Mine egne papegøyer

MrsMeoh

Gift med forumet
Ble spurt i en annen tråd ang mine egne papegøyer, så jeg tar det her;

Her er Fiona, dvergpapegøye, født 2008

Her er Ajax, dvergpapegøye, født 2010

Her er Loke, nymfeparakitt, født 2008

Her er Troxy, Grå jaco, født 2006

Og ja - det er mye arbeid å ha fugl! Jeg har fire stykk, og naturligvis er det enormt mye mer arbeid enn å ha en eller to i samme bur.
En eller to fugler i et og samme buret, det krever ikke like mye om man ser på tidsbruk på burvask.

Jeg har tre store bur på stua, og vasker de hver uke - og skifter bunnmateriale (trespon) annenhver uke. De har ikke tilgang til bunnmaterialet.
Tidsbruken på burvask varierer litt, men ca 3-5 timer i uken - ja!
Jeg har bur som er lette å vaske, og det er frøkant rundt 2 av burene mine, noe som gjør at ikke alt faller på gulvet.

Ellers så skal jo fuglene ha MINST en time utenfor buret hver dag, og menneskekontakt er viktig. Troxy pleier jeg å trene med - klikkertrening. Kjempegøy!

Det koster jo også å ha fugl - det er ikke "fattigmannsdyr" å ha! Klart, innkjøpet av fuglen kan ligge på 500 og opp... men så kommer bur,, sittepinner, for, leker, bunnmateriale, vitaminer, eggefor.... u name it! Leker må skiftes ut når de er oppbrukte, og man må ha flere leker for å rullere med slik at fuglen ikke kjeder seg.

Jeg har hatt fugl siden sommeren 2008, og STORTRIVES med det. Jeg begynte med Fiona - og var 100% blank på fugl. Jeg har opparbeidet med en god del kunnskap, og føler meg svært trygg på fuglehold o.l.
Jeg elsker å tilbringe tid med de fjærkledde. De er sta, de har ulike personligheter og er vidt forskjellige. De er kjempegodt selskap, og jeg ville ikke vært en dag foruten "lykkepillene" mine [:)]

Om madammen som lurte på mine egne papegøyer, eller noen andre, har spm, så er det bare å fyre løs[:)]

Kjempe fine!!! Hørtes som ekstremt mye arbeid ut :DDDD
Hva gjør du når dokke skal reise vekk? Ferie og sånt?

ORIGINAL: tusse1975

Kjempe fine!!! Hørtes som ekstremt mye arbeid ut :DDDD
Hva gjør du når dokke skal reise vekk? Ferie og sånt?

Det er mye arbeid [:)]
Mye kommer jo av at jeg har fire stykk, og tre store bur[;)]
En dverg eller to i samme bur, da går burvasken unna på under 30 min i uka[:D]

Feire?? Jo, er det mulig så tar vi med Troxy (siden arten har størst sjans for å dø av depresjon, nappe fjær o.l.), og vi får noen til å stikke innom og mate de minste. De klarer seg bedre alene slik[;)]
Er det ikke mulig å ta med Troxy, så er vi borte minst mulig siden vi ikke har noen som fungerer godt nok med henne til å kunne ta henne hjem for å passe henne. Dette er noe vi jobber med da - mamma er godt på vei - vi mangler bare stort nok bur hjemme hos henne snart[:D]

Er det slik at du kunne tenkt deg fugl selv eller?? [8D]

Jeg eller vi har en veldig fin katte dame som er for å si det sånn en innekatt på vinteren så jeg tror ikke vi skal ha fugl men jeg synes det er så spennendes med dyr! Kunne tenkt kanskje fisker men mannen har hatt fisker som liten og han synes det er for mye arbeid med dei ;) Så da er det bare å vente til vi skal ha barn som skal mase om fisker så skal jeg skrike ut: JA!!! 

Og ideen din om å lage dyrepansjonat er genialt... jeg beundrer folk som gjør sånne ting. 

Nydelige papegøyer du har, MrsMeoh! [:D]
Selv har jeg noen sære undulater[:-]

ORIGINAL: tusse1975

Jeg eller vi har en veldig fin katte dame som er for å si det sånn en innekatt på vinteren så jeg tror ikke vi skal ha fugl men jeg synes det er så spennendes med dyr! Kunne tenkt kanskje fisker men mannen har hatt fisker som liten og han synes det er for mye arbeid med dei ;) Så da er det bare å vente til vi skal ha barn som skal mase om fisker så skal jeg skrike ut: JA!!! 

Og ideen din om å lage dyrepansjonat er genialt... jeg beundrer folk som gjør sånne ting. 

Katter er skjønne dyr de også da[:D]

Jo, ideen med syrepensjonat er ikke dum, men det koster jo å sette i stand da..
Så spørs det jo på markedet for det. Er lettere om man har plass til hunder og slik, og ikke bare fugler og andre smådyr som mus, rotter, hamstre... Bor midt mellom molde og kr.sund, og er ikke helt sikker på om det er andre smådyrspensjonat i nærheten... det nærmeste jeg vet om er i oppdal - og dit er det langt!

ORIGINAL: Mrs_Cullen

Nydelige papegøyer du har, MrsMeoh! [:D]
Selv har jeg noen sære undulater[:-]

Undulater er herlige da[:D]
Lyst på et par selv, men må roe ned innkjøp av fugler nå, hehe[:)]
Prater de??[8D]

Back
Topp