minnestund...

lillemolla

Gift med forumet
Jeg skal på minnestund til vennen min som jeg mistet i en ulykke forrige uke.nå har det seg slik at jeg ikke har vært på sånn før og vet ikke helt hva som foregår på sånne ting.har knapt nok vært i en begravelse så er ikke helt kjent med hva som skal skje og sånn. Er det vanlig at man har på seg svart kjole/dress osv.?
er kisten åpen?
Jeg har funnet ett dikt som jeg har lyst å legge ned på kisten hans (tror ikke jeg er klar for høytlesing[:(]).er sånt "lov"??
Skal man ta med blomster/krans i dag eller til begravelsen??
mange praktiske ting som jeg lurer på.det har jo på en måte ingen betydning i den store sammenhengen men jeg vil være litt forberedt....

Hei! Alt er "lov" på en minnestund, det er nok bare å møte opp, de jeg har vært i har jeg kledd meg sort til. Du er jo der for å minnes kameraten din, og da finnes det ikke så mange regler for hvordan man skal oppføre seg osv osv. Blomster og kranser brukes i begravelser, i minnestunder er det som regel laget til. (Tror ikke kistene pleier å være åpne, tror det er mer vanlig i amerika.. har aldri vært i en minnestund\ begravelse med åpen kiste)
Ønsker deg lykke til og tenker på deg i den tøffe tiden..

Klem fra meg

Er vanlig å ha på seg mørke klær, men ikke fullt så "oppdressa" som i begravelse.
Regner med at dette er minnestund for alle de nærmeste vennene, så det vil bli en del folk der.
Oftest når det gjelder åpen kiste, så er det vanlig at før eller etter selve minnestunden at det vil bli gitt beskjed om at kisten vil være åpen for den som vil se.
Det er ikke alltid det er åpen kiste, av forskjellige grunner.
Om du legger diktet på kisten hans i dag, så blir det nok tatt bort før begravelsen...mitt råd er heller å legge det på under begrvelsen eller sette det i ramme og sett det opp ved gravsteinen.
I morfars begravelse så la mine yngre søskenbarn tegninger i kisten.
Blomster/krans er til begravelsen, men mange bruker å legge på en enkel rose eller sånt i minnestunden.

En minnestund er en uhøytidelig samling for de nærmeste. Oftes så holder diakonen eller presten en liten tale og en bønn. Deretter så blir det snakket litt. Kansje noen sier noen ord, også blir det sunget noen salmer.

Lykke til i dag, og husk at jeg tenker på dere.

You must log in or register to reply here.
Back
Topp