Miste melketenner

Piksi

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Når mistet barna deres de første tennene?
Her løsnet en tann i munnen på guttungen her nå, når han satt og spiste knekkebrød.
Han er snart fem, så jeg syns det var veldig tidlig. Og lurer på om det da var "naturlig" at den løsnet eller om det var pga knekkebrød.....??

Det er helt vanlig. Jeg jobber i barnehage og har mange tannløse barn i den alderen. Det kan jo også ta lang tid fra den blir løs til den kommer ut.
Min gutt mister 3 tenner da han var 5,5år.

Det er helt vanlig. Jeg jobber i barnehage og har mange tannløse barn i den alderen. Det kan jo også ta lang tid fra den blir løs til den kommer ut.
Min gutt mister 3 tenner da han var 5,5år.
Puh det var godt. Mener og huske vi var tannløse på første klasse bilde og da var vi jo syv:)

Puh det var godt. Mener og huske vi var tannløse på første klasse bilde og da var vi jo syv:)

Det er veldig variabelt når de mister tenner :) Noen er ferdig med å miste alle innen de er 7 og andre har knapt mistet en tann da :) Frøkna mista sine første sommeren når hun var 6,5 mistet da 3 på under en uke og startet i første klasse med 5 manglende tenner trur jeg det var :P

Storebror på seks fikk sin første løse tann i går :-D
Snakk om stolt unge ;-)

Jeg var også over 7 da jeg mistet mine første.

Er blitt mer vanlig å miste tidlig nå enn da vi var små.

Ungene er tidligere ute med alt nå om dagen..

Storebror på seks fikk sin første løse tann i går :-D
Snakk om stolt unge ;-)

Jeg var også over 7 da jeg mistet mine første.

Ja de er vel det:)

Min var stolt i ett par minutter før det ble litt ugreit å spise:)

Helt vanlig.

Den første tanna mistes som regel mellom 4 og 7 år.

Leste ift at puberteten inntrer tidligere nå enn før i tiden, det er fordi oppvekstvilkårene er bedre. Jo bedre ungene har det, jo fortere vokser de vistnok :) Både at de blir høyere og større tidligere, og utvikler seg raskere både fysisk og mentalt.

Hu hadde vel mista 2 tenner allerede før skolestart. Så rundt 6 år ca da :)

Men tanna har blitt helt grå. Er det fordi den er "død" liksom?

Vesla var 5, og fikk høre fra tannlegen at det var tidlig, men innenfor normalen. :) Hun er nå 6 og har mistet 4 tenner, pluss at hun har to løse og to til som er littegrann løse men som vi ikke orker å rikle på enda.

Mistet sin første tann en måned før hun var fem.

Var hos tannlegen like etter som sa det var helt normalt :-)

Min begynte å miste tenner da han var 4år. Nå er han 5,5år og har mistet 8 tenner. Han fikk tenner da han var 3mnd, vet ikke om det har noen sammenheng.

Min gutt er 5 år og 4 mnd, og har mista 2 tenner allerede. Første ble løs dagen før bursdagen sin. Men tok nesten 2 uker før den ramla ut. Nå er begge nytennene på plass i munnen.

Min gutt er 5 år og 4 mnd, og har mista 2 tenner allerede. Første ble løs dagen før bursdagen sin. Men tok nesten 2 uker før den ramla ut. Nå er begge nytennene på plass i munnen.
To uker før de ramla ut:o
Har slitt med å få i hsn mat for det er så vondt å tygge. Har skjært i små biter han kan dytte til siden. Må jeg holde på så lenge :(

Hvis det er så vondt så kanskje ta en tur til tannlegen.
Min gutt putta maten selv til siden, men spiste harde skorper selv om tanna va løs, og han brukte tanna frem til den ramla ut. Beste han vet er skalker fra nybakt brød og det ville han ha selv om tanna va løs.
Det komiske er at tanna ramlet ut da han tok en bit av en sjokolade :D

Leste ift at puberteten inntrer tidligere nå enn før i tiden, det er fordi oppvekstvilkårene er bedre. Jo bedre ungene har det, jo fortere vokser de vistnok :) Både at de blir høyere og større tidligere, og utvikler seg raskere både fysisk og mentalt.
Ja det kan jo være noe i det. Synes da ikke jeg hadde det så fælt heller jeg da men :-P

Ja det kan jo være noe i det. Synes da ikke jeg hadde det så fælt heller jeg da men :-P
Hehe nei jeg tror ikke det er store endringer på kun en generasjon, det er liksom gradvis over siste århundre. At foreldre og besteforeldre har hart gode oppvekstvilkår påvirker nok også barnas fysiske forutsetninger. Nå er det også stor forskjell bare det siste tiåret ang helse hos både gravide og barn :)

To uker før de ramla ut:o
Har slitt med å få i hsn mat for det er så vondt å tygge. Har skjært i små biter han kan dytte til siden. Må jeg holde på så lenge :(
Ja da ville jeg sjekka det siden den er grå også.
Tror ikke det er vanlig at naturlig løse tenner blir grå, men vet ikke sikkert.

Storebror her snakket om at det var vondt å spise den harde skorpa på et rundstykke i dag, så litt vondt kan det nok være. Men vanlig mat har han klart å spise selv med løs tann.

Back
Topp