Min datter legger for lite på seg..

Plutti89

Plutti89
Hvor gammle er deres babyer og hvor mye veier de? Hvor mye spiser de?

Min 11 uker gamle datter spiser ca 150 ml, 5 ganger i døgnet (noen ganger mindre).

Hun veier 4640 gr.. Helsesøster og lege mener hun legger for lite på seg. hun var da 3210 gr når hun ble født.
Hun gulper en del.. Og jeg mener nå at gener og arv også har noe å si... Da jeg selv var 1 år veide jeg bare 9550 gr, og når jeg var 4 år var jeg 14 kg.. Virker ikke som leger og helsepersonell ser noe på gener og arv...
Kjenner jeg blir litt irritert.. Men greit at di følger med da...

De vil vell passe på at hun får nok næring i forhold til utvikling? Kan hun ikke få mat litt flere ganger i døgnet?
Er rett over 11 uker min jente og, pluss 3 dager. Hun er 6400 gram og ca 64 cm. Litt usikker på hvor ofte jeg ammer i løpet av et døgn. Kanskje +-8. Litt vanskelig å vite hvor mye hun spiser i og med at jeg ammer. Hun var forresten 3938 gram da hun ble født:)
Føler du selv hun spiser og legger på seg godt?

Er bra med oppfølging. Viktig at hun får i seg nok.
Vist hun virker fornøyd er det nok ingen fare.
Jenta mi er 3 mnd og hun veier 6300g. (3850 ved fødsel.)
Fullammer og hun får mat så ofte hun vil. Sånn ca 8 ganger i døgnet.
Kanskje 5 måltid i døgnet er litt lite?

3190 ved fødsel og 5785 idag, 3mnd og 1 dag.

Hun drikker 180 ca til hvert måltid. Drikker ca 6 ganger i døgnet men sover hele natta rundt (9-11 timer i strekk).

Bra at de passer på da :)
Her gulpet hun en del frem til 9 uker men er litt mindre nå heldigvis.

3272 ved fødsel og 5730 i dag (tre måneder) gutt.

Han gulper også en del, men legger fint på seg. Fullammer så vet ikke hvor mye han spiser, men ammer kanskje ca 7 ganger i døgnet?

Bra de passer på, ei venninne av meg har samme problem med sin datter. Men nå har det endelig snudd.

Regner med at ditt barn sover godt på natten? Du kan prøve å vekke for måltid, selv om jeg skjønner det er dumt for deg.

Ikke stress for mye med det, min datter var lik, hun var 5.5 kg når hun var 3 mnd, og storebroren var 7 kg, lillebroren var 7.6 kg :P
Så barn er forskjellige! :)

Jeg gir henne mat når hun ber om det.. Har prøvd å gitt mat etter klokka å det er bare å glemme, da er hele natten ødelagt, da ligger hun bare og gulper resten av natten.. Hun er blid og fornøyd og veldig sterk ellers.... Ser ikke ut som hun trenger flere måltid.. Hun sover ca 8 timer i strekk før hun skal ha mat..

Om hun sover så mye så er hun fornøyd. Jeg har 2 barn som har lagt for lite på seg, og 1 barn de mente måtte "slankes". Denne gangen har kurven flatet ut. Men hun er sterk, våken og følger med. Skravler som en foss. Spiser hver 2. Time men kan sove 6 timer på natt uten mat. Hverken jeg eller HS er bekymret denne gangen siden nr.2 også var så tynn ;) men fikk faktisk anbefaling om å begynne med grøt før hun ble 4 mnd. Så vi har prøvesmakt litt :) hun er født 23.august.
Så ikke bekymre deg for kurven eller at hun går opp for lite, noen barn følger bare ikke kurven! Det gjør ikke alle voksne heller ;)

Min 11 uker gamle datter spiser ca 150 ml, 5 ganger i døgnet (noen ganger mindre).

Hun veier 4640 gr.. Helsesøster og lege mener hun legger for lite på seg. hun var da 3210 gr når hun ble født.
Hun gulper en del.. Og jeg mener nå at gener og arv også har noe å si... Da jeg selv var 1 år veide jeg bare 9550 gr, og når jeg var 4 år var jeg 14 kg.. Virker ikke som leger og helsepersonell ser noe på gener og arv...
min 2åring la heller ikke noe særlig på seg da ho var baby, gikk mye ned i vekt etter fødsel, kurven flata ut og etterhvert fulgte hun sin egen kurve, den nederste streken. ho gulpa mye, spiste mye, blid og fornøyd og veldig aktiv og spretten, og sinnsykt myk, ho rulla til siden da ho var nyfødt, spratt omtrent ut fra vippestolen da ho var 1mnd. osv. Måtte veie ho omtrent hver 2.uke de første mndene. Bra med oppfølging, men jeg og helsesøstra så at ho var en frisk, aktiv baby, etter hvert så skjønte dem vel at ho bare var den typen, så når ho var 10-11mndr så ble det ikke flere ekstra veiinger.. Så lenge babyen din virker mett og fornøyd, så er alt mest sannsynlig i skjønneste orden. og vekta regulerer seg også når dem begynner med grøt/grønnsakmos :) Min skulle også bli testa for reflux, men legen på sykehuset så det ikke var det med engang og at det bare var et umodent system, derfor ho gulpa mye. og så er vi også melkeproteinintolerante.. Så ho fikk en spesiell mme som jeg ikke husker navnet på nå..

f.vekt:4190 gikk ned til3785 2 dager senere. 3mnd:3980g, 1år 7550g og 73cm. 1.5år 79,5cm og 9,8kg. 2år:84cm og 11.8kg. er fremdeles frisk og rask :)

min 2åring la heller ikke noe særlig på seg da ho var baby, gikk mye ned i vekt etter fødsel, kurven flata ut og etterhvert fulgte hun sin egen kurve, den nederste streken. ho gulpa mye, spiste mye, blid og fornøyd og veldig aktiv og spretten, og sinnsykt myk, ho rulla til siden da ho var nyfødt, spratt omtrent ut fra vippestolen da ho var 1mnd. osv. Måtte veie ho omtrent hver 2.uke de første mndene. Bra med oppfølging, men jeg og helsesøstra så at ho var en frisk, aktiv baby, etter hvert så skjønte dem vel at ho bare var den typen, så når ho var 10-11mndr så ble det ikke flere ekstra veiinger.. Så lenge babyen din virker mett og fornøyd, så er alt mest sannsynlig i skjønneste orden. og vekta regulerer seg også når dem begynner med grøt/grønnsakmos :) Min skulle også bli testa for reflux, men legen på sykehuset så det ikke var det med engang og at det bare var et umodent system, derfor ho gulpa mye. og så er vi også melkeproteinintolerante.. Så ho fikk en spesiell mme som jeg ikke husker navnet på nå..Itillegg amma jeg ho til ho var 20mndr.

f.vekt:4190 gikk ned til3785 2 dager senere. 3mnd:3980g, 1år 7550g og 73cm. 1.5år 79,5cm og 9,8kg. 2år:84cm og 11.8kg. er fremdeles frisk og rask :)

Last edited:
Fint å høre at andre også har småe babyer, synes alle her inne bare skryter av hvor mye babyene deres har gått opp i vekt :p
Vi var også på sykehuset for å sjekke reflux, men barnelegen der sa bare at hvis det kom opp gulp som var brunt på farge så skulle han sjekke reflux.. Også sa han at de fleste babyer gulpet, noen mindre og noen mer.. Så jeg har vell fått en liten gulpunge :)
Legen vi var til igår mente det kunne være lurt å begynne med grøt når hun blir 3 mnd., så på julaften skal hun få litt grøt på flaska.. :)

Fint å høre at andre også har småe babyer, synes alle her inne bare skryter av hvor mye babyene deres har gått opp i vekt :p
Vi var også på sykehuset for å sjekke reflux, men barnelegen der sa bare at hvis det kom opp gulp som var brunt på farge så skulle han sjekke reflux.. Også sa han at de fleste babyer gulpet, noen mindre og noen mer.. Så jeg har vell fått en liten gulpunge :)
Legen vi var til igår mente det kunne være lurt å begynne med grøt når hun blir 3 mnd., så på julaften skal hun få litt grøt på flaska.. :)
syns det hørtes tidlig ut, vet noen babyer fikk grøt fra 3mnd for 30årsida, men mange av dem har også fått problemer med tarmsystemet.. er en grunn til det anbefales å vente hvertfall 4mndr.. men det bestemmer du selv ;)

Har nå hørt om mange som har gitt grøt tidligere enn 3 mnder også.. Å det er nå til dags er jo snakk om tynn velling blandet i melka kan bli bedre med gulpingen også da sa legen, for det blir jo litt mer fylde...

Har nå hørt om mange som har gitt grøt tidligere enn 3 mnder også.. Å det er nå til dags er jo snakk om tynn velling blandet i melka kan bli bedre med gulpingen også da sa legen, for det blir jo litt mer fylde...
ene fettern til sønnen min fikk vaffel av oldeforeldrene sine da han var 3mndr.. så når dem ikke fikk gi sønnen min vaffel da han var 5mndr ble de nesten sjokkerte og fornærma :P andre har latt babyen smake på kaffeskum,brus osv, mye rart folk gjør..

Hehe :) ja men er nå mye rart de gir til ungene sine også da.. Er jo en vesentlig forskjell på grøt og vaffal vil jeg nå si :p

Back
Topp