Missed abortion

M-40641586

Første møte med forumet
Hei. Jeg vil skrive om min opplevelse med MA. Håper noen kan svare på om dette er normalt eller ikke. Det startet normalt og gikk helt fint. Ingen plagsomme smerter. Jeg gjorde det på sykehus. Etter 7 timer fikk jeg en ultralyd for å se om alt var ute. Det viste seg at ikke alt var ute og legen ga meg tre valg:
1. forsøke med Cytotec en runde til. Hadde på dette tidspunktet fått tre runder med Cytotec
2. gjennomføre en utsuging her og nå
3. gjennomføres utsuging med narkose dagen etter.

Han sa at han anbefalte alternativ 2, men at det ville gjøre vondt. Jeg spurte om lokalbedøvelse og da sa han at bedøvelsen vil være vondere enn prosedyren. Jeg har gjennomgått IVF og tok lokalbedøvelse ved egguttak. Det var ubehagelig, men ikke sååå vondt så jeg tenkte at «ja, men da skal jo dette gå helt fint». Jeg bestemmer meg for alternativ 2.

Selve prosedyren tok 10 minutter. Nivået av smerte var helt umenneskelig. Jeg begynte å kaldsvette og vri meg i smerter samtidig som jeg forsøkte å ligge stille med underkroppen. Sykepleieren som hjalp til fomlet litt med å få ut noe utstyr ut av pakken og da fikk jeg en etterlengtet pause. Utenom det var det intense smerter uten stopp. Det føltes som han var hardhendt og uforsiktig. Han ville sikkert gjøre det så fort som mulig, men det endte med å bli bare mer og mer intenst. Jeg ble svimmel og kvalm og var på nippet til å besvime.

Vanligvis tåler jeg smerter veldig godt. Alt rundt IVF har gått flott, selve blødningen gikk veldig bra og jeg ser på meg selv som en med høy toleranse.
Derfor sjekket jeg litt om rutiner for utsuging etter prosedyren. Overalt jeg leser står det at dette gjøres i narkose eller med lokalbedøvelse.

Jeg føler at jeg har blitt utsatt for er overgrep. Jeg klarte ikke å gå tilbake til rommet etterpå og måtte sitte i rullestol. Sykepleierne på avdelingen jeg «bodde på» var sjokkert over at dette var gjort uten bedøvelse. Hun ene sa at hun hadde opplevd dette en gang, men at i alle andre tilfeller brukte de lokalbedøvelse.

Jeg opplever at legen var overarbeidet. Han var stresset og telefonen ringte i ett sett. Min teori i ettertid er at han ikke hadde tid på å vente på at bedøvelsen skulle fungere.

Er det noen andre som har opplevd noe lignede? Eller som kan berolige meg på at det faktisk er normalt å gjøre utsuging uten bedøvelse?
 
Jeg har aldri hørt at dette er blitt gjort uten bedøvelse/narkose. Vondt å lese at du opplever det som et overgrep, det skal ikke være sånn. Kan du kanskje ta kontakt med Amathea og snakke med noen der? Eventuelt fastlegen din?
 
Så leit at du har mistet og måtte oppleve dette på toppen av alt! Dette synes jeg du skal klage på! Har selv hatt utskraping/utsuging i lokalbedøvelse, annet alternativ var jo narkose, var aldri snakk om ikke å få noe bedøvelse. Jeg fikk smertestillende, og husker ikke om de satte noen lokale sprøyter, men tror det. Og hele inngrepet tok 2-3 minutter. Jeg hadde rester på 3 cm, så kanskje det avgjorde tiden. Men de var hele tiden hensynsfulle og forklarte hva de gjorde og når det kunne bli ubehagelig MED bedøvelse, og ba meg puste godt. Var to ganger jeg kjente på ubehag, grense til smerte, ellers alt fint. Blødde ikke etterpå og kunne fint gå fra op.benken til rommet jeg skulle hvile på. Dette var ikke i Norge. I Norge har jeg inntrykk av at alt gjøres i narkose.
 
Dette vil jeg anbefale deg å sende videre til fylkeslegen! Dersom utøvende lege ikke har fulgt prosedyre, som vanligvis gjøres, har ikke jobben blitt gjort riktig! At legen ikke har «tid til å vente» skal ALDRI gå utover pasienten!:eek::mad:
 
Dette må du sende inn klage på, ja. Du fikk åpenbart ikke nok informasjon om prosedyren og det er uansett legen sitt ansvar å tilby smertelindring. Det skal du få selv om du ikke er i narkose.
 
Tusen takk for alle svar. Jeg har bestilt time hos Amathea og kommer nok til å klage dette inn. Det føles veldig godt å få støtte av dere:) Da vet jeg at jeg ikke overreagerer. Dette var min første graviditet, som dessverre endte i MA, så alt er veldig nytt og jeg vet ikke så mye og noenting egentlig:)
 
Dette hadde jeg klagd inn. Bare tanken på å skulle måtte gå gjennom dette uten narkose, eller i hvertfall bedøvelse er jo bare helt absurd!!
 
Enig med resten her, høres ikke ut som normal prosedyre. Dette må du klage på. Føler med deg. Huff :Heartred
 
Back
Topp