Mini sover så urolig

Winkie

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Hei,
Sønnen vår på sju uker har alltid sovet ganske urolig, men den siste uken har han slått alle rekorder. Når han sover dypt ligger han helt stille, og det er så vidt en hører han puste, men største deler av natta sover han mye lettere, og da sover han så urolig. Han bråker, kaver, fekter med armer og bein, stønner, knyer og ordner på. For meg ser det ut som om han sover også i de periodene, og jeg tror ikke han har det ubehagelig, men dette holder både pappaen og meg våken. Er dette normalt, og er det noe en kan/bør gjøre for å hjelpe han til å sove roligere?

Barnelegen sa når vi var på sykehuset pga. forkjølelse når han vr 6 uker (han pakket inn mini) at babyer takler dårlig armer og bein :P de har ikke kontroll på dem, og kan bli skremt av sine egne bevegelser.. Så prøv å pakk han inn, altså hender og føtter også, sånn som de gjorde før i tiden..?

Mi er helt lik. Regner med det er normalt. Tror hun jobber med noe i magen. Luft eller bæsj. ;) Hun trykker og stønner mye. Vi har prøvd å svøpe henne. Da har hun vært roligere fordi hun ikke plager seg selv med armene. Men hun har blitt så sterk at hun kommer seg utav i løpet av kort tid. Det har gjort at vi har gått tilbake til å ha henne mellom oss i senga. Da kan vi holde henne i hånden så hun ikke forstyrrer deg selv. Da sover både vi og hun bedre, men hun er fortsatt urolig.

Her kaver og styrer han også en del. Spesielt rett før han sovner skikkelig og før han våkner om morgenen. Roer seg noen ganger om han får smokken. Ellers har jeg også tenkt at det er luft i magen, for han fyller gjerne bleia rett før han våkner om morgenen.

Kanskje litt luft i magen?
Vesla mi er sånn når hun har vondt i magen. Hjelper ofte med smokken. Og så har hun alltid ett kosepledd rundt seg om natten. Pakker det rundt henne slik som de blir "pakket" inn på sykehuset. Har gjort dette hver natt. Prøvde uten og da fikk hun ikke sove. Lå bare å kava. De liker å ligge litt trangt. Da blir ikke senga så stor. Trygt og godt.

tidvis mye kaving her også, men mindre når hun ligger litt trangt. Om natten ligger hun i babynest ved siden av meg, da kan jeg holde i hånden hvis hun kaver

Det er litt kaving her i gården også. Noen ganger pga luft tror jeg, noen ganger fordi hun er sulten og noen ganger uten noen åpenbar årsak. Leste nylig at en stor del av de nyfødtes søvn er lett søvn med mye drømming og bevegelser, så det kan jo være at det rett og slett er det det er. Pappaen er veldig tilhenger av svøping (eller såkalt reiving), og vesla ser ut til å roe seg bedre da, men etter å ha lest at de bør ha ben og armer fritt mtp å unngå krybbedød så tør jeg ikke det lenger :/ Tenkte at babynestet skulle gi et trangt og koselig sovemiljø, men den gang ei. Tydeligvis ikke trangt nok nedi der. Vognbagen med dunpose i derimot. Himmel på jord :p

I natt var han gudskjelov litt roligere. Uroen jeg sikter til er noe annet enn luftplager, tror jeg. Når han har mye luft i magen er han mer urolig ved at han presser mye og stønner inforbindelse med det. Dette er noe annet. Har tidligere forsøkt svøping, men han får alltid armene opp fra teppet. Om nettene nå ligger han med et "tungt" teppe rundt seg og dynen over det. Så sånn sett skal han ha det tett nok. Han er en varm baby, men blir kald på hendene om natten, men tror ikke det skal ha noe å si.

Jeg synes det gir god mening i det som er blitt skrevet om lettere søvnperioder. Mini er utrolig våken, observant og nysgjerrig i lange perioder om dagen, og alle inntrykkene må jo prosseseres og fordøyes, og dersom dette blir gjort under søvn er det ikke rart at han kan bli veldig urolig..

Back
Topp