Missed abortion

Aqila

Andre møte med forumet
Hei alle!

Jeg er helt ny her inne, og ønsker gjerne å høre om andre sine erfaringer rundt «Missed abortion»

Jeg ble gravid for aller første gang i september 2018, var på tidlig ultralyd i november og fikk da beskjed om at den lille i magen var død og hadde vært det siden uke 6, altså i 4 uker. Ble en medisinsk abort på meg, samt en tøff påkjenning.

Er nå blitt gravid igjen, er i uke 5. Men kjenner en voksende uro for å oppleve det samme på nytt. Vet at det ikke er noe jeg kan styre, men jeg er så redd for å oppleve det samme igjen, samt redd for å gå i flere uker som sist og tro at alt er i orden hvis det ikke er det.

Har noen opplevd noe lignende? Evt har noen tips til meg på hvordan jeg kan klare å slappe av og glede meg over den lille spiren i magen?

Langt innlegg, men håper på noen svar

Så leit at du har mistet tidligere! Jeg tror det er et underforum her er sted med folk som har lignende erfaringer, kanskje du kan få gode svar der? <3

Jeg ville nok bedt om eller investert i tidlig ultralyd, kanskje allerede i uke 6 eller 7, hvis du får til det. Mange mister en gang, og det er ingen grunn til å tenke at det skal påvirke dette svangerskapet, men jeg skjønner godt at du er bekymret. Sender deg varme klemmer!

Stor klem til deg. Trist og vondt med MA. Jeg ville også bedt om tidlig ultralyd.

Fortell om uroen, og din erfaring fra sist graviditet hos fastlegen din, for å undersøke om hun/han kan henvise til tidlig UL. Det er ikke bra for deg å gå med denne frykten. Hvis ikke kan du oppsøke privat direkte, og betale selv. Ville ventet til uke 7/8. Det er min plan når jeg forhåpentligvis blir gravid igjen, etter å ha mistet etter ivf-behandling.

Be legen sende henvisning til tidlig ultralyd. Gjør ikke legen det så ta direkte kontakt med sykehuset og be om det selv. De bruker å være behjelpelige med tidlig ultralyd ved sånne tilfeller. Noen sykehus er mer behjelpelige enn andre da. I verste fall så kan du ta privat ultralyd, men det koster litt

Hei alle!

Jeg er helt ny her inne, og ønsker gjerne å høre om andre sine erfaringer rundt «Missed abortion»

Jeg ble gravid for aller første gang i september 2018, var på tidlig ultralyd i november og fikk da beskjed om at den lille i magen var død og hadde vært det siden uke 6, altså i 4 uker. Ble en medisinsk abort på meg, samt en tøff påkjenning.

Er nå blitt gravid igjen, er i uke 5. Men kjenner en voksende uro for å oppleve det samme på nytt. Vet at det ikke er noe jeg kan styre, men jeg er så redd for å oppleve det samme igjen, samt redd for å gå i flere uker som sist og tro at alt er i orden hvis det ikke er det.

Har noen opplevd noe lignende? Evt har noen tips til meg på hvordan jeg kan klare å slappe av og glede meg over den lille spiren i magen?

Langt innlegg, men håper på noen svar
Jeg er gravid igjen etter MA i juni ifjor. Var ca like langt som deg på vei, og det hadde sluttet å utvikle seg veldig tidlig, bare antydninger til en plommesekk (de kalte det for BO).
Er nå 5+2 og var hos legen igår. Jeg ble henvist til tul og ble oppringt av gyn allerede samme dag og jeg har time neste uke allerede. I tillegg tok hun blodprøve for å sjekke hcg som jeg ikke har fått svar på enda. Sånn ellers har jeg tatt en del tester for å se stigninga. Noen blir stressa av slikt, men for meg har det vært til hjelp.
Så min anbefaling er ihvertfall å dra til legen med bekymringene.
Ja, man kan ikke styre det om noe skjer eller ikke. Men det har noe med å ha en ro i kroppen og det å ihvertfall vite det om det ikke går bra.
Lykke til, jeg krysser fingrene for at det går fint denne gangen :)

Din historie er veldig lik min. Min første graviditet varte fra september 2018 til slutten av november 2018, hvor det i uke 11+ ble påvist MA som hadde skjedd en gang mellom 6 og 7 uker ved privat ultralyd. Trengte heldigvis ikke medisinsk abort, da den startet av seg selv i helgen etter ultralyden (som om kroppen min trengte bildebevis...).

Ble heldigvis gravid igjen på første forsøk etter en mens imellom. Jeg fikk to tidlige ultralyd-henvisninger gjennom fastlegen min ved neste graviditet, i uke 7+ og uke 12. Det var uvurderlig å hhv. se hjertelyden og se bønna sprelle for første gang! Har likevel hatt litt tunge tanker og angstet litt etter dette, men tror det hadde stått enda verre til med meg om jeg ikke hadde hatt disse ultralydene. Er nå snart 18 uker. hjertet banker fremdeles og venter på ordinær UL om halvannen uke. :)

Krysser fingrene for deg! x

Hei!

Jeg opplevde også en missed abortion for en tid til bake. Grusomt å gå gjennom, så jeg føler med deg! Det påvirket helt klart gleden som skulle vært i første trimester ved nåværende graviditet. Som de andre sier - få deg en tidlig ultralyd, privat eller offentlig, slik at du kan se det med egne øyne. Ser mange sier rundt uke 6-7, hvis du skal ha «bare» en vil jeg egentlig anbefale en tettere opp mot uke 12, helst passert 10, for etter dette er abortrisikoen så lav at det er en mye større trygghet å ha sett erta. Hvertfall er det min erfaring, at det hjalp mer på psyken. En ul i uke 7 er herlig, men sannsynligheten er stor for at du er like bekymret igjen etter et par dager - det gir deg jo ingen svar for fremtiden, bare fortiden.

Også vil jeg bare få sagt at det trenger ikke være noe som helst som tilsier at det ikke skal gå helt fint ved neste graviditet etter en ma - som regel er det kroppen som avslutter livet til embryoet fordi det ikke er levedyktig, men så stoppet det dessverre opp i prosessen når det skulle ut.
Selv er jeg nå 36+6 uker og helt uten komplikasjoner denne gangen. Lykke til, tenker på deg ❤️

Jeg hadde en MA i fjor, ble oppdaget på ultralyd i uke 12 og fosteret hadde vært dødt i ca 3 uker. Da jeg ble gravid igjen nå var jeg livredd for at det samme skulle skje igjen så jeg hadde ultralyd da jeg var 7 og 10 uker. Siden jeg allerede var henvist til gynekolog for noe annet fikk jeg ultralyden dekket, men hadde jeg ikke fått det hadde det blitt privat. Det å se at det fortsatt var liv, spesielt da jeg var forbi tidspunktet det gikk galt forrige gang, at helt fantastisk. Jeg kunne aldri ha ventet til uke 12 uten å vite at alt så greit ut. Nå er jeg ca 15 uker og har heldigvis ikke lenger den konstante frykten for å miste.

Jeg hadde en MA i midten av mai 2017, skulle vært 11 uker, men embryoet var bare ca 5 uker. Ble gravid igjen i august og resultatet blir 13 mnd neste uke :Heartpink Fikk ekstra oppfølging i form av TUL i uke 7 og uke 13.

Er i tillegg nå 4 dager over termin med lillebror, så har hatt to fullgåtte svangerskap etter MAen :Heartblue

Jeg var mye bekymret i starten av det første svangerskapet etter MAen, men det hjalp med de ekstra ultralydene, ellers ble det mye mye bedre da jeg begynte å kjenne liv :Heartred

Back
Topp