Minifom!

det med parabener kom ikke frem før for to-tre år siden - jeg ga (heldigvis ganske så restriktivt) til Johanna også, og da leste jeg om det bare litt etter at hun hadde sluttet å få .. det ble anbefalt den gang jeg ga til henne

En dame på apoteket ville helst ikke selge meg det[8|] Dama fikk meg til å kjøpe fenikkelte og sendte med en brosjyre om magevondt... Hjalp ikke en dritt..

her anbefalte verken barneavdelingen på lillehammer eller hs som jeg tilhører miniform pga hormonforstyrende stoffer i den

ble anbefalt å gi barnet enten fenikeltea eller ammetea 2-5ml ved hver måltid
her brukte vi kiropraktor for å få bukt med kolikk

jeg har prøvd minifom på alle mine 3, og på sistemann hadde det god effekt. Heller litt kviser enn en baby med store luftsmerter!

Brukte minifom til gutten vår i sommer. Han hadde kollikk, og ingenting annet som hjalp. Fennikkel-te, kiropraktor, manuellterapau og ditt og datt, tull! Misforstå meg rett. Prøv selvfølgelig alt annet enn legemidler først! det er jo en generell regel.

Og du som skriver over her at det bare tar bort symptomene, ikke problemet... har du hatt barn med kolikk? I så fall vet du at du ikke kan ta bort kolikken. Du må bare smøre deg med MYYYYYYE tålmodighet og håpe det er tremåneders kolikk og ikke seksmåneders.

Og minifom tar jo i og for seg bort problemet. En stor årsak til kolikk, er at det dannes små luftbobler i tarmen. Luftboblene lager "propp" for avføringen, og barnet får vondt i magen. Disse luftboblene kan minifom ta bort hos noen. I mitt tilfelle var dette hjelpsomt, i en ellers så slitsom hverdag!

En annen ting som hadde god effekt på kolikken, var å kutte ut ALT av kumelk-produkter (hvis man ammer da...) Merket stor forskjell på lillingen.

Lykke til, til ALLE som sliter med kolikbarn. Hold ut - det går over!

ORIGINAL: * BettiSpaghetti *

jeg har prøvd minifom på alle mine 3, og på sistemann hadde det god effekt. Heller litt kviser enn en baby med store luftsmerter!

er vel en grunn for at statens legemidelsentrall gikk ut med dette i 2007
Publisert:13.04.2007 09:04:19 Oppdatert:17.04.2007 11:12:19
Fraråder bruk av legemiddel til spedbarn
Statens Legemiddelverk fraråder bruk av legemiddelet Minifom, som gis til spedbarn mot kolikkplager. Årsaken er at legemiddelet inneholder konserveringsmidlene propyl- og butylparaben, som har vist hormonforstyrrende effekter i dyreforsøk.
Statens Legemiddelverk har foretatt en grundig risikovurdering av sikkerheten ved bruk av parabener i legemidler til spedbarn, og vil inntil videre fraråde langvarig bruk av Minifom og andre legemidler som inneholder propyl- og butylparaben. Dette skjer etter at Grønn Hverdag bad Statens Legemiddelverk å vurdere om Minifom er trygt å gi til babyer.

- Dette er en seier for forbrukernes sikkerhet, sier Tone Granaas, leder i Grønn Hverdag. Hun viser til at butyl- og propylparaben ikke er tillatt i mat, og at ingen av stoffene per i dag er vurdert som helt trygge å bruke i kosmetikk.

ORIGINAL: bondekone

Statens Legemiddelverk fraråder bruk av legemiddelet Minifom, som gis til spedbarn mot kolikkplager. Årsaken er at legemiddelet inneholder konserveringsmidlene propyl- og butylparaben, som har vist hormonforstyrrende effekter i dyreforsøk.
Statens Legemiddelverk har foretatt en grundig risikovurdering av sikkerheten ved bruk av parabener i legemidler til spedbarn, og vil inntil videre fraråde langvarig bruk av Minifom og andre legemidler som inneholder propyl- og butylparaben. Dette skjer etter at Grønn Hverdag bad Statens Legemiddelverk å vurdere om Minifom er trygt å gi til babyer.

- Dette er en seier for forbrukernes sikkerhet, sier Tone Granaas, leder i Grønn Hverdag. Hun viser til at butyl- og propylparaben ikke er tillatt i mat, og at ingen av stoffene per i dag er vurdert som helt trygge å bruke i kosmetikk.

Så det er langvarig bruk som egentlig frarådes altså...
Men man kan jo bli vanvittig forvirret og da. Er hormonforstyrrende stoffer i solkremene folk smører barna med, i vanlig kremer de blir smurt med også. Disse har det egentlig ikke blitt advart så stort mot.. bare i diverse tester som store deler av befolkningen aldri har hørt om engang.

Men akuratt i det jeg sitter med babyen min i armene hvor hun skriker og skriker seg knall rød.. spenner seg og gråter så hun blir våt i øya... Og hun har tydelig vondt i magen... og endel timer etter kommer det ut luft i bakenden.. og jeg vet at det er luft som er problemet i magen. Da frister det veldig å prøve noe en gang for å se om det kan hjelpe......[:(]

ORIGINAL: TonjeJenta

Men man kan jo bli vanvittig forvirret og da. Er hormonforstyrrende stoffer i solkremene folk smører barna med, i vanlig kremer de blir smurt med også. Disse har det egentlig ikke blitt advart så stort mot.. bare i diverse tester som store deler av befolkningen aldri har hørt om engang.

Men akuratt i det jeg sitter med babyen min i armene hvor hun skriker og skriker seg knall rød.. spenner seg og gråter så hun blir våt i øya... Og hun har tydelig vondt i magen... og endel timer etter kommer det ut luft i bakenden.. og jeg vet at det er luft som er problemet i magen. Da frister det veldig å prøve noe en gang for å se om det kan hjelpe......[:(]

Men hva med manuell terapeut eller kiropraktor da?

Som nevnt tidligere så er jo minifom mot symptomene, ikke årsaken...

ORIGINAL: TonjeJenta

vet hvor vondt det her gikk selv med kolikbarn i nesten 4 mnd før det begynte å gi seg her
er vondt den tiden det pågår. Selv så valgt vi å ikke bruke miniform når vi hørte om at de ikke anbefalte det vi prøvde helelr alt mulig annet. Vi hadde kvelder og netter som en av oss kjørte helle natta pga at vogingen i bilen roet henne en del

Som saqgt Hissigproppen MØMØ, så kan man jo ikke gjøre noe med selve årsaken, man kan bare gjøre noe med symptomene. For kolikken er jo der uansett. For meg ble kolikken til å overleve, etter at jeg begynte med minifom. Det er jo snakk om veldig kort tids bruk. Prøv minifom du, Tonjejenta! Du skal faktisk overleve dette her du også! Kolikk er fryktelig vondt for barnet, men også for deg. Og de som ikke har hett kolikkbarn kan aldri forstå hvor fryktelig det er. Barnet er utslitt og foreldrene er utslitt. Det er ikke bra for noen!

ORIGINAL: Labambie

Var det ikke snakk om at dette var hormonforstyrrende det var en haug med farlige bivirkninger? [8|]

Trodde jeg også [8|]

Spurte hs om det, og hun sa også at det kunne være det ja.

ORIGINAL: Ohmama

Som saqgt Hissigproppen MØMØ, så kan man jo ikke gjøre noe med selve årsaken, man kan bare gjøre noe med symptomene. For kolikken er jo der uansett. For meg ble kolikken til å overleve, etter at jeg begynte med minifom. Det er jo snakk om veldig kort tids bruk. Prøv minifom du, Tonjejenta! Du skal faktisk overleve dette her du også! Kolikk er fryktelig vondt for barnet, men også for deg. Og de som ikke har hett kolikkbarn kan aldri forstå hvor fryktelig det er. Barnet er utslitt og foreldrene er utslitt. Det er ikke bra for noen!

Og om barnet har låsninger som fremprovoserer kolikken da?

Vi har hatt kolikk her i huset også altså.

"Litt kviser"? Hvis det var den eneste bivikrningen, så hadde det jo ikke vært noe problem å gi det.. [&:]

Jeg gav dette til Oliver! Med go effekt!

Tror ikke det er noen medisin som er bra å gi til babyer! Så synes ikke dette er værre enn annen typr medisin... om noen år er sikkert paracet farlig også!

Hadde det vært sååå farlig hadde det ikke vært lov å selge det!

ORIGINAL: Annicken*

Tror ikke det er noen medisin som er bra å gi til babyer! Så synes ikke dette er værre enn annen typr medisin... om noen år er sikkert paracet farlig også!

Den holdningen er bare så naiv at jeg kan ikke få sagt det..

her får du ikke kjøpt det til barn på apoteke

ORIGINAL: Sicily

Den holdningen er bare så naiv at jeg kan ikke få sagt det..

Det er den tåpeligste tingen jeg hører noensinne.. Den i selskap med "det ble folk av oss også"... [:'(]

brukte minfom på eldste mann,funka fint[:)] men det var i 2005 og da sa di jo at det ikke var farligt[8D] men hadde ikke brukt d på minstemann nå..

ORIGINAL: lenemor

Minifom anbefales ikke fordi konserveringsmiddelet inneholder parabener - men man må avveie ulempene med fordelene da - etter tre uker med hylskriking og alle ting prøvd ga vi minifom to-tre dager for å få lettet på smertene, og hos oss virket det. 

signerer denne!

Men da har jo ikke barnet kolikk. Da har det jo låsninger i nakke/rygg/bekken osv. som gir kolikksymptomer. Dette fordi barnet ikke får den kontakten med muskler som må til for å få ut luft og avføring, pga at barnet er "låst". Eksempelsvis kiss-syndrom (men da er det jo flere ting som spiller inn). Klart, da må man jo få "låst opp", og det vil hjelpe.

Har barnet derimot rein kolikk, er det ikke alltid at kiropraktor og manuellterapaut hjelper. Kolikk"diagnosen" gis jo desverre oftere enn det burde, og er slags "oppsamling" av barn som gråter mye uten en spesiell forklaring...

Back
Topp