Mina har blitt så vanskelig å legge!!!

oslojente1980

Forumet er livet
VIP
Mina har egentlig vært veldig enkel å legge, men etter hun fikk stor seng til jul så har det vært vanskeligere. Men de siste ukene har vært kjempe VANSKELIGE[&:][:o] Hun går ut MANGE ganger. Før lekte hun litt på rommet og så ble det stille, så da sa jeg ikke noe på det. Men nå går hun ut av rommet og står i hjørnet i "gangen" oppe for da ser hun tven[&:] Hun er ekstremt nysgjerrig[:-]

Jeg følger henne inn og legger henne i senga, så går jeg ut igjen. Sier ikke noe, men går bare ut. Nå går hun ut igjen MANGE ganger og holder på sånn i nesten 1 time[&o]

Hun sover ikke på dagen lenger..

Det er tøft, men jeg tror at du får belønning i å være konsekvent - hun får dermed ingen oppmerksomhet og ingen belønning for å gjøre dette. Du kan ikke vri tv eller noe slik at hun ikke ser? Det vil gjøre det mindre lukerativt? Kanskje sette noe på hjørnet der hun står?

Vi har hatt en periode det har vært tøft vi også, men vi er standhaftige og det viser seg å holde... vi er så heldige at vi er to som bytter på å dra lasset da, men vi har jo hatt knerten som har styra hele kveldene frem til den siste måneden så da har jeg stort sett vært opptatt med han

Jeg er konsekvent og håper det går seg til. I kveld tok det nesten 2 timer[:'(][&o]

Føler jeg har opplevd det samme selv! Her i huset hjelper det fint lite at vi er konsekvente når barnet (oftes Aslak) har noen plager, er redd eller noe slikt! Solveig var slik da vi la henne i reisesengen på hytta, byttet seng og så sov hun godt uten noe tull. Aslak var slik når plagene stod på som verst! Han var redd og forbant senga med smerte. Vet ikke om noe av dette er nyttig for deg! Men tenk litt uten for rammene.. tenk litt utenfor at Mina er vrang/standhaftig/vanskelig.. endringen skjedde da hun byttet seng.

Her har vi oppdaget det logiske.. hehe tok tid før vi fant ut at det faktisk var logisk. Det nytter ikke å legge et barn med plager og tro at det hjelper å gå inn etter 5 min, roe det for å så gå ut. Det funker når barnet er overtrøtt og ellers fin form, men ikke når det i utgangspunktet har plager. Her har vi sett at det funker motsatt: Aslak blir mer redd, skeptisk og panikken blir større!

Uansett så håper jeg at en STOR klem hjelper! (hvis ikke det andre skulle være noe til hjelp)

åh! ARG!  jeg skrev det laange innlegget her i stad.. men det var fra mob, så det har tudligevis ikke blitt postet![:@]

det der var som å lese om malin i perioder. hun finner på alt mulig for å ikke sove.. og styrer oppe leeeeeeeeeeenge etter leggetid...[8D] men.. her i huset har detkun blitt bedre av ignoreringog null oppmerksomhet på det, og til tider har vi mpttet ty til belønning.. ala 5 kvelder uten tull, så premie. men da har det vært ekstremt mye tull.. hun har jo angst for støv.. såååå da blir det ofte litt tull rundt det om det er i en "dårliG" periode.. det kan være noe støv på dyna og hun freaker helt ut.. [8|]

Litt samme greia her også...

Men er veldig mye på at hu vil ha en ekstra kos, at jeg ikke ga hu muss på kinnet før jeg gikk, at vi ikke fikk sagt "alt" (hu har tre ting som må sies hver kveld..) osv.
Eller så er det det at vi må komme opp for å fine bok til hu, osv.

Prøver å være konsikvent, står utafor døra hennes når hu kommer ut flere ganger. Bare legger hu i senga igjen, sier natta og at jeg er glad i hu, og ikke noe mer. Og gjentar det til hu er rolig. Men er ikke alltid like lett, da jeg som regel er heeelt kjørt innen kvelden nå. Da er det lett at jeg blir alt for sur og frustert.. [&:] *hate mengder med hormoner i kroppen*

Det høres kjent ut selv om Frida ikke holder på så lenge. Det som har fungert best her er faktisk å fortelle henne hva vi forventer av henne. vi sier at nå kommer vi ikke inn igjen og Frida får ikke lov til å komme ut av rommet sitt. Hvis vi hører at døra går opp så er vi straks på pletten og får henne til å gå inn igjen, dvs hun løper til senga si så fort hun ser at vi kommer. Jeg hadde nok hengt opp en bjelle eller hva som helst for å høre døra gå opp hvis jeg var deg. [;)]Pga at Frida fikk sånn søvnvansker etter at jeg var borte så lenge rundt fødselen så har vi også sovepremier enda, og da kan vi legge det som en ting som må oppfylles for å få sovepremie. Det er veldig motiverende for henne, for da har hun noe å glede seg til og hun blir veldig stolt av seg selv når hun klarer det. Jeg sier også til henne at hun kan velge selv om hun vil lese eller leke i senga si før hun legger seg til å sove.

Back
Topp