Mine fødsler

lillemortil2snart

Elsker forumet
Heisann

Eg hadde veldig rask fødsel med min første datter, uten nokon særlige komplikasjoner utover eit prolaps i korsryggen.

Dette, samt at det gikk fort, gjorde meg usikker og skremt men eg trudde det var alt.

Eg ble gravid med ein gutt vel 1,5 år etter fødsel, planlagt og etterlengta men redselen kom ganske fort og istedet for glede, ble eg livredd...

Månedene gikk og eg det ble ikkje bedre, så eg fikk hjelp av ei jordmor som spesialiserte seg på fødselsangst.

Eg trudde eg hadde fått kontroll på angsten og følte at dette skulle eg takle. Men den gang ei.

Når fødselen startet var det greit, det var ikkje noko kraftige rier og eg gikk slik i nærmere eit døgn, etter ein gåtur med dattera mi i vogn, satt det i gang men det ble lite åpning, kun tette rier, som ble veldig vonde og kraftige, her ber mange om epidural trur eg men pga ryggplager og operasjoner kan eg ikkje få det (avklart med leger). Så da fikk eg ketorax etter mykje om og men, såklart etter at jordmora som overtok meg, skjelte meg ut og ba meg skjerpe meg, så gale hadde eg da virkelig det ikkje.

Eg var på dette tidspunktet livredd!!! Og eg nektet å røre meg, for da fikk eg rier og det hadde eg null kontroll over, og ingen klarte å roe meg eller hjelpe meg å få litt kontroll tilbake.

Så nærmet det seg 1.5 døgn med rier men forsatt var det skjedd lite, åpnet seg 1 cm på den tiden der.. Da sa di til gubben at dette vil ta hele natten, det fikk ikkje eg med meg heldigvis. Eg fødte 3 kvarter seinere, men han sto altfor høgt i bekkenet og eg presset han ned (uten tillatelse fra jordmor såklart) men eg orket ikkje meir smerter nå.

Kan eg ha krav på hjelp nå i ettertid? Han er snart 1 år, det har vert grusomt siden han ble født, eg har knyttet meg til han og me har eit godt bånd men det har vert så mykje å takle med han, han er ikkje ein a4 unge, han har knapt sovet, bare skriking osv. Og pga fødselen i tillegg, så er eg redd og sliten.

Eg ønsker eit barn til men helt ærlig, fødselen skremmer livskiten av meg nå!!

Livredd mamma trenger hjelp men kva har eg krav på i forhold til fødselen??

Hei du!

Uff, jeg blir så lei på dine vegne! Jeg skjønner veldig godt at dette har vært en tøff opplevelse for deg! Det er også sikkert, at slike opplevelser ikke forsvinner fordi om en har født!De lagres oftest godt bak i underbevisstheten, og kommer fram igjen når det blir snakk om et nytt svangerskap og fødsel.
Du bør absolutt få hjelp til å gå godt gjennom forløpet, få noen svar på hvorfor det ble som det, og kanskje noen bekreftelser på at en slik oppførsel fra personalet IKKE er ok!!!

Du bør ta dette opp med jordmoren din, slik at hun også kan henvise deg til sykehuset for en samtale, og for å kunne lage noen planer ifht neste fødsel.
Det er ikke lett å glede seg over noe som skal komme, hvis redselen fra forrige gang får styre!
Har du mulighet for å finne et kurs/ opplegg der de jobber med pust og avspenning, slik at du også kan lære deg gode teknikker som du kan bruke under fødselen?

Nå er du andregangsfødende!!! Det er en stor fordel! Kroppen din har vist at den kan føde, og DU har født! Selv om det var så skremmende, så klarte DU det! Kan du klare å se at det vil hjelpe deg neste gang?
All statistikk tilsier at det vil gå raskere og lettere neste gang!

Finn deg en god og omsorgsfull jordmor, som kan guide deg trygt gjennom et nytt svangerskap og forberede deg godt på en ny fødsel! Det kan kun bli en bedre opplevelse denne gang!
Noen vil også kunne ha glede av å jobbe med fødselshypnose for å ha enda flere verktøy under fødselen, men jeg vet ikke om der er noen i nærheten av deg som jobber med det?

Jeg ønsker deg virkelig det aller beste, og håper at du får god hjelp denne gangen!
Der er mye god behandling i en ny fin fødselsopplevelse!

Mvh jordmor Grethe :flower

Det blir tredje barn om ein god del år ja :)

Tusen takk for gode tips :)

Men heldigvis er eg ikkje gravid nå :P

God helg :D

Back
Topp