mindre melk?

Tessa90

Snart mamma til 2
Novemberlykke 2015
Jeg føler de siste dagene at jeg har fått mindre melk.. Jeg fullammer vesla, men har ikke nok melk! jeg blir veldig fortvilt, jeg har hatt melk i strie strømmer så har pumpet ut alt "overflødig" og nå har jeg ikke nok engang.. Får nesten ikke ut noen ting om jeg pumper heller nå :-( hva kan jeg gjøre for å få opp produksjonen? Og det er vel ikke normalt atmlka blir borte når man fullammer?? Er vare om morgningen jeg har nok til ett måltid, for bare noen dager siden kunne jeg pumpe ut 150-180ml etter at vesla hadde spist!

Jeg føler jeg hadde for mye melk til å begynne med. Hadde spreng ofte. Men så gikk melkemengden ned etter en periode og normalisere seg. Så fikk jeg brystbetennelse og produksjonen sank.. Lillegutt etterspurte da puppen oftere og produksjonen gikk opp igjen. Det er en stund siden. Nå har han igjen begynt å etterspørre pupp ofte og ligger lenge å suger, han har nok behov for mer enn før. Regner med puppene klarer å justere produksjonen igjen :) så bare gi pupp ofte og lenge av gangen om du il ha opp produksjonen :) sjekket vekta i dag og han har gått opp 800g på 3,5uke, akkurat passe, så regner med det funker som det skal. Og jeg har aldri klart å pumpe i nærheten av den mengden du snakker om :)

En venninne mistet melken etter flere måneder pga stress, har hørt råd om at hvis du frykter du mister melken, ta det med ro i noen dager og bruk tiden på avslapping, amming/pumping, god mat og drikke og ikke gjør så mye annet. Ett annet tips: spør legen om å få syntocinon nesespray for å få melka til å slippe lettere. Den e uten bivirkning såvidt jeg vet. Har brukt den litt, spesielt i starten og når jeg hadde brystbetennelse.

Takk for tips.. Her pumpes og spises/krangles det ofte :-)

Legg til ofte! Og drikk masse vann! Jeg mistet nesten melka med førstemann pga at jeg hadde omgangssyke og ikke fikk amma nok og produsert nok mens jeg var sjuk. Det som funka var å legge ham til ofte og passe på så jeg hadde overskudd av væske i kroppen hele tida. Dette var da han var 4 mnd og jeg fullamma ham itl han var 6 mnd og amma han i tillegg til mat til han var 12 mnd, så det går an å få opp produksjonen igjen.

Du kan prøve å drikke amme-te og spise havregrøt :) Det har funket her! Funket med førstemann også :) Drikker to kopper om dagen :) Kjøpes på apoteket. Men det funker vist ikke på alle.. Er verdt å prøve alt som kan prøves spør du meg :)

Takk for tips! Er verdt å prøve alt for å fortsette å amme ja :-)

Har også hatt mye melk i starten. Da la hun på seg 250 g på 3 dager, så sto hun stille i 4 dager, hun la på seg 25 g... Men så plutselig hadde hun gått opp nesten 200 g igjen på 3 dager. Har sjekket vekta ofte i starten for å slippe å være usikker. Og pumping har jeg erfaring med fra før med første mann. Jeg fikk mindre melk, og ble stressa av det. Så pumpet meg bare når hun ble eldre og jeg skulle bort etterhvert med nr 2. Slitsomt med amming i starten, men det blir rutiner på det etterhvert og barna tar det de trenger når de trenger det. Min frøken er litt vel matglad og slurper ofte til tider, men det ender bare i at hun gulper.. Føler ikke at jeg har så mye heller, for jeg har skjelden spreng..kun om natta når hun sover i 4 timer. Ikke så ofte hun gjør det. Tror man bare må slappe av og tenke at det er ikke for evig man må amme ;)) Det er både kos og slit.

Back
Topp