Mindre liv

Gravidmednummerto

Betatt av forumet
Høsthjerter 2017
På forhånd; beklager langt innlegg!

Jeg er så i stuss hva jeg skal gjøre. I hele går og i hele dag har jeg kjent mindre liv enn normalt. Jeg har derimot kjent liv, og består sparketestene hjemme hver gang. Men jeg er ofte nødt til å tvinge frem spark som ved å dulte i magen, spise sjokolade osv. Reagerer ikke av seg selv på f.eks. middag som han pleier. Normaltsett virker det som om jeg har trillinger på turnstevne inni magen (er kun 1 der inni vel og merke), men nå er det liksom ikke det samme som tidligere. En del av meg er litt beskymra,mens en annen del ikke stresser så veldig med det da jeg vet det er normalt i perioder, og har hatt det slik tidligere og. Jeg er imidlertid på en kort ferie (skal hjem på søndag) på en øy som ikke har sykehus, eller muligheter til å ta skikkelig sparketest/ultralyd. Jeg må derfor reise med ferje, og hallveis hjem (eller helt) for å komme til et sykehus. Jeg har snakket med jordmor her på øya tidligere i dag og fått dette bekreftet, og hun anbefalte meg å ta en telefon til det nermeste sykehuset for å få tatt en sparketest, da jeg har vært gravid tidligere og vet hva jeg skal kjenne etter, men hun var imidlertid ikke beskymret da jeg hadde fått 10 spark på 30 min,og syntes dette var veldig bra. Klarer ikke helt å overtale meg selv å reise så langt (og betale såpass mye i ferjepenger) for å ta en sparketest på sykehus når jeg likegreit kan gjøre det hjemme. Et annet problem er at jeg netopp fant ut at siste ferje fra øya går om 30 min, og siste ferje tilbake går rett etterpå. Jeg kommer meg med andre ord ikke tilbake dersom jeg skulle ha reist i dag :p

Hva hadde dere gjort? Skal jeg betrygge meg på at jeg faktisk kjenner spark og se det an til i morgen? Er jo når jeg legger meg han turner som mest, så kan jo være han kvikner til i kveld :) Igjen; beklager milevis med lesing!

Min erfaring er å følge magefølelsen. Kjennes det anderledes ut og du ikke klarer å slå deg til ro med det du kjenner så dra. Du kommer ikke til å angre på at du brukte tid og penger på å dra :)

Kan være at babyen har snudd seg? Og at sparkene må er annerledes. Vet at min holder på sånn, og jeg blir veldig bekymret selv, når han holder på sånn.. For jeg vet fra mitt tidligere svangerskap da det ble veldig lite liv at det viste seg å være blodmangel.

Følg magefølelsen din. Er du usikker reiser du på sykehuset om ikke så venter du til imorgen [emoji4]

Jeg har vært inne til sjekk 2 ganger pga det du beskriver nå, senest for 2 dager siden. Og i dag har baby enda en sånn rolig dag. En rolig dag for meg er 3 spark i døgnet, ikke i timen! Hadde jeg fått 10 spark på 30 min hadde jeg overhode ikke vært bekymret :)

Ved mindre liv enn vanlig, ta kontakt med føden. Bedre med en sjekk for mye enn en for lite

Følg mage følelsen din men jeg vil bare legge ved noe fra Ovia appen og Preglife appen :)

She is still moving more and more every day, but you’re getting near to the point some time in the next few weeks when her movements will reach the level they’ll be at for the rest of your pregnancy, and stop increasing.

Barnet fortsetter å strekke på seg og sparke, men har ikke like mye plass og boltre seg på.

Dette er fra to apper. Hva tenker du??

Ved mindre liv enn vanlig, ta kontakt med føden. Bedre med en sjekk for mye enn en for lite

Jeg vet at de sier dette. Men skulle jeg gjort dette måtte jeg dratt på sykehuset minimum 1 gang pr uke for sjekk. :P. Denne uka hadde det blitt 3 ganger

Og hun kjente jo 10 spark på 30 min

Jeg vet at de sier dette. Men skulle jeg gjort dette måtte jeg dratt på sykehuset minimum 1 gang pr uke for sjekk. :P. Denne uka hadde det blitt 3 ganger

Og hun kjente jo 10 spark på 30 min

Da har du funnet ut at dette er normalt for din baby. Endring i bevegelsesmønster på hennes baby kan være helt normalt, eller det kan være grunn til bekymring. Vanskelig å vite uten å sjekke det opp:

Takk for svar alle!
Jeg ringte til sykehuset bare for å berolige meg selv og de ville ha meg inn på sjekk med en gang til tross for at jeg gjentok meg selv flere ganger at jeg hadde kjent liv og fikk respons ved søte drikker/sjokolade. Men siden det allikevel var så stort avvik fra det normale mønsteret anbefalte hun sterkt at jeg kom inn på en sjekk :)

Følg magefølelsen, om det ikke er som det pleier og du er usikker så drar du inn til sykehuset. Men om du tenker at du kan slappe av med det du har kjent så venter du bare å ser det Ann.

Masse lykke til :)

Da har du funnet ut at dette er normalt for din baby. Endring i bevegelsesmønster på hennes baby kan være helt normalt, eller det kan være grunn til bekymring. Vanskelig å vite uten å sjekke det opp:

Joda, men jeg blir like fordømt bekymret hver gang ;) så jeg forstår akkurat hvordan hun har det.

Men, jeg tror (uten å være noen ekspert overhode) at babier har noen rolige perioder innimellom. Og mine leger har sagt til meg at kjenner man 3 spark på 30 min så er det greit.

Hun har kjent 10 spark på 30 min så da er baby godt innenfor alle råd og tester.

Men! Det er ikke jeg som kjenner denne babien og jeg vil ikke komme med råd om noe så viktig!!

Så mitt råd må da være å lytte til magefølelsen og gjøre det som føles riktig for hver enkelt.

Takk for svar alle!
Jeg ringte til sykehuset bare for å berolige meg selv og de ville ha meg inn på sjekk med en gang til tross for at jeg gjentok meg selv flere ganger at jeg hadde kjent liv og fikk respons ved søte drikker/sjokolade. Men siden det allikevel var så stort avvik fra det normale mønsteret anbefalte hun sterkt at jeg kom inn på en sjekk :)
Så bra at de ser på store avvik fra normalen og ikke bare antall spark etter søtt på 30min. Min bruker 1-2min på 10 spark etter noe(som middag, trenger ikke være søtt en gang).
Lykke til!

• Liker
Reactions: Vbt
Så bra du ringte! Jeg tenker at det er best å ta en tlf til føden og la de ta avgjørelsen, de sitter jo på den beste erfaringen :happy:

På forhånd; beklager langt innlegg!

Jeg er så i stuss hva jeg skal gjøre. I hele går og i hele dag har jeg kjent mindre liv enn normalt. Jeg har derimot kjent liv, og består sparketestene hjemme hver gang. Men jeg er ofte nødt til å tvinge frem spark som ved å dulte i magen, spise sjokolade osv. Reagerer ikke av seg selv på f.eks. middag som han pleier. Normaltsett virker det som om jeg har trillinger på turnstevne inni magen (er kun 1 der inni vel og merke), men nå er det liksom ikke det samme som tidligere. En del av meg er litt beskymra,mens en annen del ikke stresser så veldig med det da jeg vet det er normalt i perioder, og har hatt det slik tidligere og. Jeg er imidlertid på en kort ferie (skal hjem på søndag) på en øy som ikke har sykehus, eller muligheter til å ta skikkelig sparketest/ultralyd. Jeg må derfor reise med ferje, og hallveis hjem (eller helt) for å komme til et sykehus. Jeg har snakket med jordmor her på øya tidligere i dag og fått dette bekreftet, og hun anbefalte meg å ta en telefon til det nermeste sykehuset for å få tatt en sparketest, da jeg har vært gravid tidligere og vet hva jeg skal kjenne etter, men hun var imidlertid ikke beskymret da jeg hadde fått 10 spark på 30 min,og syntes dette var veldig bra. Klarer ikke helt å overtale meg selv å reise så langt (og betale såpass mye i ferjepenger) for å ta en sparketest på sykehus når jeg likegreit kan gjøre det hjemme. Et annet problem er at jeg netopp fant ut at siste ferje fra øya går om 30 min, og siste ferje tilbake går rett etterpå. Jeg kommer meg med andre ord ikke tilbake dersom jeg skulle ha reist i dag :p

Hva hadde dere gjort? Skal jeg betrygge meg på at jeg faktisk kjenner spark og se det an til i morgen? Er jo når jeg legger meg han turner som mest, så kan jo være han kvikner til i kveld :) Igjen; beklager milevis med lesing!
Hvordan går det med deg og lille?

Så bra du ringte føden :) Man skal alltid ta kontakt dersom man merker endringer i bevegelsesmønsteret eller kjenner mindre bevegelser enn vanlig.

Men det kan jo være babyen har snudd seg og at du derfor ikke kjenner bevegelser på samme måte som tidligere. Også får de jo mindre plass der inne, så de får ikke til å bevege seg på samme måte som tidligere. Jeg var inne på sjekk i uke 36 med frøkna da jeg kjente veldig lite bevegelser og det viste seg at hun hadde det helt fint, men hadde det veldig trangt.

Du får gi oss ei oppdatering når du har vært på sjekk :)

Tusen takk for all omtanke!

Vi fikk tatt en CTG i gårkveld som var helt fin, og småen begynte såvidt å kvikne til allerede på ferja :) Da vi var strandet der ettersom vi mistet siste ferja, fikk vi oss hver sin seng, og fikk tatt en ny CTG i dag før vi reiste hjem da hun såg jeg fremdeles var veldig urolig, og hadde en ekkel magefølelse. Jeg hadde klart å holde meg rolig hele tiden (trodde jeg), men denne jordmora såg tydeligvis at jeg ikke hadde det helt bra, og hormonfulle meg begynte såklart å lekke tårer når hun spurte for 40. Gang om alt gikk fint. Denne viste seg heldigvis og å være helt fin, og til tross for at mammahjertet hadde håpt på en ultralyd bare for å få sjekket alt, er jeg nå mye roligere, og småen har igjen hatt turnstevne som normalt store deler av dagen i dag :) Mye stress for en liten sjekk, men er allikevel så glad for at jeg gjorde det, slik at jeg slapp å beskymre meg mere!

Back
Topp