Mine stakkars epletrer

Olive76

Forumet er livet
De er under massivt angrep av larver. Eplespinnmøll. Så nå er spørsmålet om jeg skal være snill mot trerne eller mot larvene....

Ser ut til at mauell bekjemping kan gjøre livet bedre for trerne.

Eplehøsten bekymrer meg ikke. Overlever uten epler.

I barnehagen har de en hegg. Den er helt spøkelsesgrå av heggspinnmølls huseren. Er litt fasinert av fenomenet egnetlig....

Blæh, jeg hadde nok valgt å være snill mot trærne. Vi har bare ett epletre vi, og der ser det ut til å komme masse epler i år etter noen magre år (vi beskar det kraftig første året, så det har tatt tid for det å komme med frukt igjen). Har også to plommetrær som hadde masse kart, men på det største treet har mesteparten sluttet å vokse... blir litt frukt da. Ingen larver i år såvidt jeg kan se

Har lest meg til at min lusekur (grønnsåpevann) kan fungere. Evt tilsatt bakepulver og rødsprit også..... Så nå blir det larve-party!

ORIGINAL: Olive76

Har lest meg til at min lusekur (grønnsåpevann) kan fungere. Evt tilsatt bakepulver og rødsprit også..... Så nå blir det larve-party!

Minner litt om min lusekur - jeg bruker grønnsåpevann med bakepulver og litt olje tilsatt... og zalo. En oppskrift jeg fant i lokalavisa her for noen år siden

Fandt ut det ble for mye arbeid å spraye hvert "larvebol". Så da ble det ren biologisk bekjempelse: Hageslangen. Sprayet godt, så nå er larvenes nett ikke så tett og mange larver er på jorden. Så lar jeg fuglene ta sin del av jobben nå!

Håper fuglene forstår oppgaven sin!!!
Har du noen tips til "snart-epletre-eier"???????

ORIGINAL: Actrine

Øøøøøh. Er ganske blank på hagestell egentlig. Men de skal beskjæres på våren....tror jeg... og så kan man nippe vekk de kart som ikke blir til noe når man kan se det.....

Lenemor, du kan mer om dette!

skulle ønske jeg kunne si ja olive og Actrine, men det kan jeg ikke... jeg har riktignok vært hus og hage-eier i fem år, men jeg har vokst opp i blokk i Oslo, så det lille jeg kan har jeg ikke fått inn med morsmelka kan man si. G er eksperten her i huset, om det finnes noen ekspert, ellers bruker vi svigers for det det er verdt.

Sånn heggspinnmøllangrepet tre er jo egentlig ganske vakkert [:)] Håper du redder treet, men treet dør vel ikke når de er under angrep? eller gjør det det?? (husker ikke hva jeg leste en eller annen gang)

her er det tredje sommeren uten epler, elgen har stort sett spist opp treet vårt, men i år har det ligget rett ut under snøen, og har faktisk vokst litt[:D]

Lykke til med angrepet[:D]

ORIGINAL: Olive76

ORIGINAL: Actrine

Øøøøøh. Er ganske blank på hagestell egentlig. Men de skal beskjæres på våren....tror jeg... og så kan man nippe vekk de kart som ikke blir til noe når man kan se det.....

Lenemor, du kan mer om dette!

De bør beskjæres i februar/mars, alt ettersom hvor i landet man bor. dumt å stå der i en halvmeter snø.. [:-] Ikke beskjær altfor mye, for da vil treet bruke all kraften sin på å lage masse nye greiner, og du får lite epler. Kutt av greiner slik at du får flest mulig som står oppover, og det blir godt plass. Når kartene kommer kan du knipe bort de minste slik at de andre får større plass. [:)]

Ellers har jeg hørt at et oppkok av brennesle skal kunne hjelpe mot lus.. man bare koker opp brennesle og vann, kjøler det end og sprayer på. vet ikke om det hjelper men..

Back
Topp