Mine barneoppdragelses guruer *mer hjelp*

KathMor

Forumet er livet
Altså, et spm til... Hvor streng kan man bli? [8|]

Synes det er så vanskelig... Klarer ikke finne ut hvilken strategi og tekninkk jeg skal bruke... Bare overse totalt, eller snakke strengt å sette henne på et sted, forklare.... Uansett hva jeg gjør så funker det ikke helt... Vil helst ikke korregere henne fordi da blir hun alltid så sint - og da HYLER hun, og da vil hun HYLE hver gang du snakker til henne.. om du forklarer ditt og datt. Men man kan ikke overse alt!

Mye å ramse opp alle tilfellene her i dag, Men jo mere jeg sier at hun ikke skal gjøre en ting, jo mer gjør hun det... Altså å sitte å fnyse ut med nesa = snørr over alt.. Hun satt på fanget mitt da jeg Amma Isabelle, dvs at hun sitter OPPÅ oss.. OG da begynner med dette, og jeg sier da nei - vi gjør ikke sånt, æsj osv osv.. og hun gjør det mer.. da sier jeg hun må gå ned... Hun blir stille før hun lissom klapser Iabelle på hodet! Altså å gå fra bli jente som blåser snørr over alt til å "slå" [:-] Er bare så frustrerende at hun ikke kan bli snakka til.. enten gjøre ting verre, eller å bare HYLE.... Jeg håper hun er inne i en tidlig trassalder jeg.. Ellers er det sikkert en reaksjon fra Isabelle også... Men ja.. Mest irriterende er det når hun HYLER, uansett hva man sier... Og det kan man ikke alltid overse med tanke på Isabelle som sover, som sitter rett ved siden av og begynne rå gråte fordi hun skvetter til....

Og sier jeg nei til en ting, eks spruting på badet.. så skal hun gjøre mere galt.. jeg ser hun titter rundt å lissom leiter etter ting å gjøre, eks idag ble det å gni tannbørsten med tannkrem utover veggen, skru av og på lyset, blåse ut av munnen, tannkrem i håret...

Kan ikke skjønne det har med oppmerksomhet å gjøre, for hun har fått ALL min oppmerksomhet i dag.. Isabelle har måtte grått litt i dag ja... [&:]

SÅ derfor jeg lurer på om jeg skal være streng, ta tak i henne, sette henne ned og si NEI... Eller skal man være så pedagogisk riktige og dille dalle snakke hele tiden?... Åååhhhrr - vil så gjerne finne noe som funker på mi [>:]

Gu er vrient detta [&:]

Hmmm er ikke det "å teste grenser" det heter?[:D]

Jeg vet ikke hva blir riktig - sliter selv med en bestemt en her. Men det er bare så mye jeg orker å snakke meg gjennom ting med hun når hun ikke hører etter... Hun får klar og bestemt beskjed fra meg - så får hun det gjerne en gang til like bestemt, alltid en underliggende snill tone da eller - vanskelig å forklare... om hun fortsetter får hun lov å ha det så godt[8D]. Jeg er tilgjengelig for hun når som helst - så fremt hun slutter med dramashowet.

langtifra alltdi at dette fungerer men hun begynner å skjønne at hun får mer ut av meg uten dramashow.

Vi er forresten nå inni enda en "komme ut av rommet" periode. I går ble hun sendt 15 ganger tilbake på rommet sitt før det ble stille - hittil i kveld har jeg gjort det 4 ganger "and going strong!"[>:][8D]

Her får han en advarsel før han blir satt i kroken sin. Så når han har sittet der i ca to min forklarer vi for han hva han gjorde galt. Da har han somregel fått roa seg å hører på hva vi har å si.

ORIGINAL: Lene1986

Her får han en advarsel før han blir satt i kroken sin. Så når han har sittet der i ca to min forklarer vi for han hva han gjorde galt. Da har han somregel fått roa seg å hører på hva vi har å si.

Men du har da kanskje en rolig en? [8|][8D] Mi sitter ikke, hun går banans og hyler, hele tiden når jeg snakker så hyles det.. SP skal man forsatt snakke? Eller skal man holde kjeft? For når man snakker så gjør hun jo bare mer av det jeg sier hun ikke skal gjøre.. *invikla ja*..

ORIGINAL: KathMor

ORIGINAL: Lene1986

Men du har da kanskje en rolig en? [8|][8D] Mi sitter ikke, hun går banans og hyler, hele tiden når jeg snakker så hyles det.. SP skal man forsatt snakke? Eller skal man holde kjeft? For når man snakker så gjør hun jo bare mer av det jeg sier hun ikke skal gjøre.. *invikla ja*..
Hehe.. reiser han seg går jeg bort å setter han ned igjen. Sånn forsetter vi til han sitter. Vi sier at han har fått beskjed om at det ikke var lov, så setter vi han ned. Forklarer situasjonen etterpå.

jeg er veldig for en blanding, om dette skjer tar jeg han bestemt å setter han i et hjørnet der kan han sitte å gråte bittelitt og når han er ferdig med det forklarer jeg han hvorfor.
Man skal være ordentlig streng syns jeg, så lenge det er rettferdig og han skjønner hvorfor. og jeg gir han et par sjanser først altså. og når skjer dette ytterst skjelden, han skjønner når jeg er bestemt.
men dette har jeg gjort fra det startet så vidt sikkert halv-annet år.
Tror nok du må prøve litt før hun skjønner det.
Og ja overse henne til hun gir seg, uansett hvor lenge det tar før hun skjønner tegninga.
ikke at jeg er noe guru men funker her, og jeg vet jeg er rettferdig-streng. og tror det er derfor vi har dette sjelden(+ at han er gutt da...)

Back
Topp