Min sønn på 8 måneder har gått ned i vekt

Bkno6190662

Første møte med forumet
Hei Elin,

Ønsker å stille ett spørsmål, og vil gjerne være anonym.

Min sønn på 8 mnd ble født til termin med keisersnitt pga placentasvikt, fødselsvekt 2630, lengde 49 cm. Han hadde hele veien fulgt sin kurve, men nå siste tre uker har gått ned 35 gr istedenfor at han skulle gå opp. Han veier nå 8015 gr, og er 71 cm lang, men for tre uker siden veide han 8050 gr, og var 70,5 lang.

Han er frisk, har ikke hatt noen infeksjoner, feber eller diare (har treg mage). Han er en aktiv gutt og psykomotorisk utvikling går normalt. Sover bra, men har alltid vært krevende (kolikk eller overtretthet?). Han er blid og nysjerrig, smiler mye. Jeg antar at problemet er utilstrekkelig næringsinntak. Han har ikke matlyst, og vil ikke spise. Vi klarte ammingen bare to mnd, og han får erstatting nå.

Vi prøver alt for at han skal spise, prøvd alle typer grøt, mat, hjemmelaget og kjøpt, prøvd å gjøre matsituasjonene attraktiv for ham...ingenting hjelper, han synes ikke det er godt å spise. Vi får litt mat i ham slik at vi gir ham leker og når han fører dem til munn, putter jeg mat i han. Verken far eller bestemor klare å få mat i ham. Jeg begynner i jobb i september, og dette bekymrer meg ekstra når hen skal bli passet av en dagmamma hjemme hos oss.

Har du noe råd til meg?

Takkog hilsen fra en bekymret mamma som endelig har fått det svært etterlengtede barnet, og ikke klare å være avslappet pga barnets vekt:(.

Back
Topp