Misfargede tenner

lennypenny

Forumet er livet
VIP
September 2012
Syntes tennene til sønnen min er litt misfargede. Ser litt sånn syreskadede ut. Han får kun godteri på lørdag og drikker juice sjeldent.
Spiser frukt i bhg og mye hjemme hos oss. Spesielt druer, kiwi og ananas.
Kan det være derfor tennene blir slik? Har ikke spurt tannlegen.

Pusser tennene grundig morgen og kveld+ en fluortablett hver dag.

Noen som har vært borti dette?
Blir helt stressa jeg!

Han er forresten 3,5 år.

Melk kan også gi det, mye sukker. Så hvis du gir det på kvelden etter tannpuss kan dette være årsaken.

Det høres ut som barnebelegg eller uten emalje. Skal ikke være noe farlig, men kan jo sjekke med tannlegen ;)

Vær nøye med når du pusser tennene. Du skal vente en time etter inntak av syreholdig mat eller drikke før du pusser tennene, ellers kan du skade emaljen.

Vet du hva det betyr? Er det bare stygt eller skadelig på noen måte?
Ikke skadelig, men google litt barnebelegg så kan du lese litt. Har ingenting med dårlig tannpuss å gjøre. Ta en telefon til skoletannlegen i kommunen og spør om du kan komme innom med han :)

Ikke skadelig, men google litt barnebelegg så kan du lese litt. Har ingenting med dårlig tannpuss å gjøre. Ta en telefon til skoletannlegen i kommunen og spør om du kan komme innom med han :)
Men ser det står at det er svart belegg? Her er er litt mer hvite flekker eller hva jeg skal si :P
Får høre med tannlegen :-)

Men ser det står at det er svart belegg? Her er er litt mer hvite flekker eller hva jeg skal si :P
Får høre med tannlegen :-)
Tror de kan komme i litt forskjellige former. Hør med tannlegen så slipper du bekymre deg ;) Det kan også være en tann uten emalje og da skulle man ikke pusse så hardt på den tanna :)

Jeg har syreskader på tennene, og mye av det skyldes frukt. Så det er ikke helt "ufarlig" med fruktspising heller, dessverre.

Få han til å skylle munnen med vann etter inntak av frukt og ting med syre i :)

Ring tannlegen å hør om du kan stikke innom med han så de kan se på det☺

Hør med tannlegen. De er de eneste som vet.
Jeg syntes mine barn får fort belgg på tennene. De pusser 2 ganger om dagen. Tannlegen mente det ikke var unormalt

Vær nøye med når du pusser tennene. Du skal vente en time etter inntak av syreholdig mat eller drikke før du pusser tennene, ellers kan du skade emaljen.
Det høres vanskelig ut mtp kveldsmat syns jeg.. Her er det kvelds 18 og tannpuss 1830.

Det er dessverre det jeg mistenker også :-( Er det ingenting å gjøre med det?
Når syreskaden har oppstått kan den ikke leges igjen. Fordelen er at det er på melketennene, så hvis man er obs på det kan man ta forholdsregler når melketennene faller ut slik at det ikke blir er problem på de permanente tennene. Hør med tannlegen om hvordan du best forebygger. :)

Det høres vanskelig ut mtp kveldsmat syns jeg.. Her er det kvelds 18 og tannpuss 1830.
Ja det er det. Men du trenger jo ikke gi mat som inneholder så mye syre til kveldsmat. Det verste er vel frukt, juice og brus vil jeg tro. Litt usikker på hvordan man finner ut om maten er syrlig.

Back
Topp