Min fødselshistorie/fødebrev

MTDC

Forumet er livet
VIP
Sorry at det blir så langt, men vanskelig å skrive kortere... Dette er altså fødebrevet jeg har levert på sykehuset.. Legg gjerne igjen en kommentar:)

Forrige fødsel:

Jeg ble igangsatt ved Nordlandssykehuset i Bodø uke 40+6 på grunn av antatt vekstretardasjon (ca 2500 g) og minkende fostervann. Jeg fikk rier med en gang og det var snart ikke pause mellom dem. Jeg fikk etter hvert lystgass og et smertestillende som ble satt i ryggen (uten resultat). Deretter ble jeg plassert i sengen og forlatt. Jeg hadde rier som gikk omtrent i ett og ekstremt vondt. Jeg drakk lystgass uten stopp og ble for omtåket til å finne snora for å kalle på hjelp. Jeg greide heller ikke å vekke mannen min som sov ved siden av. (Jeg hadde sagt det var greit han kunne sove litt ettersom det helt sikkert kom til å bli en lang natt.) Det gikk flere timer før jeg fikk tilsyn og jeg ba da om epidural. Fikk kjeft for at jeg hadde brukt så mye lystgass til tross for at de hadde sagt jeg skulle bruke den hver gang det gjorde vondt og det gjorde tross alt vondt hele tiden. Hadde 4 cm åpning og anestesilege ble tilkalt. Før epidural tok de hjerterytmen på barnet – den var 120 og gikk hverken opp eller ned. Det ble da bestemt at det skulle tas hastekeisersnitt. Jeg ble i etterkant fortalt at det var smertestillende som hadde påvirket hjerterytmen og at jeg hadde fått naturlig fødsel om legene hadde hatt litt is i magen. Babyen var frisk og fin, 3340 g og 50 cm. Likevel fikk jeg ikke se henne før hun var 4 timer gammel. Dette var med på å gjøre barseltiden vanskelig for meg, jeg følte ikke det var mitt barn. Jeg følte meg heller ikke velkommen på barselavdelingen og fikk ikke til amming. Jeg dro hjem før det hadde gått to dager ettersom jeg ikke trivdes.

Hva er viktig for meg denne gangen?

Jeg ønsker å føle meg trygg og ivaretatt helt fra starten. Jeg vil fortest mulig ned til sykehuset med ambulanse. Jeg ønsker tett oppfølging/sjekk under hele fødselen. Det er skremmende å bli forlatt og ikke vite når jordmor kommer tilbake. Jeg må regnes som førstegangsfødende ettersom jeg ikke følte jeg var til stede sist. Jeg har slitt med bekkenløsning dette svangerskapet, så jeg ønsker å få råd om hvordan jeg skal bevege meg for å belaste bekkenet minst mulig under åpning og pressing. Om ikke noe er i veien for det ønsker jeg å føde på knærne hengende over ryggen på senga/saccosekk eller liknende. Far vil klippe navlestrengen.

Som smertelindring ønsker jeg badekar, akupunktur, lystgass og epidural.

Om det skulle bli keisersnitt igjen vil jeg ha barnet opp til meg med en gang dersom det ikke finnes medisinske grunner til at det ikke kan gjøres.

Denne gangen har jeg veldig lyst til å få til ammingen og jeg håper jeg får god veiledning og kan ligge på barsel til jeg føler meg trygg på at ammingen går bra.

Vi ønsker familierom eller ekstraseng til far så han kan være hos oss noen dager.

For en opplevelse du hadde sist gang! Godt at du skal en helt annen plass denne gangen, håper det blir bedre for deg denne gangen.
Synes du har vært veldig konkret i dine ønsker for denne fødselen og det er veldig overkommelig i mine øyne. Jeg har skrevet et myyyye lenger brev enn deg, 2 a4-sider... Jeg var og leverte det på føden noen uker tilbake og de satte veldig pris på å få det i forkant av fødselen. Jeg skal redigere mitt litt og så legge det ut :)

For en opplevelse du hadde sist gang! Godt at du skal en helt annen plass denne gangen, håper det blir bedre for deg denne gangen.
Synes du har vært veldig konkret i dine ønsker for denne fødselen og det er veldig overkommelig i mine øyne. Jeg har skrevet et myyyye lenger brev enn deg, 2 a4-sider... Jeg var og leverte det på føden noen uker tilbake og de satte veldig pris på å få det i forkant av fødselen. Jeg skal redigere mitt litt og så legge det ut :)
Ja, det var rimelig tøft sist.. Men absolutt verdt det!:) Har blitt lovet på sykehuset at de skal ta veldig godt vare på meg:)

Følte Bodø var en fødefabrikk hvor det var om å gjøre å få ungene ut og sende dem hjem asap.. Ringerike (hvor jeg skal føde nå) virker mye mer personlig og intimt. Har bare møtt hyggelige, imøtekommende mennesker der til nå:) Har blitt lovet at jeg kan ligge et par uker etterpå om vi trenger det for å få til amming osv, så håper jeg bare at jeg har roen på meg til å bli så lenge jeg trenger, og ikke blir for desperat i savnet etter storesøster;)

Dette brevet var ca 2 sider håndskrevet, ser litt kortere ut på maskin;) Blir spennende å lese ditt:)

Jeg har vært ganske konkret og kanskje litt for detaljert? Kan hende, men det får heller være.

Under åpningsfasen:
- Jeg ønsker å være i bevegelse og så langt jeg klarer det være oppe og gå. Jeg vil gjerne ha en prekestol tilgjengelig.
- Jeg ønsker at de som skal inn på rommet under hele fødselen banker på og venter på svar før de kommer inn. Helst ønsker jeg at færrest mulig er innom i løpet av den tiden det tar.
- Jeg ønsker å ha tilgang til dusj/badekar
- Tilgang til varme/kalde kluter, rispute og massasje
- Jeg trenger hjelp til å fokusere på pusten, og til å slappe av i kroppen.
- Jeg ønsker å ha et teppe over meg så lenge det går.

Miljøet på fødestua:
Jeg ønsker:
- dempet belysning
- rolige og stille stemmer
- at kun de nødvendige er innom
- stillhet under riene, spesielt i åpningsfasen
- at dere vurderer når jeg er mottakelig for informasjon og spørsmål, ikke spør meg om noe under riene. Hvis det er noe dere lurer på, spør pappaen.
- ro og mulighet for konsentrasjon. Vi har det ikke travelt og jeg ønsker ikke at det er fokus på antall timer, hva klokka er og hvor lang eller kort tid det tar
- at jeg er i fokus. Ikke stå med ryggen til og snakk til meg, se an hva dere tror jeg kan ha godt av og nytte av og foreslå dette.
- at dere må vurdere behovet for vaginale undersøkelser og overvåking av babyens hjerterytme osv, det legger vi oss ikke borti.

Under utdrivingsfasen:
Jeg ønsker:
- ikke å ligge på ryggen med mindre dette er absolutt nødvendig
- å føde uten smertestillende så langt det går, og hvis det er behov ønsker jeg i første omgang naturlig smertelindring som akupunktur, varme, pusteteknikk og lignende
- å prøve forskjellige fødestillinger, stå på fire, fødekrakk, pilatesball, stå på kne i senga og andre forslag dere har som dere tror kan gagne
- hjelp til å puste. Pust gjerne sammen med meg hvis dere ser at jeg bruker pusten feil. Hjelp meg gjerne med avslappingsteknikker underveis
- at dere hjelper til med rolig pusting når barnet kommer ut og at dere holder igjen for å unngå revning.
- at dere viser meg morkaken når den kommer.

Når barnet er ute
Jeg ønsker:
- å få barnet opp på brystet umiddelbart
- at barnets ikke bades eller tørkes mer enn høyst nødvendig, men at det beskyttende laget kan få være en stund
- at det er en rolig atmosfære også etter at barnet har kommet ut. Dempet belysning og dempede stemmer, eventuell musikk slås av
- at barnet hele tiden behandles med varsomme hender og støttes godt
- Pappavil bli spurt om å klippe navlestrengen når den har sluttet å pulsere, men han må ta valget der og da om han vil gjøre det. Hvis ikke ønsker mamma å klippe den selv.
- Så langt det er mulig ønsker vi ikke at barnet skal tas ut av rommet og skilles fra mor. De undersøkelser som må gjøres ser vi helst at blir gjort på fødestua.
- Vi ønsker at babyen skal få ligge på mors bryst lenge, og at det selv skal få søke seg frem til brystet. Ha gjerne noen tepper over oss.
- Vi vil gjerne ha litt tid alene etter at barnet er født og alt det nødvendige er unnagjort, slik at vi kan knytte bånd med barnet vårt.
- Vårt barn skal ammes, og eventuelle tilskudd av morsmelkerstatning, sukkervann eller annet skal kun gis i samråd med oss. Vi ønsker ikke at barnet tilbys smokk.

Så langt det er mulig og forsvarlig ønsker vi vaginal fødsel. Skulle likevel keisersnitt bli nødvendig ønsker vi at mor får spinalbedøvelse og kan være våken under inngrepet. Vi ønsker at far skal få spørsmål om han vil være tilstede i rommet. Hvis det er mulig vil vi gjerne at barnet kan legges på mors bryst, hvis ikke ønsker vi at far får tilbud om å holde barnet så langt det er medisinsk mulig.

Skulle barnet ha behov for medisinsk hjelp etter fødselen ønsker vi å være sammen med barnet så mye som mulig og få ha hudkontakt med barnet om det lar seg gjøre. Vi ønsker å legge til rette for amming så snart det går. Hvis barnet må transporteres til en annen avdeling/et annet sykehus ønsker vi at far følger barnet hvis mor ikke kan.

Jeg har vært ganske konkret og kanskje litt for detaljert? Kan hende, men det får heller være.

Under åpningsfasen:
- Jeg ønsker å være i bevegelse og så langt jeg klarer det være oppe og gå. Jeg vil gjerne ha en prekestol tilgjengelig.
- Jeg ønsker at de som skal inn på rommet under hele fødselen banker på og venter på svar før de kommer inn. Helst ønsker jeg at færrest mulig er innom i løpet av den tiden det tar.
- Jeg ønsker å ha tilgang til dusj/badekar
- Tilgang til varme/kalde kluter, rispute og massasje
- Jeg trenger hjelp til å fokusere på pusten, og til å slappe av i kroppen.
- Jeg ønsker å ha et teppe over meg så lenge det går.

Miljøet på fødestua:
Jeg ønsker:
- dempet belysning
- rolige og stille stemmer
- at kun de nødvendige er innom
- stillhet under riene, spesielt i åpningsfasen
- at dere vurderer når jeg er mottakelig for informasjon og spørsmål, ikke spør meg om noe under riene. Hvis det er noe dere lurer på, spør pappaen.
- ro og mulighet for konsentrasjon. Vi har det ikke travelt og jeg ønsker ikke at det er fokus på antall timer, hva klokka er og hvor lang eller kort tid det tar
- at jeg er i fokus. Ikke stå med ryggen til og snakk til meg, se an hva dere tror jeg kan ha godt av og nytte av og foreslå dette.
- at dere må vurdere behovet for vaginale undersøkelser og overvåking av babyens hjerterytme osv, det legger vi oss ikke borti.

Under utdrivingsfasen:
Jeg ønsker:
- ikke å ligge på ryggen med mindre dette er absolutt nødvendig
- å føde uten smertestillende så langt det går, og hvis det er behov ønsker jeg i første omgang naturlig smertelindring som akupunktur, varme, pusteteknikk og lignende
- å prøve forskjellige fødestillinger, stå på fire, fødekrakk, pilatesball, stå på kne i senga og andre forslag dere har som dere tror kan gagne
- hjelp til å puste. Pust gjerne sammen med meg hvis dere ser at jeg bruker pusten feil. Hjelp meg gjerne med avslappingsteknikker underveis
- at dere hjelper til med rolig pusting når barnet kommer ut og at dere holder igjen for å unngå revning.
- at dere viser meg morkaken når den kommer.

Når barnet er ute
Jeg ønsker:
- å få barnet opp på brystet umiddelbart
- at barnets ikke bades eller tørkes mer enn høyst nødvendig, men at det beskyttende laget kan få være en stund
- at det er en rolig atmosfære også etter at barnet har kommet ut. Dempet belysning og dempede stemmer, eventuell musikk slås av
- at barnet hele tiden behandles med varsomme hender og støttes godt
- Pappavil bli spurt om å klippe navlestrengen når den har sluttet å pulsere, men han må ta valget der og da om han vil gjøre det. Hvis ikke ønsker mamma å klippe den selv.
- Så langt det er mulig ønsker vi ikke at barnet skal tas ut av rommet og skilles fra mor. De undersøkelser som må gjøres ser vi helst at blir gjort på fødestua.
- Vi ønsker at babyen skal få ligge på mors bryst lenge, og at det selv skal få søke seg frem til brystet. Ha gjerne noen tepper over oss.
- Vi vil gjerne ha litt tid alene etter at barnet er født og alt det nødvendige er unnagjort, slik at vi kan knytte bånd med barnet vårt.
- Vårt barn skal ammes, og eventuelle tilskudd av morsmelkerstatning, sukkervann eller annet skal kun gis i samråd med oss. Vi ønsker ikke at barnet tilbys smokk.

Så langt det er mulig og forsvarlig ønsker vi vaginal fødsel. Skulle likevel keisersnitt bli nødvendig ønsker vi at mor får spinalbedøvelse og kan være våken under inngrepet. Vi ønsker at far skal få spørsmål om han vil være tilstede i rommet. Hvis det er mulig vil vi gjerne at barnet kan legges på mors bryst, hvis ikke ønsker vi at far får tilbud om å holde barnet så langt det er medisinsk mulig.

Skulle barnet ha behov for medisinsk hjelp etter fødselen ønsker vi å være sammen med barnet så mye som mulig og få ha hudkontakt med barnet om det lar seg gjøre. Vi ønsker å legge til rette for amming så snart det går. Hvis barnet må transporteres til en annen avdeling/et annet sykehus ønsker vi at far følger barnet hvis mor ikke kan.

Synes det egentlig er bra du har vært så konkret! Da vet sykehuset hvor de har deg, og kan legge til rette for at du får dine ønsker oppfylt så langt det er mulig:) Noe av dette må kanskje endres på underveis, men da vil de kunne ta det opp med deg og ikke ta avgjørelser over hodet på deg:) Det kommer sikkert til å bli en kjempefin fødsel:)

Jeg er jo så og si førstegangsfødende, så jeg har ikke like konkrete krav.. Har ikke gjort dette før og vet derfor ikke hva jeg trives med/ikke trives med.. Derfor er det viktigste for meg å få god oppfølging og å føle meg ivaretatt.. Eneste veldig spesifikke kravet mitt er fødestilling, og det går rett og slett på det faktum at jeg ikke greier å se for meg å føde i noen annen stilling.. Bekkenet mitt er utrolig vondt, men å sitte på kne går bra:)

Har dere fått svar på ønskebrevene deres? Jeg hadde kun et ønske; jeg ville føde på fødeavdelingen og ikke "fødeloftet" (koselige rom uten så mye mas og kjas og smertelindring), men ble blankt avvist selv om jeg hadde en dramatisk ending på forrige fødsel. Lurer bare på om dere har fått beskjed om at det er i orden?

Har dere fått svar på ønskebrevene deres? Jeg hadde kun et ønske; jeg ville føde på fødeavdelingen og ikke "fødeloftet" (koselige rom uten så mye mas og kjas og smertelindring), men ble blankt avvist selv om jeg hadde en dramatisk ending på forrige fødsel. Lurer bare på om dere har fått beskjed om at det er i orden?
Pratet med en jordmor på føden i går som sa hun skjønte jeg hadde hatt en traumatisk fødsel sist, og at de lovet dyrt og hellig at jeg skulle få en mye bedre opplevelse denne gangen:) De skulle passe godt på meg:) Om ikke de følger opp under fødselen kommer jeg til å gi dem beskjed.. Vet jo mer hvordan jeg vil ha det nå=)

Synes du skal ta det opp med jordmoren din at du ikke vil på fødeloftet, og be henne ta kontakt med sykehuset og få trumfet det gjennom for deg.. Eventuelt få henne til å sette opp en fødselssamtale for deg på sykehuset om det er mulig=) Lykke til=)

Syns det var bra eg. Hadde ein dårlig opplevelse sist eg og, så eg har skrevet eit par ønsker. Veldig kort og greit, slik at alle har tid å lese det. Syns dei tok brevet mitt veldig på alvor sist, sjølv om ingenting gjekk slik eg ønska, men valgte altså å skriva mindre denne gangen, men har i staden peppra mannen full av info, sånn at han veit ke eg vil ;)

• Liker
Reactions: jc
Syns det var bra eg. Hadde ein dårlig opplevelse sist eg og, så eg har skrevet eit par ønsker. Veldig kort og greit, slik at alle har tid å lese det. Syns dei tok brevet mitt veldig på alvor sist, sjølv om ingenting gjekk slik eg ønska, men valgte altså å skriva mindre denne gangen, men har i staden peppra mannen full av info, sånn at han veit ke eg vil ;)
Får vi lese ditt?=)

Her følte jeg at jeg måtte skrive i brevform sånn at de får info fra meg.. Kan ikke garantere at jeg er helt klar i hodet under fødselen og husker alt, og mannen min er utrolig beskjeden ovenfor fremmede, så jeg kan nok ikke stole på at han får frem meningen min:P

Får vi lese ditt?=)

Her følte jeg at jeg måtte skrive i brevform sånn at de får info fra meg.. Kan ikke garantere at jeg er helt klar i hodet under fødselen og husker alt, og mannen min er utrolig beskjeden ovenfor fremmede, så jeg kan nok ikke stole på at han får frem meningen min:p

Lagt det ut no :)

Tok det opp, hun synes det var rart, men at det var mulig å være litt mer kravstor når jeg kom. Syns det er viktig å ta ekstra vare på usikre gravide som har hatt trøblete fødsler før...

Jeg kunne nok gjort meg mer vanskelig, synes bare det ikke var noe stort krav.

Håper det går bedre med oss alle denne gang;)

Tok det opp, hun synes det var rart, men at det var mulig å være litt mer kravstor når jeg kom. Syns det er viktig å ta ekstra vare på usikre gravide som har hatt trøblete fødsler før...

Jeg kunne nok gjort meg mer vanskelig, synes bare det ikke var noe stort krav.

Håper det går bedre med oss alle denne gang;)
Hmmm.. Ville stått på mitt og fått en bekreftelse før fødselen, jeg.. Så slipper du å gå og være usikker på om du får viljen din..

Satser på du er skikkelig skummel når du kommer inn så de ikke tør annet enn å gi deg fødeavdeling;) haha:)

Så rart at du ikke får være med på den bestemmelsen selv, synes det hørtes veldig rart ut.

I innledningen til mitt fødebrev har jeg skrevet litt om bakgrunnen for mine ønsker, men følte det ble litt personlig så jeg valgte å ta det bort nå.. Jeg har også skrevet at jeg er fullstendig inneforstått med at det kanskje ikke vil bli slik som jeg ønsker, men at jeg da vil ha informasjon og mulighet til å påvirke/ombestemme meg ang hva jeg vil.

Back
Topp