Mishandling av krabber

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Jeg syns det er utrolig ondskapsfullt å knekke av klørne til krabbene for så å hive dem ut i sjøen igjen, slik enkelte folk gjør! Dere har kanskje fått med dere artikkelen om det.
http://m.db.no/2015/08/03/nyheter/innenriks/askoy/krabber/krabbeklor/40431885/?www=1

MEN, det er en ting jeg stusser på. Det er at folk mener dette ikke er greit, men å koke krabbene levende, det er OK? Er ikke det dyremishandling?

Jeg syns det er utrolig ondskapsfullt å knekke av klørne til krabbene for så å hive dem ut i sjøen igjen, slik enkelte folk gjør! Dere har kanskje fått med dere artikkelen om det.
http://m.db.no/2015/08/03/nyheter/innenriks/askoy/krabber/krabbeklor/40431885/?www=1

MEN, det er en ting jeg stusser på. Det er at folk mener dette ikke er greit, men å koke krabbene levende, det er OK? Er ikke det dyremishandling?
De fryses først, så de bedøves. Så vidt jeg husker. Men jeg synes det høres fælt ut, uten å ha all nødvendig info.

De fryses først, så de bedøves. Så vidt jeg husker. Men jeg synes det høres fælt ut, uten å ha all nødvendig info.

Men det gjør jo ikke privatpersoner som fisker krabber... Da går de jo rett oppi kasserollen med kokende vann. :/

Her tenkte jeg på det samme, ang koking av krabber, etter at noen snappet meg bilde av at de holdt på å koke krabber. Jeg ville jo sagt det er misshandling, men nå er ikke jeg noen ekspert på krabber og hva som ev. er den mest humane måten å avlive krabber på. At folk knekker av klør å hiver uti igjen, har jeg aldri opplevd. Men mener så absolutt det er misshandling.

Her tenkte jeg på det samme, ang koking av krabber, etter at noen snappet meg bilde av at de holdt på å koke krabber. Jeg ville jo sagt det er misshandling, men nå er ikke jeg noen ekspert på krabber og hva som ev. er den mest humane måten å avlive krabber på. At folk knekker av klør å hiver uti igjen, har jeg aldri opplevd. Men mener så absolutt det er misshandling.

Jeg tenker som så at vi klarer å kurere sykdommer, transplantere organer, operere hjerner... Da burde vi da kunne finne en måte å avlive krabber på en skikkelig måte.

Lurer litt på om det hadde vært like lett å koke krabber om de hadde en stemme slik at de skrek...

Koker man krabber så dreper man dem jo, så lang tid tar det vel ikke? Uten at jeg har noe mer peiling, spiser ikke krabbe selv. Syns uansett det er stor forskjell på å faktisk utnytte hele krabben, og på å bare ta en bit av dem og så la dem sulte i hjel.

Leste saken og kjenner jeg blir irritert over mennesket 2015!

Aldri hørt om at klørne brekkes av før de kastes tilbake i sjøen. :/

Angående å koke de levende så blir det sagt at krabben "bedøves" underveis i prosessen. Nå har jeg ikke lest meg opp på det, men koker krabbe med god samvittighet. Ikke bare klørne, men hele krabben.

Har en slektning som er marinbiolog og har krabbe som spesialfelt. Skal jaggu høre med henne.

Krabber, kreps og hummer har et nervesystem som er "for enkelt" til at de føler smerte. De har rett og slett for liten hjerne og for få nevroner.

Så, kok krabben levende med god samvittighet :)
Det visste jeg ikke! :) Får litt bedre samvittighet når jeg skal spise krabbe neste gang ;)

Krabber, kreps og hummer har et nervesystem som er "for enkelt" til at de føler smerte. De har rett og slett for liten hjerne og for få nevroner.

Veldig greit å få dette bekreftet for vi koker de levende.

Seriøst? Det ante jeg ikke. Og dette var hun sikker på? :P
Reker da?

Aldri hørt om at klørne brekkes av før de kastes tilbake i sjøen. :/

Dessverre gjør noen det. :( De finner de med store klør, knekker de av og hiver krabben i sjøen.
Det blir jo nesten i samme gate som de om fisker haier, kutter av finnene og dumper resten av kroppen i sjøen igjen slik at haien drukner...

Har tenkt på det samme selv.. Og i sommer når jeg lærte meg å gjøre opp fisk syns jeg det også er ganske sykt egentlig!

Har tenkt på det samme selv.. Og i sommer når jeg lærte meg å gjøre opp fisk syns jeg det også er ganske sykt egentlig!

På den annen side er fisk utrolig heldige kontra andre dyr vi spiser. Kylling feks.

Spesielt fisk man fisker selv. De tar sluken, blir halt opp i båten og kakkes (bør iallefall) så de dør umiddelbart. De har hatt et godt liv før de blir middag :D

Back
Topp