Min gode fødselshistorie

Mamamoo13

18.10.13 <3
Sensommerbarna 2016
Siden flere deler sin fødselshistorie her nå, så kan jeg dele min. Jeg elsker fødselshistorier :)
Jeg hadde to misslykkede igangsettingsforsøk. Første var ti dager før termin. Legen fikk ikke til å sette ballongkateter. Hun klarte å rispe meg opp innvendig og jeg forlangte å få reise hjem og se om ting ville skje av seg selv. Tre dager senere fikk jeg satt inn en ballong av en lege som visste hva hun holdt på med. Det kom noen rier som dabbet av. Ballongen datt aldri ut og det var ingen modning. De ville forsøke på nytt men jeg nektet og fikk reise hjem igjen mot at jeg kom inn annenhver dag på kontroll. På termindagen fikk jeg beskjed om at de ville ikke la meg gå lenger pga blodtrykket. Da de sjekket meg hadde jeg 2-3 cm åpning og de klarte å ta vannet. Fikk ganske raskt rier, men de var ikke særlig sterke. Tre timer etter at de tok vannet ble jeg satt på riedrypp. De økte styrken på den hvert kvarter. Riene ble gradvis kraftigere og hyppigere. Rundt midnatt (ti timer etter at vannet ble tatt) var riene uutholdelige. Jeg ba om epidural. Jordmor sjekket meg og jeg hadde 4 cm åpning. Husker jeg ble skuffet over så liten framgang på ti timer. Anestesilegen kom og epidural ble satt. Jeg følte ingen virkning. Bare at riene var kraftigere på den ene siden. Etter en stund sa jordmor at hun skulle ringe på Anestesilegen igjen siden det ikke så ut til å ha effekt. Så kjente jeg at jeg måtte noe sykt på do. Jeg sa til jordmor at jeg måtte på do. Da sa hun at det bare var babyen som presset på endetarmen. Jeg ropte at jeg måtte sinnsykt på do. Da fikk jm fart på seg og sjekket meg. Gleden ble stor da det var 10 cm åpning og ingen kanter. Det var bare å presse. Pressriene overveldet meg og jeg fikk panikk. Så kom det masse folk inn i rommet. Jeg trodde jeg måtte ha keisersnitt. Så jeg tenkte at ikke filler om jeg skulle ha det når jeg var kommet så langt. Da neste pressrie kom ga jeg alt jeg hadde. Svetten silte i pannen og jeg følte jeg så stjernehimmel. Da jeg åpnet øynene sto jm med en bylt i armene. Lillegutt var født. Under to timer fra 4 cm åpning og 16 minutter med pressing. Måtte sy pga klipping. Men ellers var det ingen rifter. En perfekt fødsel egentlig. Jordmor sa at jeg har en god fødekropp. Så jeg er motivert til et tredje barn :)
Mitt første barn kom til verden med akutt keisersnitt. Det var en god opplevelse den gangen. Men jeg syns det var en enda bedre opplevelse å føde vanlig. Den harde jobben og få den store belønningen <3

Fin historie❤️ Hørtes veldig intenst ut, men utrolig bra at du sitter igjen med en god opplevelse!! :)

Back
Topp