Mini har blitt forkjøla

Winkie

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Gutten vår på snart ni uker er blitt skikkelig forkjøla. Han hoster mye, og er tett i nesa og litt surklete i brystet. I går kveld var tempen på 37,6. I går sov han store deler av dagen, men våknet for mat, og de periodene han var våken virket han blid og tilfreds. I og med han spiser, ikke har høy feber, har normalt med våte bleier, og ikke er slapp når han er våken, har jeg tenkt at det ikke er grunn til bekymring. Er dere enig med meg i det?
Blir han noe verre eller det vedvarer over en dag til, kommer jeg til å ringe legen.
Det er så vondt i mammahjertet når han er syk. I natt har han våknet av at han har hostet og blitt skremt, og begynt å gråte etterhvert av det. Stakkars lille.

God bedring til gutten din :)
Pleier å gå fort over. Så lenge han spiser og ikke er slapp er det ingen fare. 37,6 er jo ikke så høy temp. Men kommer den over 39 og vedvarer i flere dager får du ringe legen.
Er han veldig tett i nesa kan det være lurt å gi han noen dråper saltvann i nesa. Eller rett og slett noen dråper morsmelk (vist du ammer..) Det åpner opp.

Med de små skal vi ringe lege med en gang dersom temperaturen kommer over 38. De skal undersøkes hvis de får feber. Min kar var forkjølet når han var 5-6 uker, og det var beskjeden jeg fikk fra både lege og helsesøster.

Det høres akkurat ut som gutten vår som er 9 uker i dag. Han er tett, snørrete, hoster og nyser. Målte tempen til 37,6 nå. Han har vært slik et par dager, men ikke hatt temp noe særlig over 37 før i dag.

Ringte legen nå og fikk beskjed om at om han er dårlig i mer enn tre dager vil de gjerne ta en sjekk. Men hun mente at så lenge han spiste, hadde bra almenn tilstand og tempen ikke var høyere gikk det fint. Skulle gi paracet om han fikk feber rundt 38,5. Jeg skyller med saltvann før hvert måltid og han har fått nesespray to ganger. Hun på legekontoret anbefalte å dryppe morsmelk for å løse opp. Også ba hun meg ringe igjen i morgen tidlig om han ikke ble bedre.

Håper det var til hjelp :)

God bedring til lille forresten! Det er så vondt å se dem syke :( Håper det er leeenge til neste forkjølelse nå, vi har hatt to tette. Hele familien er syke og smitter nok hverandre.

Takk for gode svar.
God bedring til deres små som også er syke nå. Det er ordentlig vondt å se dem syke, ja. Kunne ønske jeg kunne trylle han frisk. Jeg ammer han hyppigere enn normalt i dag da jeg synes det virker som om han blir litt mindre tett av det, og man trenger jo mer mat når man er syk.
Krysser fingrene for at han raskt blir frisk.

Helsesøster anbefalte morsmelk for å løse opp tette neser. Helst i en 1ml-sprøyte slik at det kom godt oppi (0,5 pr nesebor) og før hver amming. Det virket godt her, og han ble fort bra igjen :)
God bedring til alle :)

Back
Topp