Min fødselshistorie!

Moniq

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Da er vår kjære Tiril Marie blitt 6 uker gammel, så er vel kanskje tid for fødselshistorie.

Tirsdag 29. mars ble jeg lagt inn på sykehuset med svangerskapsforgiftning. Alt holdte seg stabilt til fredag 1 april, da gikk blodtrykket mitt opp, og lørdagsmorgen 2 april hadde jeg fått mer protein i urinen også. Det ble derfor bestemt at jeg skulle settes i gang.

Kl 11:30 2 april satte de inn en ballong, jeg hadde 1 cm åpning. Det murret godt, men ikke noe mer enn det. På lørdagskvelden oppdaget jeg at Tiril hadde snudd seg i tverrleie.. Siden det var så sent på kvelden skulle vi se det ann til søndagsmorgen.

Kl 09:00 3 april sjekket jordmor hvordan Tiril lå og det var fortsatt tverrleie. Så 12:30 ble ballongen tatt ut, og legen skulle prøve seg på å snu Tiril ved ytrevending. Da ballongen var tatt ut skulle de sjekke med ultralyd hvordan Tiril lå, men da hadde hun heldigvis snudd seg tilbake til hodeleie! TAKK GUD! ;p
Så da ble det til at jeg fikk modningspille heller. Noe som ga gode sammentrekninger, fikk 2 piller på søndagen. Jordmor ga meg smertestillende på kvelden, så jeg skulle få sove og ladde batteriene. Hadde såpass kraftige sammentrekninger at jeg ikke fikk en ny pille.
Slimproppen gikk også søndagskveld.

Våknet opp mandagsmorgen uthvilt og alt var dabbet av... Så da var det bare å starte på nytt med pillene. Men var inne til ultralyd og kontroll kl 09:00 - hadde da 3 cm åpning og Tiril lå enda i hodeleie.
Fikk første pille og sammentrekningene startet. Ny pille ut på ettermiddagen. Hadde gode sammentrekninger, men som jordmor ikke fikk tydelig på CTGen... Dette pga hun ikke ville høre på meg at elektroden måtte være mer på høyre side av livmoren pga venstre side ikke funket like sterkt.. (Har hjerteformet livmor så venstre side er mer "slapp" enn resten av livmoren)..
Dette førte til at jeg fikk en pille jeg ikke burde hadd..

Kl 20:30 4 april gikk jeg på do, satte meg i sengen etterpå - smule irritert siden jordmor ikke ville høre på meg..
kl 20:45 måtte jeg hoste og plutselig rant det mellom beina på meg... Jeg satte en smule sjokkert og viste ikke helt hva som skjedde eller hva jeg skulle gjøre^^ Sambo hoppet opp av stolen sin og dro tisselaknet skikkelig under rumpa på meg, for det var mye som kom ja!!
Jeg spratt etterhvert inn på badet, og stilte meg i dusjen for å få av meg de våte klærne. Sambo hadde ringt til jordmor som kom inn så på meg og sa "dette var uten tvil fostervann" også gikk hun.. Der sto jeg og viste ikke hva jeg skulle gjøre.. Riene kom også med en gang, og ganske tett..
Ringte etter jordmor igjen og sa jeg ville ha smertestillende og tømme tarmene.. Etter 20 minutter ble jeg tatt med inn på toalettet til den ene fødestua hvor jeg fikk en stikkpille og tømt meg.. Så ble jeg sendt tilbake til rommet.. Hvor hun jeg delte rom med hadde besøk av samboer og mora si..

Der sto jeg lent på sambo og hadde kraftige og tette rier.. Mektig irritert var jeg også..
Kl 22:30 ble sambo irritert og ringte på og sa at nå måtte vi få fødestue.. Da fikk vi endelig ei fødestue, ble trillet inn og jormor gikk - det var jo vaktskifte måtte vi skjønne..
Så der lå jeg og hadde vondt og ikke store pausen mellom riene.. Med andre ord har jeg og sambo vært alene siden vannet gikk til 22:45, bortsett fra da jeg fikk stikkpillen...
Kl 22:45 fikk sambo tak i en annen jordmor som ga meg lystgass, mens jeg ventet på at jordmor på nattevakt skulle komme.. Jordmora som hadde ansvaret for meg, så jeg ikke noe mer til...
Kl 23:10 ringte sambo etter jordmor igjen, da jeg var kommet så langt at jeg ikke ville mer.. Riene var svært kraftige og ekstremt tette.. Helt grusomt.. :/ Fikk ikke tid å puste mellom de, og lystgassen ble jeg bare irritert på så klarte ikke bruke den..
Kl 23:15 kom verdens beste jordmor inn - rett og slett fantastisk :) Hun hadde vel vært inne hos oss i to minutter før jeg ga beskjed om at jeg måtte presse.. Hun sjekket meg og hadde da 8-9 cm åpning. To rier til og jeg sa nå presser jeg - hadde da 10 cm åpning... Ikke var jeg i fødesenga og ikke var noe gjort klart..
Kl var vel nå 23:25. Jordmor som hadde kommet på nattevakt hadde fått beskjed om at jeg var nå begynt å få rier, så kunne nå sjekke til meg etterhvert..
Ble flyttet over i fødesenga og jordmor gjorde ting klart samtidig som hun passet på meg..
Legen kom inn å telte at jeg hadde 7 rier på 10 minutt - og sa rolig "dette burde vært bremset" - NO SHIT!
Jeg hadde så vondt og lite tid til å puste mellom riene, så hylte nok bra ja ^^hehe. Sambo sa jeg kom med to skikkelige hyl som jeg nok hadde hentet helt nede i stortåa ;p

Mandag 04.04.2016 Kl 23:41 var vår kjære Tiril Marie ute <3 3155 g og 50 cm <3 Helt perfekt. :) Uke 39+2.

Fikk henne på brystet og var helt utslitt. Så skulle morkaka ut - noe den ikke ville... Etter litt venting og litt ryk og napp fra jordmor og lege, fikk sambo beskjed om å holde lystgassen på meg og ikke slipp.. Før jeg viste ordet av det tok legen hånda inn i livmora mi for å prøve å få morkaka løs. Fy f... det var vondt!!! :( Sambo sa at halve hånda til legen forsvant inni meg.

Kl 00:10 ble jeg trillet i full fart opp på oprasjonsbordet.. I full narkose, mens legen var inni å hentet ut morkaka.. Blødde kraftig, så kraftig at legen måtte hive skoen sine og ta en dusj før hun gikk å snakket med sambo..
Jeg fikk blodoverføring mens jeg lå på oppvåkningen.. Det første jeg spurte om var "hvor er babyen min?".

Kl 04:15 ble jeg endelig trillet ned til familien min! <3
Var hvit som et laken og kunne ikke røyse meg uten at alt gikk rundt.
Så kom meg ikke i dusjen før på ettermiddagen, måtte sitte på en stol mens sambo vasket meg. Men hadde en blodprosent på 7, så var ikke så rart ;o

Onsdagen fikk jeg to nye poser med blod og torsdagen var heldigvis blodprosenten på 9. :)

Selv om jeg føler ting gikk fort og var intens, så er jeg ikke skremt fra å gå i fødsel igjen ;p

Back
Topp