Mine tanker om at elever ikke skal ha lekser..

x1xBitzyh

Forumet er livet
jeg vil kommentere det siste i media om at man ikke skal gi elever lekser. Jeg synes det blir talt feil, beste måten å lære noe er ved å repetere (hvilket vi får vite på høgskolen OM OG OM OG OM igjen!!).

Jeg synes at det er flott at de vil at alle barn skal ha et likt grunnlag, men det jeg synes er feil er at man skal straffe de barna som har resurser fra hjemmet. Jeg gleder meg til om 3 år når barnet mitt kommer hjem fra skolen og skal gjøre lekser med meg! Jeg tror at dette ikke kun er bra for barnet mht skole, jeg tror også at dette er bra for båndene man har mellom barn og foreldre. Det er mye lettere å reflektere i mindre grupper og det er bra med lekser hjemme når det kommer til læringsprosessen, alle barn lærer ikke likt så derfor tror jeg ikke alle har nytte av lengre skoledager og ingen lekser.

Det er vår jobb som foreldre å forberede barna våre på livet i verden, og det gjelder også skole/utdanningsmessig!
Jeg har vært ute for lærere som lærer kun i en bås, matematikk ha kun 1 forklaring og matematikk har ikke noen logisk forklaring.. ikke spør læreren for han/hun vet ikke mere. Dette er bare noe tull!
Jeg satt med en elev når jeg gikk på vgs, i min egen klasse, og da gikk jeg inn og fant kreative løsninger for å få bedre forståelse for matematikk for denne eleven som slet. Og det fungerte! Jeg har sittet med flere enn dette..

Sånn blir det også når det kommer til alle fag! Alle mennesker i verden har et ulikt syn på hvordan ting fungerer og når et barn eller ungdom ikke får noen annen form for input enn av sin lærer så går disse barna ut med en enkelt holdning.. Og det nytter ikke i dagens verden! Bare fordi at læreren mener at tekstene til bjørnstjerne bjørnson er pyton og kjedelige så betyr det ikke at dette er alfa omega, og jeg blir redd for at om ikke elever har muligheten for å gjøre lekser med foreldrene så blir elever sånn; Ikke tenker selv, og vet ikke om annet! Hvilket barn har lyst til å snakke om lekser når de har sittet på skolen til klokken er 3-4 på ettermiddagen..?
Nå sier jeg ikke at dette er alfa omega, for det finnes unntak til de grader, men det er jo en mulig utfallsvinkel som jeg ikke personlig synes lønner seg for samfunnet.

Jeg vil også si at jeg synes synd på lærerne.. nå bør man kunne slappe av med reformene og heller videreutvikle det som faktisk fungerer i stedet for å kaste lærere ut i noe nytt hele tiden! Det setter oss tilbake med disse nye utprøvingene støtt og stadig!

Hva synes dere om lengre skoledager og ingen lekser?[:D]

en tinge er jo om barna får lekser, så vet vi hva de holder på med på skolen.
men det er jo det at ikke alle foreldre kan hjelpe. nå har jo både jeg og bf alltid vært skoleflink og best i klassen opplegg, men er jo ikke alle som er det.....

Jeg er mot hjemmelekser. Jeg mener skoledagen bør være slutt når barna kommer hjem, og ja de kan gjerne utvide skoledagen en time og hente det inn der...

I småskoletrinnet har de jo ikke så mye lekser der, men jeg er enig i at det er viktig med mengdetrening f.eks i mattematikk. Men da kan de ta det i skoletiden.

Det er alltid noen som faller gjennom fordi de enten ikke gidder å gjøre lekser, eller foreldrene ikke kan hjelpe dem med lekser

De kunne hatt frivillige oppgaver hjemme og heller tatt alt på skolen. Sønnen min hadde lekser hver eneste dag og ganske mye hver dag når han gikk på byskole de 2 første mnd i 1 klasse.
Nå har vi flytta langt ut av byen og på en liten skole, han har lekser 1 dag i uka og lengre dager med fri hver onsdag, han lærer mye syns jeg[:)] og ikke bare det, men jeg slipper høre på en som gråter for han er lei skolen etter par mnd bare..han er 6 år!!Han vil ikke sitte inne 1-2 timer hver dag for å gjøre lekser..

La de minste få slippe litt unna istedenfor å få de til å hate skolen(det kommer tidsnok for mange)..de blir ikke dummere om de venter med lekser noen år hvertfall.

Som lærer ser jeg helt klart den UVURDERLIGE verdien av lekser. Det hadde gått dramatisk utover plenumsundervisningen om man ikke kunne legge til grunn en hel del arbeid utenfor klasseromssituasjonen.

MEN - lærere må være flinkere til å  ikke på død og liv "finne opp" lekser hver dag - bare for å ha lekser. Man må sikre at det som blir gjort hjemme er arbeid som med fordel gjøres utenfor klasserommet, med det objektiv å enten være bedre forberedt til neste undervisningstime, eller for å repetere i mengdearbeid. lekser for leksenes del er unødvendig på 2 måter - både fordi det er bortkastet (og det fjerner respekten for skolearbeidet hos elever og foreldre) og fordi det er mer enn nok nevenyttig man kan sende elevene ut av klasserommet med.

Dessuten MÅ staten gi ressurser til felles lekselesningstilbud på skolen. Jeg har selv vært lekselærer i et slikt prosjekt - utenfor skoletid, hvor elevene får den hjelpen de trenger. Dette ble lagt opp som en svært positiv aktivitet - ikke som en ekstra kjedelig skoletime. En avslappet tone, god arbeidsro, en lærer med oversikt over alles lekseplaner i alle fag, litt frukt og en god barn-voksen samtale. Men de færreste skoler har økonomi til dette, og man har ingen mulighet for å nærmest "pålegge" dette for elever med behov (det er jo nettopp de med størst behov som ikke er med på slikt fordi de ikke får motivasjonen hjemmefra til å være med. Man skulle hatt mulighet - i samarbeid med hjem - sosiallærertjeneste - hs/ppt/bup til å bestemme at dette var en pålagt "etterskolenaktivitet" for de elevene som trenger det).

må ærlig innrømme at jeg gruer meg til når Marius kommer hjem med lekser og skal ha hjelp[:-]

Meeeeeen jeg prøver og tenke at det kan jo komme noe positivt ut av det, jeg kan jo repetere det jeg selv har lært og kansje lære noe nytt he he.Har aldri hvert noe flink på skolen, og har skrivevansker og talefeil selv,men får vel gå det i møte med godt mot...Vil jo ikke at barna mine skal bli dårlige på skolen fordi jeg slier selv..

Jeg ser både fordeler og ulemper ved lekser.

Ta for eksempel lesing. Ingen blir gode lesere om de ikke øver.
Når de lærer å lese er det viktig å øve hjemme. Det er sjelden tid til å høre alle i en klasse på 30 stk hver dag.
Å alle barn vil som regel lese for en voksen.

Jeg er vikar nå i en 9.klasse og der sa en av elevene denne uka at mamma fikk ikke til denne oppgaven.
Dette er en skoleflink elev så jeg vet at de har prøvd å løse den sammen, men bare ikke fått til.
Likevel er det viktig at de i allefall prøver. Dette var i matematikk.

Forresten er det sjelden at elevene sitter inne i timesvis å gjør lekser.
De har som regel en plan over hva de skal ha vært gjennom i løpet av uka og det de ikke har fått gjort ferdig på skolen gjør de ferdig hjemme. Det synes jeg er helt greit ettesom det alltid er noen som er mer opptatte av å tulle og tøyse enn å gjøre som de får beskjed om.

ORIGINAL: Tøfflusa

ALLE foreldre kan hjelpe til med leksene.. de som har gått vidregående og mer enn det skal kunne klare å hjelpe barna sine- det er ikke så vanskelig det.
Når de nermer seg ungdomsskolen har de ansvar for leksene selv i stor grad.
men barneskolelekser er jo en lek :-)

Alle barneskolelekser e ikkje lek, da kan eg berre sei me eingong!!!!!!!
Eg har ein i 6 klasse å ein i 2 klasse, å jaggu bruka me longe ittemiddage te lekse [>:]

Jeg mener lekser er viktig for at de skulle kunne øve seg og lære litt på egen hånd også. Noen lærer bedre ved å gjøre ting selv enn under undervisning i en time.

Min datter har til nå fått svært lite lekser, 2 A4 ark men noen få oppgaver på, 1 gang i uka......
For noen er dette greit, men for f.eks min jente, så ønsker hun faktisk selv å få mere lekser. Så hun har fått ekstra 2 ganger nå, men er fortsatt like for ferdig.

ALLE foreldre kan hjelpe til med leksene.. de som har gått vidregående og mer enn det skal kunne klare å hjelpe barna sine- det er ikke så vanskelig det.

Normalt sett ja...
Men problemet er de som faller igjennom, det er vel i grunn der mye av problemet ligger...
Mange barn er etter hvert fremmedspråklige, noen har ikke foreldre som er intr, eller har ikke nok kunnskap til å kunne hjelpe...Og noen barn har store behov for hjelp med leksene, mer enn hva foreldrene kan ha mulighet til å gi i en hektisk hverdag, og da gjerne også med flere barn.

Dessuten....I en klassesammenheng hvor de fleste barna får gjort leksene hjemme, men feks 2 stk ikke får gjort det...De 2 elevene som sitter i timene og ikke skjønner så mye av hva som foregår, de blir utrolige! Dette går utover de andre.

Når barn stilles på lik linje, blir det mer harmoni i en klasse.

Selv gir jeg leksehjelp på SFO, og det hjelper de 2 elevene som jeg har.
Har ikke tatt noe standpunkt for om jeg er for eller i mot leksefri, mne jeg ser begge sidene av saken i det minste.

jeg er for lengre skoledag og ingen lekser hjemme..

Men lese hjemme, pugge gloser og gangetabell kan man jo gjøre på frivvilig basis også.., elevene får gjøre lekser på skolen og lærerne følger opp at de alle går gjennom og skjønner det de holder på med.
Er for mange foreldre som enten ikke skjønner leksene til barna eller desverre ikke gidder og følge opp leksene til barna, det er jo disse barna som blir taperne da når de begynne og henge etter pensum.

Sønnen min går på en leksefri skole, men vi gjør "lekser" allikevel. Vi følger jo ukeplanen og vet jo hva de driver med på skolen.., så her pugges engelsk og gangetabell.. og lesestykket de har leser han 2 ganger hver dag hjemme..[:)]

jaha? også de som er fra land hvor skole er helt fraværende og foreldre ofte er analfabeter?

jeg jobber som lærer i osloskolen hvor 30% av elevmassen er fremmedspråklige... jeg har et annet inntrykk enn deg om at alle kan!!

ORIGINAL: chantonet

fylket jeg bor i er et av de to beste fylkene i landet mtp elevenes prestasjoner. likevel er vi det fylket med minst utdannet pr innbyggere. altsa-om man er flink til å hjelpe med leksene har ikke noe å si. det viktigste er å sitte der med barna og støtte de og oppmuntre de til skolearbeid. JA til hjemmelekser, men lærere må også bli flinkere til å følge opp og gi lekser som er ment som øving og ikke egen studering.

barn må bli vant med å jobbe selv, disponere tid til skolearbeid og lære seg studieteknikk. hjemmelekser blir også øving til de skal studere høyere utdanning, da er det ingen som står over de og hjelper de.....

jeg jobber i oslo, og vi ligger høyes på elevprestasjoner om man legger nasjonale prøver til grunn. vi har en liten homogen elevmasse og foreldregruppa er likeså. allikevel klarer vi å levere såpass gode resultater, og dette tatt i betraktning at mange av våre elever så godt som ikke får hjelp til lekser hjemme. leksehjelp på skolen med lærere og assistenter har jeg tro på - det har i allefall funka her i by'n....

Vi vet at det som reproduserer klasseskiller i Norge er foreldrenes utdanningsnivå. At noen her skriver at lekser i barneskolen er bare en lek, viser at de vet svært lite om hva barneskolen arbeider med. For mange blir det vanskelig å få hjelp hjemmefra allerede i 4. klasse. Da har man f.eks i naturfag, gått forbi det pensumet jeg hadde på vgs.

HI skriver at lærerne kun legger frem fagene på en måte. Da har ikke HI møtt mange gode lærere. Vår jobb i skolen er å hjelpe barn med ulike måter å tilegne seg kunnskap og læring. Fokuset på læringsstiler har stått sentralt i skolen de siste årene, men har før dette vært fraværende. Så mange lærere er svært bevisst dette i dag.

Når det kommer til lengre skoledag og leksehjelp, er jeg nysgjerrig på hvordan dette skal gjennomføres praktisk - hvem som skal ha ansvar for leksehjelpen. Skal lærernes arbeidsdag utvides ytterligere? Dette tror jeg ikke mange lærere er interessert i. Da vil lønnskravene bli deretter, og det har ikke stten råd til. Skal assistentene på SFO være leksehjelpere? Vi vet at assistentene i skolen ofte har få eller ingen år med høyere utdanning selv, og at dette påvirker evnen de har til å hjelpe med lekser.

En annen lærer skriver at hun ser den uvurdelige verdien av lekser. Jeg er også lærer, og bruker lite lekser til mine elever. Jeg synes lekser er blitt mer en tradisjon elnn et læringspotensiale. Det brukes for at foreldrene skal følge med på hva barna lærer på skolen - slik som mange foreldre også gir uttrykk for i dette innlegget. Det finnes andre måter å tilegne seg denne kunnskapen på. Klassene har halvårsplaner, periodeplaner, kartleggingsprøver osv som elevene kommer hjem med. Gjennom disse, bør barnas læring være tydelig for foreldrene. I tillegg har de fleste en ukeplan med informasjon fra skolen. Dette bør være tilstrekkelig info fra skolens side til at foreldrene skal holde seg oppdaterte.

Min konklusjon er ikke endelig. Jeg er spent på hvordan det skal bli praktisk gjennomførbart med leksehjelp i skolen. Og jeg vet ikke om lærere og foreldre er moden for en leksefri skole, da lekser har stått som en sterk tradisjon i Norge i mange år. Jeg mener at lekser ikke er nødvendig. Barn går på skolen i flere timer lengre enn de gjorde tidligere. I tillegg har mange SFO etter undervisningstiden. en professor var ute og sa at dersom man kuttet ut lekser, og gav elevene mer fri i undervisningstiden, ville de lære mer. for nå var de læringstrøtte.

ORIGINAL: Fru Riskorn

Vi vet at det som reproduserer klasseskiller i Norge er foreldrenes utdanningsnivå. At noen her skriver at lekser i barneskolen er bare en lek, viser at de vet svært lite om hva barneskolen arbeider med. For mange blir det vanskelig å få hjelp hjemmefra allerede i 4. klasse. Da har man f.eks i naturfag, gått forbi det pensumet jeg hadde på vgs.

HI skriver at lærerne kun legger frem fagene på en måte. Da har ikke HI møtt mange gode lærere. Vår jobb i skolen er å hjelpe barn med ulike måter å tilegne seg kunnskap og læring. Fokuset på læringsstiler har stått sentralt i skolen de siste årene, men har før dette vært fraværende. Så mange lærere er svært bevisst dette i dag.

Når det kommer til lengre skoledag og leksehjelp, er jeg nysgjerrig på hvordan dette skal gjennomføres praktisk - hvem som skal ha ansvar for leksehjelpen. Skal lærernes arbeidsdag utvides ytterligere? Dette tror jeg ikke mange lærere er interessert i. Da vil lønnskravene bli deretter, og det har ikke stten råd til. Skal assistentene på SFO være leksehjelpere? Vi vet at assistentene i skolen ofte har få eller ingen år med høyere utdanning selv, og at dette påvirker evnen de har til å hjelpe med lekser.

En annen lærer skriver at hun ser den uvurdelige verdien av lekser. Jeg er også lærer, og bruker lite lekser til mine elever. Jeg synes lekser er blitt mer en tradisjon elnn et læringspotensiale. Det brukes for at foreldrene skal følge med på hva barna lærer på skolen - slik som mange foreldre også gir uttrykk for i dette innlegget. Det finnes andre måter å tilegne seg denne kunnskapen på. Klassene har halvårsplaner, periodeplaner, kartleggingsprøver osv som elevene kommer hjem med. Gjennom disse, bør barnas læring være tydelig for foreldrene. I tillegg har de fleste en ukeplan med informasjon fra skolen. Dette bør være tilstrekkelig info fra skolens side til at foreldrene skal holde seg oppdaterte.

Min konklusjon er ikke endelig. Jeg er spent på hvordan det skal bli praktisk gjennomførbart med leksehjelp i skolen. Og jeg vet ikke om lærere og foreldre er moden for en leksefri skole, da lekser har stått som en sterk tradisjon i Norge i mange år. Jeg mener at lekser ikke er nødvendig. Barn går på skolen i flere timer lengre enn de gjorde tidligere. I tillegg har mange SFO etter undervisningstiden. en professor var ute og sa at dersom man kuttet ut lekser, og gav elevene mer fri i undervisningstiden, ville de lære mer. for nå var de læringstrøtte.

Altså: i Oslo har vi leksehjelp etter skoletid som blir drevet av lærere. Vi har en time mindre undervisning, som blir brukt til leksehjelp i stede. Må jo naturlig nok ha flere årsverk på skolen pga dette, men jeg skjønner ikke hvorfor du ser dette som problematisk? Har fungert utmerket på de skolene jeg har jobbet...

Jeg er sikker på at det er mye bra i å gjøre skolearbeid hjemme. Øvelse gjør mester, og man får kanskje en pause før man gjør leksene også.
Men jeg har sett på mengden lekser søsknene mine har hatt, og ofte har de hatt mer lekser enn meg i mengden. Hver dag i nesten alle fag. Det er drøyt når de er små.

Man kan jo ikke komme gjennom skolen uten å gjøre arbeid hjemme. Skal man gjøre det godt på en prøve er det nødvendig å pugge hjemme, med mindre man virkelig har klisterhjerne og følger veldig med i timene.
Jeg selv har klart meg helt fin gjennom barneskolen med veldig gode karakterer, og gjorde nesten aldri lekser. Det fordi jeg ikke gadd, men jeg tror heller ikke jeg hadde veldig bruk for det. Først på ungdomsskolen begynte jeg å jobbe mye hjemme, men jeg har bestandig fulgt med i timene og hatt lett for å lære. Tror det har mye å gjøre med at jeg leser. Siden jeg var lita har jeg slukt bøker, og lest omtrent alt jeg kom over i alle sjangre. DET er noe man burde prøve å få inn i verden til barna istedet for masse lekser: Leseglede!

ORIGINAL: Trikken

Jeg er mot hjemmelekser. Jeg mener skoledagen bør være slutt når barna kommer hjem, og ja de kan gjerne utvide skoledagen en time og hente det inn der...

I småskoletrinnet har de jo ikke så mye lekser der, men jeg er enig i at det er viktig med mengdetrening f.eks i mattematikk. Men da kan de ta det i skoletiden.

Det er alltid noen som faller gjennom fordi de enten ikke gidder å gjøre lekser, eller foreldrene ikke kan hjelpe dem med lekser

Sign

ORIGINAL: MammaMia98

Altså: i Oslo har vi leksehjelp etter skoletid som blir drevet av lærere. Vi har en time mindre undervisning, som blir brukt til leksehjelp i stede. Må jo naturlig nok ha flere årsverk på skolen pga dette, men jeg skjønner ikke hvorfor du ser dette som problematisk? Har fungert utmerket på de skolene jeg har jobbet...

Fordi jeg tror ikke vi får penger nok til de ekstra årsverkene. Det tror ejg blir altfor dyrt. Jeg tror det blir forventet at lærerne skal arbeide lengre dager eller at de kutter i avspaseringen vår og tilnærmer seg 37,5 timers standartduke for lærerne. Det synes jeg er meget problematisk!

Fordi jeg tror ikke vi får penger nok til de ekstra årsverkene. Det tror ejg blir altfor dyrt. Jeg tror det blir forventet at lærerne skal arbeide lengre dager eller at de kutter i avspaseringen vår og tilnærmer seg 37,5 timers standartduke for lærerne. Det synes jeg er meget problematisk!

Vi jobber ikke et minutt mer enn før! Dagene er bare litt endra. Noen dager jobber man en time lenger på ettermiddagen (til 14.30 istede for 13.30) men starter senere en annen dag, eller slutter før en dag. Vi underviser jo uansett færre timer enn elevene har. Leksehjelp er veldig attraktivt hos oss... en time uten for- og etterarbeid - perfekt! Ingen av lærerne på vår skole har innvendinger på dette. Vi ser bare fordeler. Dessuten er vi leksehjelp på det trinnet vi jobber på, så vi kjenner elevene og hvilke lekser de har....

Vi jobber ikke et minutt mer enn før! Dagene er bare litt endra. Noen dager jobber man en time lenger på ettermiddagen (til 14.30 istede for 13.30) men starter senere en annen dag, eller slutter før en dag. Vi underviser jo uansett færre timer enn elevene har. Leksehjelp er veldig attraktivt hos oss... en time uten for- og etterarbeid - perfekt! Ingen av lærerne på vår skole har innvendinger på dette. Vi ser bare fordeler. Dessuten er vi leksehjelp på det trinnet vi jobber på, så vi kjenner elevene og hvilke lekser de har....

Det er en forsøksordning på en skole. Bare vent til det blir landsdekkende. Det er da problemene starter... KS har forhandlingsansvaret for lærerne nå, og vil definitivt ikke gi ved dørene i en slik sak. De har forsøkt seg på lengre arbeidsdager og kortere avspassering før - og dette vil garantert få dem til å gjøre det igjen. Hvorfor er du så sår fordi jeg heller ville hatt leksefri skole enn leksehjelp? Jeg ser at lekser kan bakes inn i undervisnignen på en helt annen måte, og det gjør jeg med mine elever. Ser også at mange her mener at lekser skal være repetisjon. Dette er en gammelmodig måte å se på lekser på. Lekser kan like gjerne være utforskning og utvikling av forståelse. Dette heter induktiv og deduktiv undervining. Hjemmearbeid gir elevene større muligheter for å forske i et kjent miljø og skape forståelse som er grunnleggende i f.eks matematikk...

Back
Topp