Missed Abortion

Mekanikerfrue

Elsker forumet
Julistrålene 2025 ♡
Himmelbarn
Januarlykke 2020
Hvorfor skjer det?
Hvorfor ordner ikke kroppen opp selv som ved en spontan abort? Vi har nå opplevd dette 2 ganger. Er det min kropp som det er noe galt med? Det er jo utrolig frustrerende å gå sånn med en glede i flere uker og få den i fleisen att nei det var ikke noen baby som vokste i magen, kroppen din har nok dn gang lurt deg. Begge ganger døde fosteret i 8+ og det gikk 2/4 uker før jeg fikk en liten blødning.

Missed abortion (stille abort) er mye sjeldnere enn spontanabort, og derfor hører man ikke like mye om det. Ved MA dør fosteret som regel i første trimester, altså innen uke 12, men siden kroppen ikke har startet aborten forblir fosteret i livmoren i opptil flere uker før det oppdages.

Kan man utredes da det har skjedd 2 ganger?
Fastlegen min er det lite tak i så ser for meg en prosses uten like for å få svar der.
Jeg ønsker meg så innmari litt svar før vi prøver igjen.

Lurer på det samme som deg. Har hittil ikke funnet noe godt svar på det. Det eneste gynekologen sa til meg var at forskjellen på en tidlig SA som jeg har hatt mange av og MA er at ved MA er det embryo det som regel er noe galt med. Mens morkake og alt annet ved fosteranlegget er som det skal, og gjerne fortsetter utviklingen en stund inntil kroppen skjønner at babyen ikke er med. Dermed tar det også tid før kroppen reagerer.

Jeg vet ikke alle årsake til at det skjer, men Jeg tror mange SAer er en MA som kroppen har oppdaget. At man mister i uke 7 feks men utvikling stoppet i uke 5, også vet man ikke om det før man begynner å blø, fordi man ikke har vært på ultralyd. Eller - det som utfra fosterets størrelse ser ut til å være en MA hvor den lille døde mange uker i forveien, er egentlig et tilfelle hvor babyen er syk, og dermed vokser sakte selv om hjertet slår. Så ved ul i uke 12 kan det se ut som den lille har vært død siden uke 8, men den levde kanskje helt til noen dager eller en uke i forveien, bare med feil størrelse fordi utviklingen ikke går riktig. ❤️
Vet ikke hvor mye det hjelper å tenke på da, men for min del da jeg hadde en MA/SA så oppdaget jeg det fordi jeg begynne å blø svakt og dermed oppsøkte ul. Da var jeg kommet litt ut i uke 13. Hjertet slo ikke og størrelsen tilsa uke 8+6. Men det er ikke sikkert kroppen hadde gått rundt med et dødt foster i 1 hel måned likevel, hvis du skjønner.
Så jeg vet ikke om MA er så mye mer uvanlig, eller at vi bare oppdager det mer nå enn for 40 år siden grunnet bedre tilgang på ultralyd. Men noe skikkelig herk er det uansett :(
Det er ulike årsaker til at det skjer, og normalt henviser de ikke til utredning før det skjer 3 ganger på rad.. så hadde du et vellykket svangerksap mellom abortene så regner de den første ofte som nummer èn i en rekke. I en utredning tas blodprøver for å se om du kn ha blodlevringssykdom som kan være årsak til aborter (det må være 6 uker siden svangerskap og du kan ikke være tidlig gravid når prøvene tas, da graviditet kan gi falsk positiv på prøvene). Videre kan man utrede om dere har genfeil som gir økt sjanse for syke barn. Tenker det er mindre sannsynlig siden dere allerede har flere barn?
Man kan også sjekke progesteronmangel. Og sikkert noe mer - jeg er ikke fullt utlært på feltet. Men det er mye man kan sjekke.

Uansett, vet godt hvor vondt og frustrerende det er å gå gjennom uten svar. Vi fikk heller aldri svar på hvorfor vi mistet 2 ganger på rad rimelig sent begge gangene. Men har fått to friske, levende barn etterpå, så har konkludert med maks uflaks. Var i tillegg 23 og 24 år da jeg mistet, og ingen andre risikofaktorer heller.

Sender gode tanker ❤️❤️❤️

jeg går gjennom en MA nå som ble oppdaget ved TUL- skjedd ca uke 6-7 men jeg burde vært 10-11.

Har fått tabletter som ser ut til å fungere og kroppen har startet.

Vet ikke hvorfor, har født to friske barn men hadde SA ifjor. Er 35 år nå og det skal visst spillle inn.

Hadde også MA i 2019, hadde hatt kun to svangerskap tidligere, født 2 friske barn.

Fikk ett nydelig reinbuebarn i 2020. Men igjen lurte altså kroppen min meg igjen nå. Men ja jeg er jo 37, snart 38 år…

Uff håper det gikk greit etter tablettene og att du ikke fikk mye vondt. Krysser fingrene for terminspire snart ❤️

Oppdaget MA i dag, begynte å blø litt og dro til sykehuset for en sjekk, viste seg at fosteret ble målt til 7+6. Skal tilbake i morgen og få tabletter for å sette i gang aborten :Heartred
Jeg også lurer på hvorfor det skjer. Hode mitt kverner fælt og jeg får ikke til å sove

Oppdaget MA på ultralyd i går. Hjertet slår fortsatt men fosteret har stoppet å utvikle seg rundt 6+0 og etter menstermin skulle jeg ha vært 9+6. Gynekologen sa at dette går nok ikke veien og skal tilbake for ny ultralyd mandag og da sannsynligvis behandling med tabletter. Det kan jo være mange grunner til det, legen sa at det er veldig normalt, at 1 av 4 graviditeter går til grunne uten at man vet hvorfor. I mange tilfeller er det spontant oppståtte genfeil hos fosteret som ikke nødvendigvis kommer fra noen av foreldrene. Skikkelig vondt dette, drømt om dette barnet som vi skulle få treffe på nyåret, og nå blir det ikke noe av... ♥️

Oppdaget MA på ultralyd i går. Hjertet slår fortsatt men fosteret har stoppet å utvikle seg rundt 6+0 og etter menstermin skulle jeg ha vært 9+6. Gynekologen sa at dette går nok ikke veien og skal tilbake for ny ultralyd mandag og da sannsynligvis behandling med tabletter. Det kan jo være mange grunner til det, legen sa at det er veldig normalt, at 1 av 4 graviditeter går til grunne uten at man vet hvorfor. I mange tilfeller er det spontant oppståtte genfeil hos fosteret som ikke nødvendigvis kommer fra noen av foreldrene. Skikkelig vondt dette, drømt om dette barnet som vi skulle få treffe på nyåret, og nå blir det ikke noe av... ♥️
Ikke noe god følelse dette. Hele verden raser sammen. Føler skikkelig me deg! Håper du har gode folk rundt deg :Heartred

Ikke noe god følelse dette. Hele verden raser sammen. Føler skikkelig me deg! Håper du har gode folk rundt deg :Heartred
Helt grusomt! Absolutt hele verden raser sammen. Har ikke orket å spise i dag for er så lei meg, og har begynt å blø litt nå. Heldigvis har jeg veldig gode folk rundt meg og en hærlig solstråle på ett år så det skal nok gå bra. ❤️ Hvordan går det med deg? Har du et godt støtteapparat? Har du blødd mye? Fått sove noe? Jeg fikk ikke sove i natt...

Helt grusomt! Absolutt hele verden raser sammen. Har ikke orket å spise i dag for er så lei meg, og har begynt å blø litt nå. Heldigvis har jeg veldig gode folk rundt meg og en hærlig solstråle på ett år så det skal nok gå bra. ❤️ Hvordan går det med deg? Har du et godt støtteapparat? Har du blødd mye? Fått sove noe? Jeg fikk ikke sove i natt...
Er på sykehuset nå, fått tabletter for å sette i gang. Akkurat nå har ting startet og jeg blør ganske mye. Kjenner det skal på en måte bli greit å bli ferdig så jeg kan komme meg hjem.
Har veldig gode folk rundt meg. Vi skal ikke gi oss nå, så har bestilt opp sykt mye el tester og g tester nå :Heartred

Er på sykehuset nå, fått tabletter for å sette i gang. Akkurat nå har ting startet og jeg blør ganske mye. Kjenner det skal på en måte bli greit å bli ferdig så jeg kan komme meg hjem.
Har veldig gode folk rundt meg. Vi skal ikke gi oss nå, så har bestilt opp sykt mye el tester og g tester nå :Heartred
Å føler så med dere som går gjennom dette nå :Heartred Sender gode tanker. Det er så grusomt å gå gjennom å miste. Håper det går så greit som det kan gå utfra omstendighetene:Heartred

Jeg fikk ikke veldig god effekt av cytotec. Det kom noe, men veldig lite. Fikk komme på kontroll i dag der det var noen rester igjen. Legen fjernet det med lokalbedøvelse og vakumsug, og nå er jeg letta og glad for at jeg slapp narkose og utskraping.
I går var en skikkelig tung og vanskelig dag, men føler meg mye lettere i dag. Jeg krysser fingrene for at det blir baby på oss alle sammen om ikke så alt for lenge :Heartred

Huff ja godt å få det overstått og komme seg hjem da. Her skal de ikke sette tablettene før på mandag, litt kjipt å måtte vente. Godt du har mange gode rundt deg og at dere ikke gir opp!! ♥️ Haha så bra, da er du klar for neste økt! Jeg har en pakke med nesten 100 el og g tester i som jeg kjøpte rett før denne graviditeten, får bruke opp den da :p vi gir oss heller ikke ♥️

Jeg fikk ikke veldig god effekt av cytotec. Det kom noe, men veldig lite. Fikk komme på kontroll i dag der det var noen rester igjen. Legen fjernet det med lokalbedøvelse og vakumsug, og nå er jeg letta og glad for at jeg slapp narkose og utskraping.
I går var en skikkelig tung og vanskelig dag, men føler meg mye lettere i dag. Jeg krysser fingrene for at det blir baby på oss alle sammen om ikke så alt for lenge :Heartred
Huff det hørtes voldsomt ut, men godt du slapp utskraping. Håper du kommer deg fort igjen ♥️ jaa, krysser fingrer og tær for oss alle sammen, kanskje vi får en vårbaby istedenfor vinterbaby :signs003:hug013

Huff det hørtes voldsomt ut, men godt du slapp utskraping. Håper du kommer deg fort igjen ♥️ jaa, krysser fingrer og tær for oss alle sammen, kanskje vi får en vårbaby istedenfor vinterbaby :signs003:hug013
Det høres kanskje voldsomt ut, men jeg har opplevd hele prosessen denne uka som rolig og kontrollert. Jeg var veldig engstelig i forkant, men det har vært veldig overkommelig rent fysisk.

Det høres kanskje voldsomt ut, men jeg har opplevd hele prosessen denne uka som rolig og kontrollert. Jeg var veldig engstelig i forkant, men det har vært veldig overkommelig rent fysisk.
Det er godt å høre, både for din del og hvis jeg må gjennom noe lignende selv. ♥️

Så trist å høre at vi er flere som går gjennom MA i disse dager:(
Jeg tok cytotec i går og det gikk egentlig veldig fint. Lite smerter. Men fy så mye som kom ut, kan liksom ikke skjønne at det har vært så mye inni der… Og det var visstnok bare rester. Har kommer en god del i dag også. Håper det går fint med behandlingen for dere andre også :Heartred
Og at det går veien for oss alle fremover!

Oppdaget MA i dag, begynte å blø litt og dro til sykehuset for en sjekk, viste seg at fosteret ble målt til 7+6. Skal tilbake i morgen og få tabletter for å sette i gang aborten :Heartred
Jeg også lurer på hvorfor det skjer. Hode mitt kverner fælt og jeg får ikke til å sove
Fy søren så trist:( Hadde du vært på UL tidligere og sett liv? Mener å huske at jeg leste det på januargruppen… Veldig veldig synd å høre at du mistet uansett!:Heartred

Back
Topp