Min sønn 9år..asperger?

Njoeo

Andre møte med forumet
- 'hører ikke etter' ved tilsnakk
- forstår ikke sosiale settinger og hva som forventes, uansett om dette er forklart flere ganger tidligere
- mangler evnen til å sette seg inn i andres situasjon (*barn på 5år kontra seg selv)
- sårende, på kanten til mobbende, ufin oppførsel
- meget kontrollerende, tror han vet best/har svaret på alt. Mangler ydmykhet.
- forstår ikke selv sin uhøflige oppførsel
- besatt av det korrekte.
- opphengt i sannheten han en gang har hørt
- tå-gange som påvirker motorikken betraktelig (*får 'bein-vondt')
- 'faller ut' når han er opptatt av det som fenger han (*ipad/tv)
- får meltdowns når verden ikke går hans vei
- tics iform av håndshaking og lyder
- mumler og leser ikke sosiale settinger som andre på sin alder
- meget nervøs og angstfull. Redd for det som er nytt og ukjent
- forstår ikke liksom-leker/spøker for det er jo ikke korrekt/riktig/sant


Har adhd og medisineres. Men jeg tenker det er noe mer..??
 
Det du listar opp har unektelig ein del fellestrekk som eg kjenner igjen på sønnen i huset.

Eg ville nok bedt fastlegen henvise til BUP for (ny) utredning. Er det lenge sidan han fekk ADHD-diagnose?
 
- 'hører ikke etter' ved tilsnakk
- forstår ikke sosiale settinger og hva som forventes, uansett om dette er forklart flere ganger tidligere
- mangler evnen til å sette seg inn i andres situasjon (*barn på 5år kontra seg selv)
- sårende, på kanten til mobbende, ufin oppførsel
- meget kontrollerende, tror han vet best/har svaret på alt. Mangler ydmykhet.
- forstår ikke selv sin uhøflige oppførsel
- besatt av det korrekte.
- opphengt i sannheten han en gang har hørt
- tå-gange som påvirker motorikken betraktelig (*får 'bein-vondt')
- 'faller ut' når han er opptatt av det som fenger han (*ipad/tv)
- får meltdowns når verden ikke går hans vei
- tics iform av håndshaking og lyder
- mumler og leser ikke sosiale settinger som andre på sin alder
- meget nervøs og angstfull. Redd for det som er nytt og ukjent
- forstår ikke liksom-leker/spøker for det er jo ikke korrekt/riktig/sant


Har adhd og medisineres. Men jeg tenker det er noe mer..??
Ser du nevner tics. Har han flere forskjellige, eller er det samme lydene/bevegelsene hele tiden? Kort fortalt. Jeg har Tourettes syndrom, fikk derav også diagnosen ADHD. Det jeg kjenner meg igjen i:

- I sosiale settinger ble det for mye for meg da jeg var yngre. Kjørte over alt og alle, og hadde lite hemninger. Om det kan sammenliknes.

- Sårende, ja. Jeg sa og gjorde mye rart. Forstod ikke konsekvensen av ting jeg sa. Ble ofte mye for andre.

- Kontrollerende gikk igjen, både på godt og vondt. Tvangsbasert.

- Samme som over. Besatt av korrekt/perfekt. Går på tvang. Denne henger i enda. Om jeg forstår deg rett.

- Henger meg opp i alt. Altså: tidligere fortalt, kan ikke endres.

- Jeg faller ut for å få fred fra meg selv.

- Tics, såklart. Både motorisk og vokalt. Det vokale endrer seg fra tid til annen. Den synlige delen av syndromet. Men kanskje ikke mer enn 10%. Det verste skjer på innsiden.

- Angst og OCD er en stor del av det hele bildet.

I tillegg kan jeg nevne:

- Gjentar meg selv mye.
- Trenger å bli sett.
- Krise følelsesregister.
- Svart/hvitt tenkning. Lite nyanser.
- "Hang ups" på forskjellige ting.

Jeg vet lite om asberger, men mye om Tourettes. Og jeg kan gjenkjenne meg i mye av det. Derfor velger jeg å skrive til deg; om det på noe måte kan være til hjelp :)
 
Det du listar opp har unektelig ein del fellestrekk som eg kjenner igjen på sønnen i huset.

Eg ville nok bedt fastlegen henvise til BUP for (ny) utredning. Er det lenge sidan han fekk ADHD-diagnose?

1,5år siden
 
Ser du nevner tics. Har han flere forskjellige, eller er det samme lydene/bevegelsene hele tiden? Kort fortalt. Jeg har Tourettes syndrom, fikk derav også diagnosen ADHD. Det jeg kjenner meg igjen i:

- I sosiale settinger ble det for mye for meg da jeg var yngre. Kjørte over alt og alle, og hadde lite hemninger. Om det kan sammenliknes.

- Sårende, ja. Jeg sa og gjorde mye rart. Forstod ikke konsekvensen av ting jeg sa. Ble ofte mye for andre.

- Kontrollerende gikk igjen, både på godt og vondt. Tvangsbasert.

- Samme som over. Besatt av korrekt/perfekt. Går på tvang. Denne henger i enda. Om jeg forstår deg rett.

- Henger meg opp i alt. Altså: tidligere fortalt, kan ikke endres.

- Jeg faller ut for å få fred fra meg selv.

- Tics, såklart. Både motorisk og vokalt. Det vokale endrer seg fra tid til annen. Den synlige delen av syndromet. Men kanskje ikke mer enn 10%. Det verste skjer på innsiden.

- Angst og OCD er en stor del av det hele bildet.

I tillegg kan jeg nevne:

- Gjentar meg selv mye.
- Trenger å bli sett.
- Krise følelsesregister.
- Svart/hvitt tenkning. Lite nyanser.
- "Hang ups" på forskjellige ting.

Jeg vet lite om asberger, men mye om Tourettes. Og jeg kan gjenkjenne meg i mye av det. Derfor velger jeg å skrive til deg; om det på noe måte kan være til hjelp :)


Samme tics. Rister på håndledd og brummer..

Takk for utfyllende svar!
 
Eg tenker at når det er såpass lenge sidan, så har dokker antagelig grei kontroll på den delen, samt har funne ut av medisiner. Då ville eg spurt om ny/utfyllande utredning, no som dokker ser kva som "er igjen" når ADHDen er kontrollert.

Her var det omvendt, aspergerdiagnose ved 7 år, og så "ny runde" eit par år etter. Fekk då tilleggsdiagnose ADHD, og fekk prøve ut medisiner.

Det er veldig vanlig å ha meir enn ein diagnose, men ikkje alltid så enkelt å finne ut kva som er kva, sidan det ofte er symptom som kan forekomme hos fleire tilstandar.
 
Eg tenker at når det er såpass lenge sidan, så har dokker antagelig grei kontroll på den delen, samt har funne ut av medisiner. Då ville eg spurt om ny/utfyllande utredning, no som dokker ser kva som "er igjen" når ADHDen er kontrollert.

Her var det omvendt, aspergerdiagnose ved 7 år, og så "ny runde" eit par år etter. Fekk då tilleggsdiagnose ADHD, og fekk prøve ut medisiner.

Det er veldig vanlig å ha meir enn ein diagnose, men ikkje alltid så enkelt å finne ut kva som er kva, sidan det ofte er symptom som kan forekomme hos fleire tilstandar.

Takk for svar! Hjelper mer enn du kanskje tror!
 
Takk for svar! Hjelper mer enn du kanskje tror!
Bare hyggelig! Håpar dokker finn ut av det og kan få hjelp og tilrettelegging, det er kjempetøft å stå midt oppe i det og kjenne at det er noko som ikkje stemmer.
 
Back
Topp