Mistanke om SA

Bombus

Forelsket i forumet
Septembergull'17
Julibarna 2019
Hei!

Jeg og min samboer har forsøkt å bli gravide, og ble det etter kun 2-3 måneder. Tenkte det måtte være for godt til å være sant når jeg studerte de to røde strekene på testen. I følge "gravid og baby-appen" er jeg 6+5 uker på vei og har etterhvert som tiden har gått begynt å glede meg kjempemye!

På mandag var jeg på sykehuset for å ta en vevsprøve av livmorhalsen, og de tok da en UL for å få bekreftet at jeg var gravid. De fant et embryo på 2 mm, noe som tilsvarer at jeg var kortere på vei enn forventet, altså 5+(?) uker. De tok vevsprøven og jeg ble fortalt at det ville være litt blødning i forbindelse med denne, spesielt siden jeg var gravid (under graviditet har vi visst ekstra stor blodansamling her nede). Dagen etter var det ikke noe særlig blødninger lenger, kun litt rester av gammelt blod og jeg tenkte ikke mer på det. I dag våknet jeg med blødninger (ferskt blod) med noen koagulerte klumper. Ringte til legen og fortalte om mine mistanker og fikk i utgangspunktet beskjed om at dette ikke var noe de pleide å følge opp, siden jeg var så kort på vei. Jeg dro likevel bort og tok blodprøve og urinprøve. Urinprøven var fortsatt positiv, men nivåene synker jo ikke sporenstraks etter blødninger. Fikk beskjed om å komme tilbake på fredag for å ta en ny, for å se om nivået har synket. Kontaktet likevel sykehuset for å høre om det kunne være tilfelle at det bare var en følge av vevsprøven, noe legen kunne bekrefte. Hun mente at det kunne komme fersk blod og at det kunne inneholde noen klumper, som følge av at skorpen på såret bare hadde revnet.

Klarer likevel ikke å slappe helt av og gruer meg skikkelig til å eventuelt få mistanken bekreftet. Har hatt en SA tidligere, men da var blødningene mye kraftigere. Jeg visste heller ikke at jeg var gravid og festet mye den perioden i forbindelse med studentuke. Selv om jeg ikke var forberedt på graviditeten eller var i et fast forhold så var det en forferdelig opplevelse. Nå er det vel ikke stort annet å gjøre enn å krysse fingrene for at det ikke er SA og at den lille spiren fortsatt har det bra!

Noen andre som har vært borti lignende situasjoner?
 
Jeg tok celleprøve i mitt første svangerskap, og blødde en del, fikk helt skrekken. Etter det har jeg sagt nei til celleprøve ynder svangerskap!
 
Jeg tok celleprøve i mitt første svangerskap, og blødde en del, fikk helt skrekken. Etter det har jeg sagt nei til celleprøve ynder svangerskap!

Ja, det skjønner jeg godt! Legen som skulle utføre vevsprøven mente at det ikke var var vanlig praksis å utføre biopsi på gravide, men når overlegen kom inn mente han at det ikke var noe problem og at hun bare kunne ta den. Kjenner nå at jeg godt kunne vært foruten ja. Helt forferdelig å ikke vite om alt er som det skal!
 
Ja, det skjønner jeg godt! Legen som skulle utføre vevsprøven mente at det ikke var var vanlig praksis å utføre biopsi på gravide, men når overlegen kom inn mente han at det ikke var noe problem og at hun bare kunne ta den. Kjenner nå at jeg godt kunne vært foruten ja. Helt forferdelig å ikke vite om alt er som det skal!
Mannlige leger....:mad:
 
Back
Topp