Min mor hadde ikke melk til å amme, går det i arv?

Bkno1206120

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg finner ingen artikler eller andre tråder om dette, men jeg har muligens ikke lett godt nok...

Når jeg og min lillesøster ble født, hadde ikke min mor melk til å amme oss med. Så vidt jeg har forstått så var det ingen melk i det hele tatt. Så det jeg lurer på er om dette er er problem som kan gå i arv?

Er det noen andre i samme situasjon der ute? Jeg er nå gravid med mitt første barn, og jeg må innrømme at dette er en liten bekymring jeg har.
 
Hei!
Jeg finner ingen artikler eller andre tråder om dette, men jeg har muligens ikke lett godt nok...

Når jeg og min lillesøster ble født, hadde ikke min mor melk til å amme oss med. Så vidt jeg har forstått så var det ingen melk i det hele tatt. Så det jeg lurer på er om dette er er problem som kan gå i arv?

Er det noen andre i samme situasjon der ute? Jeg er nå gravid med mitt første barn, og jeg må innrømme at dette er en liten bekymring jeg har.
Har ingen faglige artikler å vise til, men for meg gikk det i arv.
Min mor kunne ikke amme noen av sine 4 barn. En av mine søsken kastet opp blod etter inntak av morsmelken.
Det samme skjedde meg. Har ikke kunnet amme noen av mine 4 barn. Har prøvd alle gangene, men det var de samme problemene hver gang.
Men mormor ammet sine barn, så.. Man må nesten bare gi det en sjanse å se. Er ikke noe verdens undergang å ikke få til ammingen. Helsegevinsten er oppskrytt selvom mange sverger til å amme ene og alene pga den.
Mme er en god nr 2 om man ikke kan amme av ulike grunner. Tenker du ikke trenger å ta sorgene på forskudd, men ha i bakhodet at amming kan bli utfordrende. Mange som sliter med ammingen, at det ikke er så lett som man trodde. Mange får det også til etter en stund, andre ikke.
Lykke til :)
 
Mamma hadde ikke melk og ikke jeg eller søstrene mine heller. Aldri sett på det som noe problem. Det viktigste er at babyen får mat, uansett om den kommer fra en pupp eller en flaske med mme. Er ikke sånn at barn som har blitt ammet er friskere enn barn på mme. Da er det rart mine er så lite syke som de er ift de jeg kjenner som har blitt ammet.
 
Hei!
Jeg finner ingen artikler eller andre tråder om dette, men jeg har muligens ikke lett godt nok...

Når jeg og min lillesøster ble født, hadde ikke min mor melk til å amme oss med. Så vidt jeg har forstått så var det ingen melk i det hele tatt. Så det jeg lurer på er om dette er er problem som kan gå i arv?

Er det noen andre i samme situasjon der ute? Jeg er nå gravid med mitt første barn, og jeg må innrømme at dette er en liten bekymring jeg har.

Tenker at du først og fremst kan tenke på følgende, at mange tidligere fikk beskjed om:
- Kun å amme babyen etter klokka -> helt unaturlig og vanskelig å øke produksjonen. Nå er rådet å la babyen die så ofte som den viser tegn til det pg når som helst hele døgnet.
- Babyen ble kanskje tatt vekk fra mor for at hun skulle hvile etter fødsel, man ble ikke anbefalt å samsove. -> i dag anbefaler man så mye hud mot hud etter fødsel og de neste ukene før å øke produksjonen, samvsoving anbefales. (Men man kan såklart la de på barsel se til babyen en time eller to så man får sove, søvn er også viktig for å øke produksjonen.
- Tidligere ble man anbefalt å lufttørke sår og sprekker på brystknoppen -> i dag vet man at det bare gjør vondt verre fordi sår på brystene skal behandles med så mye fuktighet og så lite luft som mulig.
- Mindre kompetanse om amming og problematikk rundt ulike emner -> i dag har alle tilgang på ammehjelpen.no siden som tar for seg ca alt innen amming med korrekt informasjon, vi har helsestasjon hvor du når som helst kan ringe for å stille spørsmål rundt amming og stadig flere helsestasjoner utdanner egne helsesykepleiere som ammehjelper. De er oppdatert på alt det nyeste av info og råd og kan komme hjem til deg for tettere oppfølging rundt ammeproblematikk. Hadde selv besøk av en slik og det var fantastisk. I tillegg har ammehjelpen.no frivillige som tar kurs i ammeveiledning og kan bistå med kunnskap og råd -> altså dagens kompetanse gir helt andre forutsetninger enn bare på 80 og 90-tallet.
- Tidligere snakket man sjelden/aldri om stramt tungebånd. Det er fortsatt en vei å gå i dag, men vi vet stadig mer om symptomene som kn tyde på stramt tungebånd og ammeproblematikken som følger med. Dermed blir flere babyer enn før behandlet for dette, hvilket ofte løser opp i store ammeproblemer.
- Vi har flere hjelpemidler for babyer som sliter med å stimulere brystet enn tidligere, som nok også har hjulpet mange igang med ammingen: Bedre brystpumper, hjelpebryst, ammeskjold, ammeputer som gjør det lettere å sikre et godt sugetak (cozyfix er den jordmødrene anbefaler på barsel og denne hjalp meg også veldig mye, da fasongen på brystene mine ikke var så ammevennlige)

På tross av dette er det sjelden knirkefritt å amme de første ukene, og noen er mer uheldig med brystene de har fått enn andre og får ikke ammet enda så mye kunnskap og ønske de har om å få det til. Det er helt greit - mme er et veldig godt alternativ og babyene får den samme tilknytningen til mor som ved amming. Men jeg bare lister opp forskjellene fra tidligere og nå i forhold til amming, som en forklaring på hvorfor det var mye vanskeligere å få det til før. Det er SÅ mange flere som ammer i dag, og at kunnskap og god veiledning er årsak til dette betviler jeg ikke.

Det finnes vel tilbud om ammekurs eller jordmor kan sette av en time til dette om kursene ikke går som vanlig nå pga covid.

Som sagt, det kan gå helt fint for deg å amme så jeg ville hatt et åpent sinn heller enn for store bekymringer. Jeg fikk forresten ikke melk før nærmere 5-6 dager etter fødsel, men heftig pumperegime fungerte for min del så jeg fikk igang produksjonen.
 
Kan gå i arv men trenger ikke har hørt begge variantene husk du har litt ifra din mor og litt ifra din far:)
 
Mamma hadde ikke melk og ikke jeg eller søstrene mine heller. Aldri sett på det som noe problem. Det viktigste er at babyen får mat, uansett om den kommer fra en pupp eller en flaske med mme. Er ikke sånn at barn som har blitt ammet er friskere enn barn på mme. Da er det rart mine er så lite syke som de er ift de jeg kjenner som har blitt ammet.
Signerer denne!!
Både jeg, mine søsken og mine barn er svææært sjeldne syke!! Immunforsvar går på mer enn bare at man har blitt ammet.
 
Hei, jeg spurte jordmor om nettopp dette da min mor ikke hadde melk til meg eller min yngre søster. Min yngre søster hadde heller ikke melk i mer enn ca en mnd, inkl masse pumping til begge sine. Jeg fikk da beskjed om at det ikke var arvelig.

Hos meg har ammingen gått mer eller mindre som en drøm. Var en periode på to uker jeg delammet pga lav vekt. Men etter det var det fullamming frem til 6 mndr. I morgen blir hun 10 mndr og jeg har masse melk
 
Nei, det er IKKE arvelig. Men mange tror det.. kommentarer som "min mor fikk det heller ikke til" og "ikke mormor heller" er misvisende og man setter seg lett i en bås pga av andres tidligere erfaringer, og kopierer det samme mønsteret.
Det er nok av eksempler på det motsatte, at man fint kan amme selv om en annen i familien ikke har ammet.

Det som ofte går i arv, er holdninger.

Les oppdatert informasjon på www.ammehjelpen.no :)

Det er mer kunnskap og forståelse rundt amming nå enn for 30 år siden,hvor de ammet etter klokka osv. Noe som ikke fører til god produksjon. Melken den kommer, som oftest, hvis barnet får die ofte. Men det finnes ulike utfordringer, og det er hjelp å få. Oppsøk hjelp hvis du ikke får tilstrekkelig hjelp på barsel eller helsestasjonen, om du ønsker å amme :)
 
Jeg ble fullammet til jeg var over 1 år, men jeg hadde ikke nok melk til mine barn. Så ingen sammenheng her.
 
Jeg hadde samme bekymring når jeg gikk gravid. Mamma kunne ikke amme meg og søsteren min fordi hun ikke hadde noe melk, men både jeg og søsteren min har klart å fullamme våre barn :)
 
Min mor hadde for lite melk til å fullamme, og da jeg gikk gravid forberedte hun meg på at det samme kunne skje meg. Ble utrolig stresset og bestemte meg for å gjøre alt jeg kunne for å forberede meg til ammingen. Skjønte fort at ammerådene som gjaldt for 30 år siden var noe helt annet enn hva som er nå. Mamma ammet sannsynligvis for lite, og fikk ikke opp produksjonen. Jeg har mer enn nok melk, men må passe på å amme ofte for at ikke produksjonen skal gå ned :)

i begynnelsen hadde min baby litt problemer med å ta brystet. Brukte derfor elektrisk pumpe flere ganger om dagen (og natten) for å øke produksjonen. Tror dette var avgjørende for å få en god start for min del :)
 
Du trenger ikke å ha arvet dette. Uansett så blir det like fine barn på flaskemat og. Jeg har ammet alle mine men jeg liker ikke så godt å ha baby hengengende i puppene og bruker gå over på grøt /mme rundt 4 mndr. Ved 6 mndr er vi ferdig garantert. Aldri skjønt dette amme hysteriet.
 
Back
Topp