Min sønn drikker så mye..

Arielle_

Forumet er livet
VIP
❤ Aprilbarna19 ❤
Jeg føler han drikker hele tiden,han spør etter melk,saft,juice osv..
Prøver seg med brus men det får han ikke..
Men...kan man utvikle diabetes sånn uten videre..?
Han har blitt testa for det før....var med i et sånt program opplegg,husker ikke hva det het...
Eller er han bare en generelt tørst unge...?

Nei,han spiser vanlig mat,samme mat som meg....Og er ikke mer eller mindre aktiv enn en vanlig 2-3 åring[:)]

ORIGINAL: Solaa

urinveisinfeksjon? Blir man ikke veldig tørst av det ofte??? MULIG JEG TAR FEIL!!!

Hm,det har jeg aldri hørt om..
Han har ikke vondt noen steder...

ORIGINAL: arquinne

Er han i god form ellers? Er du usikker så kan du dra innom legekontoret og få målt blodsukkeret hans.

Jada,han er i veldig god form ellers,nå er han litt forkjølt da men han er sånn når han er 100% også..

aha,okei....begynte å lure her..
Jeg er som oftest en veldig rolig mamma,tenker ikke i sånne baner i det hele tatt men jeg syns han har fulle tissebleier hvergang jeg skifter på han..
Men han er sikkert bare tørst da..=)

ved diabetes så ikke bare drikker de mye, men tisser MYE også.
kroppen prøver å kvitte seg med sukkeret ved å tisse det ut.

enkleste måten å finne ut av det er ved å måle blodsukkeret. enten hos lege eller hos en venn som har diabetes.
evt urin stix for å sjekke for sukker og ketoner.

og ja..man kan utvikle diabetes sånn helt uten vidre..plutselig er den der.
hos oss er grunnen arv, men kom likevel overraskende..

ORIGINAL: Mamasan

han er nok bare en tørst unge [:)]
de fleste som drikker mye pga diabetes viser mange andre symptomer på likt eller før det med drikkinga starter. det å drikke mye er som regel "siste stadie" om du skjønner [:)]

drikkinga er vel første synlige tegn..kroppen prøver og kvitte seg med sukkeret ved å tisse det ut.
når du drikker mye for å skille ut sukkeret så bynner du over tid og miste vekt. dette forde at vesken passerer "for fort" gjennom kroppen. urinen MÅ ha kroppstempratur før du kan tisse og kroppen forbrenner fett for og få opp tempraturen fort nok (enkelt forklart)
Etter hvert vil man også utvikle ketonforgiftning fordi blod blir surt. dette er det eneste som ved uoppdaget diabetes og for diabetikere med høyt blodsukker som er direkte farlig. (for utenom føling hos diabetikere)

tretthet/slapphet, tørste, tissing og vekttap er de vanligste symptomene.

med den siste av våre jenter som fikk dia oppdaget vi det tidlig. kun tørste og tissing. ingen tegn til ketoner og hba1c'en var ikke spesielt høy.
Måtte belastes inne på barneavd ett døgn før de var helt sikkre på at det var dia og kunne begynne insulinbehandling..i løpet av det døgnet kom ketonene.
mens at den andre av jentene våre hadde en alvorlig ketonforgiftning da hun ble innlagt og lå på sykehus i en mnd

Gutten min drikker også mye, men fikk beskjed om at visst urinen lukter søtt og pusten lukter frukt/søtt
så skulle jeg ta han til lege.. han skal til lege å sjekke uansett om 1 år fordi faren har sukkersyke i familien..
men tror ikke han har det, for ikke er han sliten og null symptomer som jeg kan se..[:)]

Så at du skrev at han drakk div drikke.  Men som tørste-slukker så er vann det beste. Får han vann? Det er det eneste man burde drikke når man er tørst.

ORIGINAL: Heijdii

Gutten min drikker også mye, men fikk beskjed om at visst urinen lukter søtt og pusten lukter frukt/søtt
så skulle jeg ta han til lege.. han skal til lege å sjekke uansett om 1 år fordi faren har sukkersyke i familien..
men tror ikke han har det, for ikke er han sliten og null symptomer som jeg kan se..[:)]

er ikke alle som har de symptomene..hos eldre barn skal du også kunne se at urinen skummer i toalettet.
hos mine har acetonlukten av pusten uteblitt...og de var mange som lukta på de ;)

ORIGINAL: Windy

Så at du skrev at han drakk div drikke.  Men som tørste-slukker så er vann det beste. Får han vann? Det er det eneste man burde drikke når man er tørst.

det tenkte jeg også..mine to mellomste fikk en del saft i en kort periode når de var små(1.5 år og 3) var ett ustanslig mas om saft, melk og brus på de.
jeg satte foten ned overfor de(og overfor mannen min[;)])  kasta ut søtdrikken og kjøpte isbitmaskin.
mengden drikke iløpet av ett døgn ble halvert.

Back
Topp