Fødehistorie:
Svangerskapet med Ina Nathalie ble ikke helt som forventet. Bekkenløsningen kom så og si samtidig med positiv graviditetstest, med en kraftig låsning. Det kjekke var at vi var midt i flyttingen til vårt nykjøpte hus, så det ble mye bæring på pappa og mer pakke ned og opp på meg... Heldigvis var det lite oppussingsbehov på huset vårt.
Bekkenet ble gradvis værre, men klarte å jobbe deltid med fri for fysioterapi to dager i uken og litt kortere dag de resterende 3 til ut i november, da starter historien for fullt:
21.11.2009:
Onsdag 18.11.2009 endte jeg opp på AHUS med kvalme og oppkast og vondt øverst i magen.
UL viste heldgvis at alt var i orden med den lille og jeg ble sendt videre på medisinsk akuttmottak.
Ut på natten endte diagnosen på blindtarmbetennelse og jeg ble operert ganske raskt.
Er hjemme igjen nå etter to smertefulle dager på Ahus - luftsmerter etter kikkhullsoperasjon er værre enn selve blindtarmbetennelsen...
Etter forholdene går alt bra og jeg har fått se den lille to ganger og det var godt å se at alt var bra med mini og at h*n ikke har lidd noen overlast av narkose og stress.
Vesla har vært kjempeflink og tok det helt greit å reise fra meg på sykehuset på onsdag og hun fikk være med å hente meg i dag. Saft med isbiter gjorde susen for å ha det artig på sykehuset. Og jeg tror at det nå går greit med fødsel i fremtiden.
21.11.2009
Ja det var ikke så gøy når det stod på... Værst var vel når kirurgen står over deg og sier at man har tre valg - vente og se, ta antibiotika eller en operasjon alle tre er risky for babyen og meg... Venter man og tarmen sprekker er det ILLE! Pga allergi mot penicilin er det et begrenset utvalg av antibiotika som jeg kan ta og enda færre som gravid og det er også skummelt for den lille, og den virker kankskje ikke... så operasjon, som er risky der og da med narkose osv, men går det bra så går det bra.
Fikk bra oppfølging etter operasjoene og fikk medisin mot kynnere da de plutselig startet veldig regelmessig sånn hvert 5 min og raskt ferdig - nesten rie følelse bare ikke smerter enda. Og ble overflyttet til gyn for at de skulle ha best mulig overvåkning slik at alt gikk bra - og som nevn UL. Sjekket også masse feber og crp osv for jeg fikk ikke antibiotika preventivt etter operasjonen som visstnok er vanlig, pga av den lille. De bare "vasket" nøye etter operasjonen for å hindre basilusker å lage bråk.
De er kjempesnille på Ahus!
03.12.2009:
Det ble visst ikke vasket godt nok i navlen... jeg har fått kjempebetennelse og verkebyll der. Det gjør skitont! Har problemer med å bevege meg og føler meg ikke som noen bra mamma for tiden
Hadde liksom håpet på at jeg skulle begynne å komme tilbake til normalen nå, men den gang ei. Føles som om det bare blir værre, til tross for antibiotikakur og dren. Sistnevnte var forøvrig ren tortur å få på plass
07.12.2009:
Ble sendt til Ahus i dag for videre undersøkelse. Åpnet et større hull og fikk tømt det for verk og renset det med saltvann.
Fikk også en kjapp UL for å sjekke at alt var bra med den lille. Føler meg mørbanket og er litt irritert over at jeg ikke kunne få være på sykehuset et døgn til observasjon. I stedet må jeg til legekontoret lokalt for å få skyllet/renset såret hver dag de neste 3-4 dagene, og de ønsker egentlig ikke å gjøre det. Snakk om å komme mellom barken og veden
De oppdaget også høye leververdier, så de tok gallesyreprøve av meg. Håper jeg ikke allerede begynner å utviklesvangerskapskløe... blir lenge å gå med det og være bekymret for utviklingen
Ja, da har jeg fått svangerskapskløe av den farlige varianten... Bare 21 uker på vei
Skjer ikke så mye med det enda, må ta ny blodprøve for å sjekke status på gallesyre og leververdier i uke 24. Om det stiger blir jeg antakelig satt på medisiner rundt uke 30. Og så kan jeg vel forvente forløsning i uke 37, enten ved igangsettelse eller keisersnitt (om jeg får det innvilget - vet ikke om jeg vil ha det heller jeg). Litt av et svangerskap så langt - starter med influensasymptomer og måtte ta relenza, inni det styret og samtidig som flytting så får jeg konstatert bekkenløsning med låsning med kraftige isjas/prolaps symptomer. Så blindtarmbetennelse med sårinfeksjon. Puh, blir helt sliten av å tenke på det. Kryss fingrene for at verdiene ikke stiger og at jeg slipper å måtte ta lungemodningssprøyter og forberede meg på prematur fødsel. Dumme meg leser på internett og nå får jeg litt noia Oppdatering: Fikk innkalling til kontroll på Ahus i dag pga kløen. Gynekologen var kjempehyggelig og tok meg veldig på alvor. Han var veldig overrasket over at jeg hadde fått dette så tidlig og satte meg på medisin som jeg må ta hver dag. Dette skal hjelpe lever og galle å fungere bedre og dermed redusere kløen. Jeg håper den virker, for når kløen kommer innenfra så hjelper det jo ikke å smøre huden, bruke kløstillende osv. Heldigvis klør jeg ikke så ille enda, men har jo lenge igjen. Jeg skulle også ha lav terskel for å ringe dem/legen om kløen ble værre og om jeg ble kvalm og kaster opp. Skal på ny kontroll i slutten av januar og har fastlegetime og jm rett over nyttår. Fikk se mini så vidt det var, han slet med å få gode bilder siden halve magen min er plastret og mini hadde plassert seg rett under plasteret. En fordel er jo at jeg får flere UL utover for å sjekke at alt står bra til, kan jo ikke se meg mett på den lille som svømmer lykkelig rundt inni magen min En annen ting som gjorde dette så bra var at gynekologen fikk trigget nysgjerrigheten sin - han fikk lyst til å forske mer på dette fenomenet og vite hvorfor det oppstår. Han hadde merket seg en veldig oppgang den siste tiden og tror kanskje vinter/kulde kan ha en effekt - men hvorfor? Ble ganske nysgjerrig jeg også Fastlegen føler jeg har mistet sitt ønske om å lære nye ting - han var helt fornøyd med basic info fra sykehuset og skjønte ikke helt hva oppstyret var, det er jo normalt å klø... Jeg er kanskje litt vel slem med han, han er dyktig på sine områder, men jeg syns det er litt trist at han ikke vil vite mer - eller ikke gi meg inntrykk av at dette vil han lære mer om, siden dette er totalt ukjent for ham. I allefall, nå føler jeg meg mye bedre mentalt, sykehuset er på saken og tar ingen sjanser!
18.03.2010:
Jeg klør igjen. Mye - ligger våken halve natta jeg normalt klarer å sove og skrubber hender og føtter og mage og rygg og...
Fikk tatt blodprøver på Ahus i dag i forbindelse med samtale med jm, og er allerede oppringt om at leververdiene er "betydelig forhøyet" og må inn på ny kontroll i morgen. Legen håpet å kunne pushe Riksen for å få svar på gallesyrene da også.
Å nå er jeg så lei alt styr og trøbbel!!
Da blir jeg plutselig lagt inn for natten for videre utredning... Kan være noe med leveren min som ikke er som det skal
Oppdatering Fredag 19.03.2010:
Er fortsatt på Ahus og må bli til i morgen, muligens lengre. Leverprøvene steg i løpet av dagen i går og de har tatt enda flere blodprøver for hvem vet hva og tatt UL av lever og gallen min. Fant noen gallesteiner men ellers så det fint ut. Det var så trangt at lever og gallen ligger under ribbena mine, så legen måtte streve litt for å finne det han trengte. Tok tom ul gjennom ribbena - det var noget ubehagelig...
Får regelmessig sjekk av aktivitet og fosterlyd på mini og alt ser heldigvis fint ut der.
Er satt på medisin for gallesyren, selv om de ikke har fått svar på den prøven enda, de regner med det er hovedårsaken til kløen, så det gjenstår å se hvor høye de verdiene er.
Har fått beskjed på å belage oss på et noe fremskyndet keisersnitt, men når er uvisst. Regner med det blir i uke 37 om tingene stabiliseres og medisinen virker som den skal.
Klør infernalsk fortsatt og i natt fantaserte jeg om både stålbørste og spikermatte...
Takk for gode tanker og ord fra dere! Det varmer.
Vesla er reist til svigers for helgen så hun har det som plommen i egget og har vel glemt gamlingene sine
21.03.2010:
Da er det søndag og endelig hadde en lege tid til å snakke med meg siden jeg ble lagt inn torsdag kveld - de har hatt det travelt med mange keisersnitt og fødsler denne helga, men heldigvis hører jeg ikke noe til sistnevnte! Takk og lov for nye Ahus!
Vi venter fortsatt på svar på gallesyrene og det er nivået på dem som avgjør hva som skjer. Normalen er maks 6 og er jeg under 20 får jeg reise hjem med medisiner og oppfølgingskontroller. Er det over 20 må jeg nok belage meg på å være her for overvåkning og er de over 40 blir det vurdert om ikke mini må ut ganske så snart. Antar de vil ta en ny gallesyreprøve først for å se om medisinen har fått senket verdiene.
Men siden jeg har rundet uke 35 nå og har ei stor og flott jente i magen så er utsiktene på en forløsning nå temmelig uproblematisk, men jeg håper vi kan vente til uke 36/37.
Og jeg håper jeg kan få reise hjem, på perm om ikke annet. Mannen leter huset rundt etter alle babydelene til bilstolen og vi må få vasket trekket etter 2 år i en garasje... Ellers får vi ikke mini hjem
Trenger også å få gjort i stand seng og vognbag, ingenting av det er vasket enda for jeg hadde jo så god tid - skulle gjøre det denne helga hadde jeg tenkt... Jadda! *klaske seg selv i hodet*
Mannen har kjøpt ny seng til vesla, så håper vi kan få henne over i den umiddelbart og sprinkelseng inn på mini sitt rom.
Dagens klage på Ahus - hvorfor er det så vanskelig å lage mat til folk med spesielle diett behov - må ha melkefri diabeteskost - det er vanskelig det!!Ingen dessert på meg i dag, og ikke fikk jeg skinkestek heller for jeg skulle nemlig ha falaffel... Hva er problemet med alternative grønnsaker for surkålen, liksom?
22.03.2010:
Jaaaa, de er på 18 så jeg får reise hjem i dag!! HURRA!
26.03.2010:
Er innlagt på Ahus med skyhøye gallesyrer på 160!!!
Medisinen virker ikke, så nå venter de bare på ledig operasjonsal, oppvåkningsseng og barselseng - så blir det ks - senest mandag har vi fått vite.
Hadde aldri trodd jeg skulle få marsbaby...
28.03.2010:
Lørdag formiddag den 27.03.2010 ble keisersnitt gjennomført og vår vakre lille pike kom til verden.
Hun var ca 2800g.
Keisersnittet var en trygg opplevelse, men både mor og barn fikk litt mer "juling" enn forventet, da mini plutselig snudde seg på tvers da de skulle gjøre inngrepet.
Jeg har vært rimelig svimete og har en del sårsmerter, men fikk komme inn på nyfødtintensiven i går kveld og fikk henne på brystet og der sov og koste vi oss masse. Hun må ligge på intensiven noen dager pga av fare for å bli gul og pga at hun ble noe sliten, hun får mat med sonde og jeg skal starte med pumping i dag.
I dag har jeg fjernet kateter og klart å gå selv på do, så er på rask fremgang.
Så langt er alle prøvene på henne fine, men trenger litt pustehjelp med C-pap innimellom. Hun blir veldig fort sliten. De bytter litt på bruk av sonde og koppmating, flinke jenta mi.
Bilderas av den vakre keiserinnen: http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=17607584&mpage=1&key=
01.04.2010
Her går det fremover
Jeg har flyttet inn på nyfødtintensiven og bortsett fra at Ahus er "vanskelig" på helligdager med stengt kantine og mobilen min er ødelagt så har vi det fint.
Lillemor har fått navn: Ina Nathalie og hun er koblet fra 90% av alle ledninger - hun skal kun ha på seg en pustemonitor som gir signal om hun skulle få pustestopp - det er mer av formalitet enn behov siden de har flere babyer pleierne skal ha ansvar for.
Ammingen går fremover og i dag ble sonden tatt ut og vi skal konsentrere oss om fullamming, så er forberedt på at det kommer til å gå i ett nå. De gangene vi har veid før og etter amming har hun klart å ta maks 20ml før hun sovner og ikke vil ha mer, men vi håper at sult skal hjelpe på det. Har tatt noen dager før de vil redusere matinntaket hennes, de regner jo ut på mililteren hvor mye hun skal ha hver 3. time for å gi henne en god start og prøve å få vekta til å gå opp.
Håpet om å komme hjem i helgen stiger!