Mistanke om UVI

Ønsker_andre_♡

Glad i forumet
Har lest at man skal dra til lege hvis man mistenker uvi. Mem må jeg bestille legetime eller kan jeg ringe labratoriet? Og er prøven god nok selv om jeg ikke tar den på morgenurin?

Lever urinprøve i første omgang. Midt på dagen om du ikke har morgenprøve, ja.

Du får og kjøpt sånn urinprøve du kan teste uvi for hjemme nå, også får du nok antibiotika for det på apoteket kanskje siden de selger det..? Bare viktig og gi beskjed at du er gravid da :)

Du får og kjøpt sånn urinprøve du kan teste uvi for hjemme nå, også får du nok antibiotika for det på apoteket kanskje siden de selger det..? Bare viktig og gi beskjed at du er gravid da :)
Antibiotika er da bare på resept?

Lever prøve på legekontoret og så får du en prat med legen og en resept om det slår ut. Been there, done that. Forrige gang jeg var gravid altså.

Antibiotika er da bare på resept?

Lever prøve på legekontoret og så får du en prat med legen og en resept om det slår ut. Been there, done that. Forrige gang jeg var gravid altså.
Hmm.. Tenker bare hvorfor selge hjemmetest for uvi hvis du likevel må til legen?

Hmm.. Tenker bare hvorfor selge hjemmetest for uvi hvis du likevel må til legen?

Absolutt ingen grunn til å selge hjemmetest egentlig, legen vil ha urinprøve uansett. Derfor, det er bortkastede penger (vel, om den er negativ kan man jo droppe legen da, i alle fall som ikke-gravid)

Så lenge du ikkje e gravid kan du gjør tiltak sjøl for å få vekk uvi (derfor greit me hjemmetest), men når du e gravid ska du ha antibiotika uansett :)

Eg hadde mistanke ein fredag, kjøpte derfor test, slo ut. Siden legen va stengt ringte eg legevakten. Sa eg hadde legetime på tirsdag og at eg mistenkte uvi, lurte på om eg konne venta. De ville ikkje eg sko venta te tirsdag så fekk komma te me ein gong. Urinprøve blei levert og eg fekk antibiotika :)

Det er forskjellig praksis på legesenter om
man må ha time, eller bare kan komme innom med prøve. Der jeg gikk før kunne jeg levere prøve, så fikk jeg er øyeblikk med legen om det slo ut. Mens der jeg er nå må jeg ha time uansett, får ikke lov å bare levere prøve.

Du må ha resept på antibiotika i Norge, ja. Mens i "sydenland" får man kjøpt reseptfritt.

Back
Topp