Miniform eller sukkervann?

Anba1990

Andre møte med forumet
Hei mammaer! Vi har ei jente på 1 mnd som var rolig frem til 1 uke siden (hun er nå 5 uker) da kom gassen i magen og hun skriker av smerte hveer dag og ligger mye å presser. Vi har prøvd så mye. Intervallamming, pauser i amming, fokus på raping, sittestilling, smokk, kutte ut løk og kumelk. Jeg er litt imot og gi babyen ting, men nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har erfaring eller innspill med smertelindring? Blitt anbefalt både sukkervann og miniform. Det høres slitsomt ut med miniform og gi 10 dråper før hver amming? :(

Veldig vanlig at de får mye luft i magen og ikke alltid lett å forhindre det. Men du kan hjelpe hu med å få det ut. For eksempel ha hu liggende på magen mye, så vil hu rape mer. Ha hu liggende på underarmen din med hånda di i skrittet hennes og hodet hennes ved albuen din, mens di vinkler rompa hennes opp, da vil lufta stige opp til rompa og hu vil prompe.
Du kan også "sykle" med beina hennes og løfte rompa opp og beina mot magen, det vil også løsne luften slik at hu promper mer :)

Vår jente hadde et par uker hvor hun skrek MYE på kvelden i opptil 4 timer. Åpenbart at hun hadde vondt. Ga sukkervann et par ganger. Det funket umiddelbart! Anbefaler det på det sterkeste. Var legen på helsestasjonen vår som anbefalte det:)

Jenta vår er akkurat som du beskriver, vært sånn siden fødsel og er straks 7 uker. Vi prøvde minifom og opplevde ingen endring på det.. Helsesøster sa til oss at man er begynt å gå litt bort fra minifom igjen, og tipsa om å evt prøve semper sine dråper med melkesyrebakterier (a la idoform for voksne), og gi sukkervann for smertelindring. Har ikke testa det ut selv enda, da jeg har mye formelk og rask utdriving og tester ut håndmelking før jeg legger henne til først. Om ikke det har effekt så skal jeg prøve helsesøsters tips.

Vi har prøvd minifom nå et par uker, egentlig ingen endring. Ikke lett å huske det før hvert måltid heller, særlig når det ikke skal gis mer enn hvert tredje time (lille spiser ofte hyppigere enn der) og siden det oppbevares i kjøleskap og dermed er litt bortgjemt :rolleyes: Lille har ofte magevondt, ikke på den hysteriske måten, men vrir seg ofte og virker som hun sliter med luft. Bæsjer flere ganger til dagen. Nå har vi kjøpt Semperdråper, håper inderlig det hjelper! Så vondt å se at hun nesten vrenger seg i smerte :(

Verken sukkervann eller minifom hadde noen virkning her.

Veldig vanlig at de får mye luft i magen og ikke alltid lett å forhindre det. Men du kan hjelpe hu med å få det ut. For eksempel ha hu liggende på magen mye, så vil hu rape mer. Ha hu liggende på underarmen din med hånda di i skrittet hennes og hodet hennes ved albuen din, mens di vinkler rompa hennes opp, da vil lufta stige opp til rompa og hu vil prompe.
Du kan også "sykle" med beina hennes og løfte rompa opp og beina mot magen, det vil også løsne luften slik at hu promper mer :)

Det er dessverre en del av rutinen vår, og vi får mye gass ut, men likevel har hun mye vondt :/ hun er også midt i et utviklingssprang så kan også være derfor hun er misfornøyd. Takk for svar :)

Vi har prøvd minifom nå et par uker, egentlig ingen endring. Ikke lett å huske det før hvert måltid heller, særlig når det ikke skal gis mer enn hvert tredje time (lille spiser ofte hyppigere enn der) og siden det oppbevares i kjøleskap og dermed er litt bortgjemt :rolleyes: Lille har ofte magevondt, ikke på den hysteriske måten, men vrir seg ofte og virker som hun sliter med luft. Bæsjer flere ganger til dagen. Nå har vi kjøpt Semperdråper, håper inderlig det hjelper! Så vondt å se at hun nesten vrenger seg i smerte :(
Uff, det er så vondt å se og høre at de har det så vondt. Krysser fingrene for dere at semperdråpene hjelper. Takk for innspill :)

Jenta vår er akkurat som du beskriver, vært sånn siden fødsel og er straks 7 uker. Vi prøvde minifom og opplevde ingen endring på det.. Helsesøster sa til oss at man er begynt å gå litt bort fra minifom igjen, og tipsa om å evt prøve semper sine dråper med melkesyrebakterier (a la idoform for voksne), og gi sukkervann for smertelindring. Har ikke testa det ut selv enda, da jeg har mye formelk og rask utdriving og tester ut håndmelking før jeg legger henne til først. Om ikke det har effekt så skal jeg prøve helsesøsters tips.
Forferdelig å si det, men er godt å høre at det ikke bare er oss. Jeg har også for mye melk og rask utdrivning, det hjelper ikke akkurat på boblene hun svelger. Håper håndmelking fungerer for dere!

Mye formelk og og rask utdrivning her også, og myyye luft, klaging, skriking og uro :/ Syns dette er frustrerende og vanskelig! Vanskelig å håndpumpe, og når skal man få tid til det liksom?!? I tillegg har jeg en skikkelig utålmodig liten frøken [emoji6]

Ingenting virket her heller. Når kuttet du ut kumelk? Har hørt det kan ta opp til åtte uker før en ser effekten av det. Jeg kuttet kumelk da lille var rundt én uke gammel. Da han ble seks uker ble magen merkbart bedre. Fortsatt kolikk, men akkurat i grenseland av definisjonen, så det er ikke ille i det hele tatt.

Back
Topp