Missed abortion

Maliiin91

Flørter med forumet
Fikk konstantert en missed abortion i dag (tom fostersekk på UL) og skulle vært 8+1 etter min beregning. Ble sendt hjem for å vente på at kroppen skulle ordne opp selv. Om det ikke har skjedd innen to uker må jeg henvises til sykehuset. Er dette vanlig? Føler jeg leser om at andre blir henvist rett til sykehuset, men gynekologen mente at det var bedre om kroppen ordnet opp selv?
Beklager at dette ble rotete, er litt i villrede nå.
Hva kan jeg vente meg de neste dagene/ukene?
Burde jeg vært tydeligere på at jeg ønsket å bli henvist til sykehuset?
 
Fikk konstantert en missed abortion i dag (tom fostersekk på UL) og skulle vært 8+1 etter min beregning. Ble sendt hjem for å vente på at kroppen skulle ordne opp selv. Om det ikke har skjedd innen to uker må jeg henvises til sykehuset. Er dette vanlig? Føler jeg leser om at andre blir henvist rett til sykehuset, men gynekologen mente at det var bedre om kroppen ordnet opp selv?
Beklager at dette ble rotete, er litt i villrede nå.
Hva kan jeg vente meg de neste dagene/ukene?
Burde jeg vært tydeligere på at jeg ønsket å bli henvist til sykehuset?
Hei! God klem til deg. Har vært gjennom nogenlunde det samme. 1. juni fikk jeg beskjed om null hjerteslag, men måtte vente til sammen i litt over 3 uker før jeg fikk komme på sykehuset for medikamentell behandling. I mitt tilfelle var dette fordi de var usikre, jeg hadde mange ultralyder de 3 ukene. De ville vente i fall jeg var kortere på vei, og på en av ultralydene kunne de skimte hjerteslag. Dessverre var jeg på en ultralyd i slutten av juni som viste at det ikke var hjerteslag lengre, og jeg ble lagt inn neste dag for medikamentell behandling.

Hvis de mener du har tom fostersekk og det ikke er noen tvil, hvorfor skal du måtte gå gjennom 2 uker med forferdelig venting? Vet de sier at det er bedre at kroppen ordner opp selv, men hadde jeg fått beskjed om at det var tom fostersekk så ville jeg ønsket å få det bort umiddelbart. Jeg klarte såvidt ventetiden selv, og det var til og med et håp der. MEN, det er min mening. Det behøver ikke være sånn for deg.

Det er selvsagt en belastning for kroppen og psyken å få gjennomført medisinsk abort hjemme eller på sykehuset, men jeg ville i 10/10 tilfeller valgt det istedenfor å vente på at noe potensielt sett ikke starter av seg selv. Det forskyver bare hele prosessen hvis man vil komme tilbake i syklus som prøver igjen. Man aner jo ikke om noe blir å skje de neste ukene, kanskje rydder kroppen din opp selv - kanskje ikke. Men jeg tenker det viktigste spørsmålet her er - hva ønsker du selv? Er det en stor belastning for deg å gå hjemme i 2 uker, eller går det fint for deg? Vi er alle så forskjellige :Heartred
 
Jeg fikk abort så snart de konkluderte med MA/BO (i uke 8 og i uke 12).
 
Fikk konstantert en missed abortion i dag (tom fostersekk på UL) og skulle vært 8+1 etter min beregning. Ble sendt hjem for å vente på at kroppen skulle ordne opp selv. Om det ikke har skjedd innen to uker må jeg henvises til sykehuset. Er dette vanlig? Føler jeg leser om at andre blir henvist rett til sykehuset, men gynekologen mente at det var bedre om kroppen ordnet opp selv?
Beklager at dette ble rotete, er litt i villrede nå.
Hva kan jeg vente meg de neste dagene/ukene?
Burde jeg vært tydeligere på at jeg ønsket å bli henvist til sykehuset?
Vil først og fremst bare sende deg en god klem :Heartred

Har hørt det praktiseres litt forskjellig på ulike steder, men syntes personlig det er ganske grusomt å skulle måtte gå to uker for å se om kroppen ordner opp selv hvis man ikke ønsker dette selv.

Det ble oppdaget MA hos meg på privat UL fredag 07.06.2024 når jeg skulle vært 8+3 ifølge menstermin (ble målt til 5+x). Ble henvist til sykehus og fikk time på der to dager senere (privat UL var sent på fredags ettermiddag), mandag 10.06.2024 for å bekrefte det. Det ble bekreftet MA. Jeg fikk velge mellom tre alternativer;
  1. Vente til kroppen ordnet opp selv
  2. Medisinsk abort hvor jeg ville få en pille som skulle tas med en gang for så å; A) få med x antall piller som skulle tas etter 2 dager med y antall timers mellomrom for å gjennomføre aborten hjemme eller B) komme til sykehuset etter 2 dager og gjennomføre aborten der
  3. Utskrapning (noe de ikke anbefalte med mindre det var nødvendig, men de sa det var mitt valg)
Jeg gikk for alternativ 2 og skulle gjennomføre aborten på sykehuset ettersom jeg ikke hadde noen som kunne være hjemme med meg hele dagen (dette var et krav for å kunne gjøre det hjemme). Nå endte det med at den ene pillen satte igang aborten etter kun 3 timer (noe jeg ble informert om kunne skje i sjeldne tilfeller).

Jeg håper du slipper å gå i 2 uker og vente på at «kroppen skal ordne opp selv», med mindre dette er noe du ønsker selv.
Vil ønske det masse lykke til og håper terminspiren sitter snart hvis dere ønsker å prøve igjen.
 
Jeg oppdaget MA på en fredag , så fikk beskjed om å ta smertestillende ved behov om det skjedde den helgen . Var grusomt å gå over helgen å vente på å kanskje blø . Fikk time onsdag for første pille og fredag utføre med cytotec .

Den neste MA ble oppdaget i uke 12 på sykehuset så fikk tablett den dagen . Begge svangerskapene var stoppet i uke 8 .

Kanskje det er annerledes når det er tom fostersekk . ?
 
Jeg har hatt to MA og ble henvist direkte til sykehus med en gang. Det er IKKE greit at du skal måtte vente så lenge! Jeg hadde krevd aksjon med en gang hadde jeg vært deg. Dersom de er usikre på om det er liv eller ikke er det normalt å måle hcg for å se om den synker. Det gjorde de med meg andre gang. Når de så at den sank fikk jeg komme til med en gang.
 
Takk for alle svar. Jeg tok kontakt med gyn. etter noen dager for å få henvisning til sykehuset. Det føltes helt grusomt å skulle gå å vente hjemme. Var på Ullevål i dag og startet behandlingen. Fullfører med Cytotec i morgen og håper det går greit :sorry:
Håper det går bra med deg, etter forholdene. :Heartpink
 
Hei,

Jeg hadde termin 17 mars men fikk beskjed på ultralyd i dag at det har endt i en MA.
Planen var egentlig å se hjertelyd osv men endte brått i noe annet. Henvisning er sendt sykehuset men ettersom det er fredag må jeg nok gå med dette frem til mandag/tirsdag.
 
Back
Topp