Mindre timer en arbeidskontrakt sier

Snølilja

Forelsket i forumet
Jeg har et kjedelig problem med min nåværende jobb. Jeg er deltidsansatt i en bedrift hvor jeg har kontrakt som sier at jeg skal ha ca 27timer i uken. Nå har skiftplanen for 6 uker blitt satt opp og jeg har ingen uker som er i nærheten engang. På det meste har jeg vel 15-16 timer på en uke men stortsett rundt 11. Det utgjør et enormt økonomisk tap for meg.
Dette er ikke første gangen det skjer. Jeg er jo helt avhengig av å faktisk få de timene jeg har i arbeidskontrakten min, da jeg aldri hadde søkt på jobben engang hvis stillingsprosenten var lavere. Har hatt møter med ledelse flere ganger men dette er et stadig tilbakevendende problem.
Jeg jobber jo også ekstra ved ferier og sykdom på bedriften, men dette skal da ikke gå ut over mine timer?Hva gjør jeg?!

Har du tatt det opp med sjefen din da? Hva sier vedkommende?

( flytter forresten denne over til generelt en liten tur slik at du kan få flere svar)

Har du kontrakt så har du vel krav på så mye som står der. [emoji54]
Er du med i et fagforbund og kan snakke med en tillitsvalgt for å sjekke reglene? Men ville spurt sjefen ja, om det var en glipp, siden du har kontrakt på mer og man har jo utgifter man må dekke. Forskjellen er jo temmelig stor!

Har du tatt det opp med sjefen din da? Hva sier vedkommende?

( flytter forresten denne over til generelt en liten tur slik at du kan få flere svar)

Takker :-)
Har tatt opp problemet ved flere anledninger, og virkelig prøvd å være "grei" og gi ledelsen en sjanse til å rette opp. Får bortforklaringer og lovnader om bedring også skjer det på nytt måneden etter. Dette resulterer i at 3-4 mnder i året får jeg kun 1/3 av lønnen jeg etter arbeidsavtalen skal ha.. føler meg litt hjelpesløs når jeg får beskjed om at det skal fikses opp i, at jeg kan få en nødvakt her og der som gjerne kommer på meget kort varsel osv. Tør jo ikke annet enn å si ja, da jeg jo sårt trenger pengene...mener liksom at dette ikke burde være noe som man skal være nødt til å mase om måned ut og måned inn.

Har du kontrakt så har du vel krav på så mye som står der. [emoji54]
Er du med i et fagforbund og kan snakke med en tillitsvalgt for å sjekke reglene? Men ville spurt sjefen ja, om det var en glipp, siden du har kontrakt på mer og man har jo utgifter man må dekke. Forskjellen er jo temmelig stor!

Vår tilitsvalgt fikk sparken for et halvårs tid siden, så vi har ingen som var vært interessert i å fylle hans stilling. Er organisert da..
Problemet er vel at jeg har spurt sjefen. Og sjefen til sjefen. Og sjefen under sjefen også. Alle jatter liksom med, og sier at dette er beklagelig og at han lover å rette opp i osv men det skjer såpass ofte at det begynner å gå ut over min privatøkonomi, noe som burde være unødvendig når jeg i utgangspunktet er en deltidsansatt med fast stillingsprosent.
Så hadde det bare skjedd en gang, hadde jeg vel kunne stolt på at det var en glipp, men nå er det nesten annenhver mnd og jeg begynner å bli lei av å mase.

Du har krav på likt antall timer som kontrakten sier, kan være lurt å melde seg inn i et fagforbund siden du allerede har tatt det opp selv. Lykke til [emoji846]

Vår tilitsvalgt fikk sparken for et halvårs tid siden, så vi har ingen som var vært interessert i å fylle hans stilling. Er organisert da..
Problemet er vel at jeg har spurt sjefen. Og sjefen til sjefen. Og sjefen under sjefen også. Alle jatter liksom med, og sier at dette er beklagelig og at han lover å rette opp i osv men det skjer såpass ofte at det begynner å gå ut over min privatøkonomi, noe som burde være unødvendig når jeg i utgangspunktet er en deltidsansatt med fast stillingsprosent.
Så hadde det bare skjedd en gang, hadde jeg vel kunne stolt på at det var en glipp, men nå er det nesten annenhver mnd og jeg begynner å bli lei av å mase.

Vil ikke ta det på deg selv da? Du får jo dekkets kurs og litt kompensasjon osv. :)

Her bør du melde i fra til fagforeningen din. Så hadde ikke jeg vært grei, jeg hadde krevd lønn etter min kontrakt (mener også at man har krav på det) så fikk timer være timer, krever du lønn etter kontrakten vil arbeidsgiver slutte å sette deg opp for lite. Men ha støtte av fagforbundet ditt!

Har man ikke krav på lønn på avtalte timer uansett da? Det trodde ihvertfall jeg.

Ta kontakt med dagforbundet ditt, selv om det ikke er en tilitsvalgt på arbeidsplassen per nå så hjelper dem deg. Du skal jo ha de timene og lønna som står i kontrakten din!!

Hadde sagt at det var kjekt med så mye betalt fri ;) tror du har krav på lønna di uansett?

Takk for svar alle sammen! Har hatt en dialog med fagforeningen nå, men dette er en pågående prosess.
Noen som vet om man kan slippe unna oppsigelsestiden når arbeidsplassen "bryter" såpass grovt med arbeidsavtalen? Hvorfor skal jeg måtte holde min del av avtalen(oppsigelsestid) når de ikke holder sin del? (Avtalt arbeidstid). Noe som kanskje bør gå gjennom advokat?

Takk for svar alle sammen! Har hatt en dialog med fagforeningen nå, men dette er en pågående prosess.
Noen som vet om man kan slippe unna oppsigelsestiden når arbeidsplassen "bryter" såpass grovt med arbeidsavtalen? Hvorfor skal jeg måtte holde min del av avtalen(oppsigelsestid) når de ikke holder sin del? (Avtalt arbeidstid). Noe som kanskje bør gå gjennom advokat?

Du må nok holde din del, en kontrakt er ikke automatisk ugyldig fordi en av punktene er brutt, og du kan ikke bryte den fordi de har gjort det, men du kan be om å slippe den så kanskje de ordner det[emoji106]

Du må nok holde din del, en kontrakt er ikke automatisk ugyldig fordi en av punktene er brutt, og du kan ikke bryte den fordi de har gjort det, men du kan be om å slippe den så kanskje de ordner det[emoji106]

Jeg tviler på de lar meg gå uten at jeg har noe å sette hardt mot hardt. Hvis jeg med loven på min side kan gå til sak mot de pga avtalebrudd og de blir gjort oppmerksom på at det vil skje vil det kanskje være mere fristende å bare la meg gå.

Jeg tviler på de lar meg gå uten at jeg har noe å sette hardt mot hardt. Hvis jeg med loven på min side kan gå til sak mot de pga avtalebrudd og de blir gjort oppmerksom på at det vil skje vil det kanskje være mere fristende å bare la meg gå.

Mye mulig de vil la deg gå da ja! Får virkelig håpe det ordner seg[emoji5]

Back
Topp