Misbruk av sykemelding.

Pallar

Elsker forumet
Vi er tre stk som har tredelt arbeid... kjører turnus slik at vi kan bytte på. Den ene uka er meget gunstig med korte dager, og stor frihet. Samt slipper unna helgearbeid.
De 9 siste mnd har en gått sykemeldt 50%, og krevd tilrettelagt arbeid.
Han har dermed fått luksusuka hver eneste uke, noe som gjør at arbeidet til meg og han andre bli MEGET enformig. Greitt nok hvis han som er sykemeldt faktisk har behov for tilrettelagt arbeid, men grunnen for at han trenger tilrettelagt arbeid er pga ergonomiske utfordringer.

Saken er at han legger ut daglig hva han holder på med på fritiden på facebook. Her er det snakk om bildedokumentasjon hver eneste dag. Dette innebærer mange fysiske utfordringer som absolutt ikke er ergonomiske. Han bekrefter også dette på jobb, at han holder på med en del på fritiden.

Før sykemeldingen spurte han sjefen om å få gå ned i 50% stilling. Noe han ikke fikk. Rett etterpå fikk han sykemelding.

Synes hele greia er merkelig, og synes også det er merkelig at hans tilrettelegging skal gå ut over oss andre. Vi må jobbe mere helg og flere lange dager. Dette har fåregått i 9mnd nå.

Er dette riktig?

Nei, det høres jo ikke riktig ut. Snakk med sjefen din og be om at arbeidsoppgavene /-tidene blir mer rettferdig fordelt. Du kan jo gjerne gi han som er sykmeldt et varsko også, om at du kommer til å ta det opp. Du kan jo gjøre ting på en fair måte selv om ikke han gjør det. Arbeidsgiver kan forresten bestride sykmeldinger, men må da kunne dokumentere hvorfor de mener at arbeidstageren er feilaktig sykmeldt. I dette tilfellet høres det jo ut som om vedkommende har dokumentert det selv, på Facebook.

Det at han om i så tilfelle "misbruker" en sykemelding er jo uansett hans og din sjef sitt problem, du kan ikke få gjort noe med det.
Men skjønner godt du reagerer. Men jeg synes jo det er rart at sjefen pålegger dere det ekstra arbeidet over så lang tid. Og DET er noe dere kan evt gå videre med til fagforeningen om.

Arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge, men ikke på bekosting av andre arbeidstakere. Syns det høres ut som om det skjer her. Hvorvidt sykemeldingen er reell eller ikke blir jo en sak mellom vedkomende, lege og evt arbeidsgiver og nav blir vel og involvert etterhvert.
det jeg hadde gjort var å ta opp med arbeidsgiver de ulempene som tilretteleggingene gir dere andre i tilfelle det kan føre til en merbelastning.

Takk for svar, alle sammen.

Har tatt det opp med sjefen, og han sier at han skal gjøre noe med det, men kjenner jeg han rett så tørr han ikke konfrontere den det angår. Den sykmeldte er en meget autoritær person imotsetning til sjefen.

Det virker ikke som han som er sykemeldt MÅ ha luksusuka, sjefen din burde jo satt noen inn i den stillingsprosenten den sykemeldte ikke skal være på jobb og følge deres turnus... Dere skal jo ikke belastes fordi han er sykemeldt, selv om det ofte skjer, men nå har han vært sykemeldt lenge!
Om han missbruker sykemeldingen er igrunn opp til andre å avgjøre. 

Er du organisert?
Har dere verneombud som du kan sankke med?

Om ikke sjefen er tøff nok til og ta det opp er det synd, slike sjefer trengs ikke....

Arbeidsgiver er pliktig til å tilrette for en som trenger det. Desverre så er det noen ganger dette kan gå utover andre, i kort periode så tenker jeg at det er greit,men når det blir så lenge så er det en annen sak. Nå har personen snart vært så lenge sykmeldt at han faktisk kan settes ned i stillig, det trer i kraft etter 1års sykmelding
Men jeg mener at når en person blir så lenge så burde sjefen se på andre løsninger slik at en ikke har bare de vaktene som er mest slitsomt

Back
Topp