min fødselshistorie

finetrineline

Glad i forumet
Klokka 0030 begyndte første ri. begyndte å gjøre ferdig pakking og tok meg en dusj. ble overrasket over hvor fort det begyndte å gjøre vannvittig vondt, innen vi gikk hjemmenfra klarte jeg ikke stå oppreist under riene. Trodde de første riene skulle være nokså overkommelige jeg... kom inn på sykehuset klokka 0300. hadde da 2 cm åpning. Ble sjekka kl 0500 igjen, hadde da 2-3 cm åpning. Så begyndte jeg å få j.... vondt og rier uten opphold. Fant ut at visst det er sånn det føles å ha to- tre cm åpning trenger jeg noe seriøst smertestillende, og jeg ba om å få epidural. jm ville ikke gi meg det da, måtte først få fire cm åpning, og siden det var så liten fremgang ville hun vente til vaktskifte med å sjekke åpning igjen. Så lå jeg der alene med min kjære og min gode venn lystgassen frem til kvart på 8. så kjente jeg plutselig at jeg fikk pressveer... ringte i klokka og ingen kom. var jo midt i vaktskiftet... jeg lå å holdt igjen så godt jeg kunne, til en ny jm tilslutt kom. hun sjekket åpningen og så da hodet på babyen. De fikk seriøst hastverk og fikk hevet meg over i en fødeseng. så trykket jeg et par tre ganger og vips så var prinsessa ute!!! Blir litt flau over meg selv i ettertid da... lå og skreik at jeg ikke ville bli flytta over i fødesenga, ikke vil jeg presse fordi jeg følte jeg skulle bæsje på meg. tilslutt lå jeg bare å hylte at dette vil jeg ikke likevell!! Men, men, de har vel hørt det meste før og en er jo ikke akkurat så veldig rasjonell under en fødsel...Så fra første antydning til rie til jeg fødte gikk det 8 timer, og fra 2-3cm til fødsel gikk det tre timer, nokså kjapt med andre ord. Egentlig en veldig grei fødsel, men hadde likt å vite hvor i forløpet jeg var. var et ganske stort sjokk å ligge å håpe at jeg har fått 4 cm, og ett kvarter etterpå ligge med jenta mi i armene. Det var nok også ganske tøft for mannen min som var alene med meg under nesten hele fødselen, gjennom diverse utskjellinger og oppkast. Etterpå beklaget jm at de hadde feilberengt fødselsforløpet, og jeg skulle i utgangspunktet ikke vært alene de siste timene. Kunne jo også fått tilbud om noe mer smertestillende selv om jeg nok ikke hadde rukket epidural. men det var hvertfall bra for amalie å bli født uten smertestillende. hun var frisk og rask og fikk 10 på apgar etter 3 min.
Ble både klippet og revnet under fødselen så ble sydd i en time etterpå. morkaka satt også fast, og mistet en del blod( 800ml), men da jeg var på vei til operasjon for å operere den ut, fikk jeg en ri og ut kom heldigvis morkaka!

Amalie ble født med noe så sjeldent som seiershette. Dvs at fosterhinna kommer ut inntakt med vannet inni rundt hodet på babyen. De tok hull på den etter at amalie var ute. barnepleieren hadde bare sett det en gang før på 20 år. Seiershette skal visstnok bringe hell og lykke gjennom livet:)

Back
Topp