Gravid med nummer to - Et hyperemesis svangerskap

11+1

I går var jeg frisk nok til å bli skrevet ut fra sykehuset og kunne reise hjem. De seks dagene jeg tilbrakte på sykehuset har virkelig gjort meg godt. Jeg føler meg så mye bedre nå enn jeg har gjort på mange uker. De siste tre dagene har jeg klart å spise litt frokost, lunsj og middag og holde alle måltidene nede.
I går spiste jeg til og med grøt til middag, og melkebaserte produkter har vært noe av det første jeg måtte kutte ut når jeg ble kvalm. Det var så fantastisk å kunne sitte hjemme på kjøkkenet vårt og spise grøt til middag mens jeg så på sønnen som lekte med seg selv og løp rundt med forskjellige traktorer i hånden. Han er veldig stolt av at han klarer å si "traktor" eller kanskje mer "dak-toor!" og kaller alt av kjøretøy traktor. Dette er da traktorer, biler og ikke minst robot-gressklipperen vår, Dagros. Det er også en traktor. Og han er super fascinert av den! Følger nøye med i vinduet når gressklipperen er ute på tokt om morningene.

Jeg venter fremdeles på NIPT-kitet fra Danmark som jeg bestilte for 12 dager siden. Håper den kommer før vi skal på ultralyd på om to dager. Krysser fingrene.

Så utrolig hyggelig å lese! Så godt at formen er bedre og at du har hatt god effekt av sykehusoppholdet:Heartred Merker at hormonene lever sitt eget liv fordi jeg ble så rørt av dette at jeg fikk tårer i øynene, enda godt det er positive nyheter:dance008 Nyt tiden med familien, så krysser jeg fingrene og håper på at det bare går oppover med formen din fra nå av! Masse lykke til med ultralyd om to dager!
 
Så utrolig hyggelig å lese! Så godt at formen er bedre og at du har hatt god effekt av sykehusoppholdet:Heartred Merker at hormonene lever sitt eget liv fordi jeg ble så rørt av dette at jeg fikk tårer i øynene, enda godt det er positive nyheter:dance008 Nyt tiden med familien, så krysser jeg fingrene og håper på at det bare går oppover med formen din fra nå av! Masse lykke til med ultralyd om to dager!

Tusen takk for det :Heartred Så koselig at du fikk tårer i øynene. Håper det bare går oppover fra nå av ja! :)
Håper alt går bra med deg og graviditeten din også :Heartpink
 
Tusen takk for det :Heartred Så koselig at du fikk tårer i øynene. Håper det bare går oppover fra nå av ja! :)
Håper alt går bra med deg og graviditeten din også :Heartpink

Sett bort ifra at jeg savner å være i så god form at jeg kan trene og gå meg lange turer på grunn av plutselig kvalme og svimmelhet så skal jeg ikke klage:Heartred Og i følge legen trivdes mini i magen, så er nå bekymra for at jeg kommer til å gå på overtid og ikke at noe skal gå galt underveis:joyful: Og er det skikkelig på overtid kan det plutselig bli februarbaby..
 
Sett bort ifra at jeg savner å være i så god form at jeg kan trene og gå meg lange turer på grunn av plutselig kvalme og svimmelhet så skal jeg ikke klage:Heartred Og i følge legen trivdes mini i magen, så er nå bekymra for at jeg kommer til å gå på overtid og ikke at noe skal gå galt underveis:joyful: Og er det skikkelig på overtid kan det plutselig bli februarbaby..

Skjønner godt du savner å trene og gå lange turer. Hører liksom med normal-livet. Vet ikke om du har barn fra før av, men for meg så har 1. trimester vært det verste. 2. trimesteret forvant kvalmen, jeg fikk energien tilbake og svimmelheten gikk nesten helt bort den også. Så håper du snart blir friskere sånn at du kan gjøre de tingene du er glad i. Hehe, sikkert ikke feil med februar-baby heller, men skjønner godt du vil slippe overtid. Man blir jo så tung i slutten :p
 
Skjønner godt du savner å trene og gå lange turer. Hører liksom med normal-livet. Vet ikke om du har barn fra før av, men for meg så har 1. trimester vært det verste. 2. trimesteret forvant kvalmen, jeg fikk energien tilbake og svimmelheten gikk nesten helt bort den også. Så håper du snart blir friskere sånn at du kan gjøre de tingene du er glad i. Hehe, sikkert ikke feil med februar-baby heller, men skjønner godt du vil slippe overtid. Man blir jo så tung i slutten :p

Dette blir første, så er en omstilling!
Det er bra, da håper jeg du opplever det samme nå også! Nærmer meg 2. trimester, så krysser fingrene for at formen blir bedre da:happy: Det er nettopp det, og min mor gikk på overtid med 3 av 4 barn, så håper jeg ikke opplever det samme:wacky:
 
11+3

I dag har vi vært på ultralyd igjen og det gikk bra :) Vi så en liten tass som var 5,1 cm lang med hode, armer og bein som sprellet og bevegde på seg i magen min. :Heartred

I går kom NIPT-kitet fra Danmark til det lokale postmottaket, som da var 13 dager etter at det ble bestilt. Det gikk greit å ta blodprøven på legekontoret, hvor både sykepleierne og jeg var litt usikre hvordan vi skulle gjøre det. Vi fulgte manualen som fulgte med kitet og fikk det gjort :) Etterpå sendte jeg blodprøvene videre med DHL Express til USA. Så nå gjenstår det bare å vente et par uker på svar.

Formen er bittelitt bedre i dag. Tar fremdeles 3 x 25mg phenergan og 2 x 8mg Zofran kvalmestillende hver dag. I går kuttet jeg ut den ene phenerganen og det angret jeg på etterpå. Formen var ganske dårlig i går kveld.
Jeg klarer nå å spise grøt med melk til frokost. En liten lunsj og liten middag på kvelden. Formen er best fra 08-12:00. Fra 13:00- midnatt blir formen som regel verre og verre jo senere på dagen det er.
 
Last edited:
11+5

De siste to dagene har formen vært bedre. Det merker jeg gjør utslag på humøret mitt :) Spiser frokost, lunsj og middag. Nå har jeg spist litt snacks de siste to kveldene så har blitt ganske kvalm på natten. Kastet opp i natt og måtte ta en Phenergan for å klare å sove med den sterke kvalmen. Så har sovet dårlig de siste to nettene, men skal prøve å holde meg unna snacks i kveld, så håper jeg natten i natt går bedre.


I det siste har jeg hatt mye tid til overs til å surfe og lese på nettet og jeg vurderer nå å kutte ned på kjøttforbruket i husstanden. Det startet med at jeg leste en artikkel i et magasin om hvor mye vann som kreves for å produsere kjøttet til én hamburger, som er estimert til å være 660 liter vann. Det høres uforståelig mye ut, men etter å ha lest meg opp på temaet viser det seg at det er veldig belastende for miljøet å spise kjøtt. Det er faktisk mye verre for miljøet å spise kjøtt enn å reiser mye. Også er jo dyrevelferden noe å tenke på. Jeg så også to dokumentarer på Netflix som heter "Cowspiracy, The Sustainability Secret" og "Gamechanger", som gjorde meg ganske bekymret for utviklingen framover. Mest av alt tenker jeg tenker jeg på at jeg ønsker at sønnen min og hans lillebror/lillesøster skal ha en fin framtid i denne verdenen. Så mannen og jeg skal gå inn for å redusere kjøttforbruket i framover og teste ut de forskjellige vegan-produktene de har på nærbutikken her.
 
Last edited:
12+0

I dag er jeg 12 uker på vei :D Jippi! Lenge har jeg gledet meg til denne dagen og nå er den her! I teorien så kan jeg begynne å fortelle "verden" at jeg er gravid, men jeg velger å vente litt til. Nå er det sikkert ikke mange dagene til at vi får vite mer om resultatene fra NIPT-testen jeg tok for fire dager siden. Skal bli så kjekt å dele denne nyheten med resten av vennegjengen. Også er vi så veldig spente på hvilket skjønn det blir denne gangen :) Gleder meg kjempe masse til å kjøpe inn bittesmå babyklær til den lille. OG hente babypakkene som man kan få gratis. De bleiene i gratispakkene kommer jo sikkert til å være så små og "nusselige" i forhold til hva vi er vant til med to-åringen vår :p

Blodprøvene ble sendt fra Stavanger på fredag med DHL Express, og jeg har fulgt med som en hauk på denne pakken. Veldig spennende å følge med på når DHL oppdaterte så ofte som de gjorde! Det fine med det var at pakken ble levert til utleveringsstedet i USA klokka 10:00 på mandagen. I helgen var det sikkert stengt uansett, så kanskje jeg får svar allerede i slutten av denne uka? Er lov å håpe :p

Utsnitt fra den lange reisen til pakken min:

upload_2020-7-14_13-11-50.png

Ellers så er formen ganske lik som den har vært de siste fire dagene. Ganske grei, men med forbedringspotensiale. Tar nå 8 mg zofran om morgenen, og 2-3 phenergan utover dagen. Da har jeg i det siste klart å spise frokost, lunsj og middag. Eller i går kastet jeg opp lunsjen av en eller annen merkelig grunn. Ble for kvalm til å spise middag, så den skippet jeg.
Så formen er fremdeles litt opp og ned. Krysser fingrene for at det blir enda bedre snart :Heartred
 
12+2

I går var mannen og jeg ute en tur i sentrum og spiste på Sabi Sushi. Det var fantastisk godt! Også var det så herlig å komme seg litt ut av huset og pleie kjærligheten :) Nå skal det sies at jeg ble kvalm etter middagen så jeg kjørte rett hjem og måtte ligge lenge på sofaen for å prøve å ikke kaste opp. Det går nok en stund til jeg koser meg med sushi igjen.

Formen ellers er ganske likt som tidligere. Er ganske søvnig om dagen på grunn av Phenergan-pillene. Men er heller søvnig enn spykvalm. Zofranen gir meg også veldig hard mage sånn at jeg må drikke Duphalac for å prøve å unngå rifter bak som jeg opplevde sist. Desverre har jeg ikke tatt nok denne gangen og fikk meg en rift baki der når jeg var på do for et par dager siden, så nå håper jeg ikke at jeg må nummer to på mange, mange dager. Det er ganske ubehagelig. Sist gang tok det ca 1,5 mnd før riften hadde grodd og jeg kunne gå på do uten å få vondt. Jeg synes ikke det er så veldig glamorøst å være gravid altså, men håper det snart skal bli bedre.

Føler meg litt som svampebob under her :p

meme.PNG
 
Last edited:
12+4

De siste to dagene så har formen vært litt bedre. Jeg er generelt litt mindre kvalm og mindre svimmel. Nå klarer jeg å dusje og såpe meg inn uten at jeg må lene meg inntil veggen for å ikke svime av. Om morgenen er formen ganske grei, jeg spiser hva jeg vil til frokost og er i stand til å rydde litt på kjøkkenet. Herlig å kjenne at jeg kommer meg litt til hektene igjen :)

Fra klokka 13:30 - 17:00 er jeg har jeg fremdeles vært slått ut av kvalmen da og ligger strak ut på sofaen eller sengen, men senere på kvelden er jeg i stand til å dra en tur på matbutikken, leke med sønnen og spise middag. Så det er en stor forbedring :)

Hørte akkurat på hjerteslagene til lille med hjemmedoppleren, like koselig hver gang <3 Nå har mannen fått tillatelse til å fortelle folk om nyheten, så i går fortalte han det til de på jobben :) Jeg venter litt til, til at jeg har fått svar fra NIPT-testen om alt ser bra ut og ikke minst skjønnet. Går med telefonen klistret på kroppen i tilfelle de ringer med svaret fra Danmark, men har ikke hørt noe ennå. Sendte inn blodprøven for åtte dager siden, så anyday now kan jeg få vite svaret! :)

I går kveld fikk jeg besøk av en av mine bestevenninner og det var veldig koselig! Første gang jeg har truffet noen utenom familie på syv uker. Gleder meg til å treffe litt mer venner framover nå som formen begynner å bli bedre :)
 
Last edited:
13+0

Nå er jeg og sønnen reist hjem til familien min til østlandet. Mannen jobber natt hele uka så han ble ikke med denne gangen, men tenker det er fint for han å få tid til å savne oss litt også. Vi har vært mye hjemme i huset i det siste alle tre med korona-tider, stengte barnehager og en syk mor i mange uker :)

Selve flyreisen hjem i går gikk helt ok. Det var utfordrende å fly alene med sønnen på snart to år når jeg var såpass kvalm som jeg var. Var koselig å komme hjem til barndomshjemmet jeg ikke hadde sett på 1,5 år. Og treffe mamma, broren min og faren min igjen. Var sol og herlig vær ute, så vi satt lenge ute i går kveld mens sønnen løp rundt og utforsket den store uteplassen.

I går morges ble jeg også oppringt av ultralydklinikken i Danmark. Dette var da akkurat ti dager etter at jeg sendte blodprøven til USA. Da fikk vi vite at blodprøven så bra ut, det var veldig lav risiko for alt som ble testet for :) Også fikk vi vite at vi venter enda en gutt <3 Koselig at sønnen vår får en liten lekekamerat :) Jeg må innrømme og si at jeg var litt i sjokk når jeg fikk vite skjønnet, for jeg har hele veien hatt en veldig sterk følelse på at det ble jente denne gangen. Så jeg trenger nok noen dager på å omstille meg i forhold til at det ble gutt i stedet, men det viktigste av alt er jo at vi venter et friskt lite barn som er hjertelig velkomment som gutt eller jente :)
 
13+0

Nå er jeg og sønnen reist hjem til familien min til østlandet. Mannen jobber natt hele uka så han ble ikke med denne gangen, men tenker det er fint for han å få tid til å savne oss litt også. Vi har vært mye hjemme i huset i det siste alle tre med korona-tider, stengte barnehager og en syk mor i mange uker :)

Selve flyreisen hjem i går gikk helt ok. Det var utfordrende å fly alene med sønnen på snart to år når jeg var såpass kvalm som jeg var. Var koselig å komme hjem til barndomshjemmet jeg ikke hadde sett på 1,5 år. Og treffe mamma, broren min og faren min igjen. Var sol og herlig vær ute, så vi satt lenge ute i går kveld mens sønnen løp rundt og utforsket den store uteplassen.

I går morges ble jeg også oppringt av ultralydklinikken i Danmark. Dette var da akkurat ti dager etter at jeg sendte blodprøven til USA. Da fikk vi vite at blodprøven så bra ut, det var veldig lav risiko for alt som ble testet for :) Også fikk vi vite at vi venter enda en gutt <3 Koselig at sønnen vår får en liten lekekamerat :) Jeg må innrømme og si at jeg var litt i sjokk når jeg fikk vite skjønnet, for jeg har hele veien hatt en veldig sterk følelse på at det ble jente denne gangen. Så jeg trenger nok noen dager på å omstille meg i forhold til at det ble gutt i stedet, men det viktigste av alt er jo at vi venter et friskt lite barn som er hjertelig velkomment som gutt eller jente :)

Kos deg masse på hjemmetrakter med sønnen, det fortjener du:Heartred Høres ut som formen i det minste er stabil siden du har fått til å reise!
Så utrolig gøy, gratulerer med liten gutt på vei, og viktigst av alt, lav risiko for alt dere testet for:Heartblue
 
Kos deg masse på hjemmetrakter med sønnen, det fortjener du:Heartred Høres ut som formen i det minste er stabil siden du har fått til å reise!
Så utrolig gøy, gratulerer med liten gutt på vei, og viktigst av alt, lav risiko for alt dere testet for:Heartblue

Takk for det :) Veldig bra at formen er stabil nok til at jeg kan reise hjem litt. Er veldig glad for det :)

Tusen takk!! :Heartblue Ja, helt sant. Det viktigste er at det var lav risiko for alt :Heartred
 
13+3

Nå ligger jeg i sengen min hjemme hos mamma og pappa. Klokka nærmer seg 14:00 og lillegutt ligger i sprinkelsengen og sover. Formen min akkurat nå er dalene. Pleier å være mest kvalm mellom 12-15 også blir det gradvis bedre før det når en ny bånn kl 18, og en ny igjen klokka 22. Så med andre ord er formen ganske uforandret fra den siste uken. Jeg klarer å spise frokost, lunsj og middag, men er fremdeles mye plaget av kvalmen og humøret er også påvirket deretter. Det er så rart å tenke på at med første sønnen min så var jeg så mye bedre etter uke 12. Jeg begynte til og med å trene styrke igjen allerede i uke 12. Det er helt utenkelig å gjøre nå. Det er klart jeg er litt skremt og lurer på om kvalmen kan vare helt fram til fødsel, men får krysse alt jeg har av fingre og tær for at det ikke blir sånn.

Ellers så har jeg kost meg hjemme hos mamma og pappa de fem dagene jeg har vært her. De har hjulpet masse til med å avlaste meg med å stå opp med sønnen, gi han mat og legge han mens jeg har vært her. Jeg har også fått truffet et par venninner mens jeg har vært her :) I går kveld besøkte jeg ei barndomsvenninne på kvelden og det var veldig koselig. Jeg måtte ta mye kvalmestillende piller for å holde ut de 2,5 timene jeg var hos henne. Mentalt så var det veldig godt å treffe nær venninne og prate litt, selv om det gjorde at jeg er super døsig i dag.

Nå skal sønnen og jeg snart fly tilbake til vestlandet, håper det blir en rolig og fin reise hjem igjen :)
 
13+5

Nå er vi tilbake i huset etter fem fine dager hjemme hos familien min. Hjemreisen på flyet gikk overraskende bra denne gangen. Jeg hadde tatt opp en episode med "Minibarna" og en episode med "Peppa Gris" på telefonen før vi flydde. Jeg hadde også med fire drikkeyoghurter, hvor tre av dem ble spist opp. Bananen ble også spist opp. Pluss noe brød. Så med all den maten og underholdningen gikk flyturen hjem smertefritt :) Uggenheten var håndterbart for min del.

I går hadde vi bursdagsselskap for sønnen som ble to år. Var veldig koselig å se sønnen leke med de andre søskenbarna sine. De er litt eldre enn han, men tror ikke sønnen brydde seg så mye om det. Synes det bare var kjekt å få oppmerksomhet tror jeg, også liker han å være sammen med andre barn :) Jeg klarte å spise både pizza og kake uten å kaste opp. Dårlig ble jeg, men klarte å holde på det så det er tydelig at formen er litt bedre :)

De siste to dagene har jeg kuttet ut phenergan og det har likevel gått bra. Så nå tar jeg "bare" 8 mg zofran om morgenen og 8 mg zofran om kvelden. Etter å ha sluttet på phenerganen så har jeg sluttet å være så ekstremt trøtt døgnet rundt, og det er herlig å slippe.
 
Last edited:
14+0

Nå har sønnen begynt i barnehage igjen etter tre uker med sommerferie. Mannen har vært på jobb mens jeg har hatt huset noen timer for meg selv på dagtid :) Det gikk fint å levere sønnen både i dag og i går, ingen gråting når jeg leverte han. Løp rett bort til lekesklien og hadde såvidt tid til å gi meg hadet-kos. Nesten så jeg skulle tro han var lei av å bare være med mamman og pappan sin :p

Formen er gradvis bedre for hver dag. I morges klarte jeg å få til en liten styrketrenings-økt med noe markløft, knebøy, flyes og diagonalen. Så det er jo kjempe bra! :)

Ellers har det vært litt anspent stemning her hjemme de siste to dagene. Mannen har jobbet en del nattskift forrige uke og det merkes på humøret hans. Så med hans søvnmangel og min plagsomme kvalme (og gravidhormoner) så er det en fin oppskrift på diskusjoner. I går hadde vi en større krangel og sånt er aldri kjekt. Satser på at alt blir litt bedre når kvalmen slipper mer og mer taket. Blir lettere å ta vare på hverandre og forholdet når man ikke lider av søvnmangel og dominerende fysiske plager (kvalme).

I går hadde jeg min første time hos jordmor og det var veldig koselig. Hun var veldig forståelsesfull og omsorgsfull og var veldig trivelig å prate med :) Vi pratet en del om forrigje fødsel og en del om kvalmen. Tiden gikk veldig fort, for plutselig så hadde jeg vært der inne i 1,5 time! Ser allerede fram til neste time hos jordmor som er et par måneder til :)
 
Last edited:
14+2

I dag er det nok en regnværsdag og en deilig innedag. Sønnen er levert i barnehagen, mannen som har en fridag i skiftplanen ligger å sover i senga og jeg ligger på sofaen og drikker Cola. Det er fremdeles tidlig om morningen så formen min er foreløbig ganske ok og deretter er humøret bra. Formen min er nokså lik som tidligere og jeg holder meg mye inne i huset da formen fort blir dårlig om jeg sitter i bil eller går mye rundt.

I går var vi hos foreldrene til mannen og spiste middag. Var koselig å komme seg litt ut, men fy søren så dårlig jeg ble på kvelden. Sov også ganske dårlig i natt på grunn av sterk kvalme til tross for at jeg tok en del kvalmestillende i går kveld. Ellers ikke så mye å oppdatere fra sofakroken. Satser på en enda bedre uke neste uke :)
 
15+0

I dag er jeg 15 fullgåtte uker gravid! Det kjennes så herlig ut å ha kommet så "langt" :) Ettersom formen har kommet seg gradvis har også dagene begynt å gå litt fortere unna. I starten gikk det i sneglefart med ekstremkvalme og konstant redsel for SA/MA. Nå begynner det å bli mer kos!

Dagen i dag har definitivt vært en av de bedre. Jeg har brettet en svær haug med klær mens jeg har hørt på podcast. Jeg har ryddet inn i oppvasken OG tatt en liten gåtur i sola! Med andre ord er formen bedre i dag enn den har vært på en stund. I kveld skal jeg ut å treffe venninnene mine for første gang siden jeg ble syk for 10 uker siden (eller 70! dager). Gleder meg veldig til å treffe venninnene igjen. Kjenner jeg har savnet dem masse. Håper også formen er god nok til at jeg kan være der et par timer.
 
Last edited:
15+2

I dag har mannen og jeg fått ryddet litt i boden vår. Det var herlig å komme litt i gang med det, ettersom vi har så lite kontroll over hva vi har hvor i bodene våres. Flyttet et par mnd før jeg ble gravid og syk, så vi henger litt bak på det å flytte skikkelig inn i huset. Var herlig å få kommet litt i gang i dag og få litt mer oversikt :) Senere på dagen tok vi en liten tur på kjøpesenter for å se på babyutstyr og stoppet innom Sabi Sushi og hadde en deilig sushi-middag før vi hentet sønnen i barnehagen.

Formen i dag og de to tidligere dagene har vært litt bedre. Jeg tar fortsatt 8 mg zofran morgen og kveld, men har nå kuttet ut Phenerganen. Jeg merker også god effekt av zofran nå, siden jeg ikke er så ekstremt kvalm lenger. Tidligere tok den bare toppene, men nå tar den kvalmen helt bort i noen timer. Jeg spiser frokost, lunsj og middag. I går spiste jeg til og med en deilig sandwich-is til kvelds. Herlig!

Nå har magen også begynt å komme litt! Det er ser ut som en blanding av oppblåst/tidlig gravid mage. Mannen synes jo det er sååå koselig at magen begynner å poppe fram. Det begynner å bli mer virkelig for begge to da. Jeg har også begynt å tisse veldig ofte. Sikkert en gang i timen på dagtid og når jeg våkner om morgenen har jeg vondt i blæra mi ettersom jeg ikke har tisset siden kvelden før. Dette skal bli spennende!
 
16+0

Nå har sommeren kommet tilbake for fullt! Og da er det ekstra herlig når formen begynte å bli enda litt bedre for et par dager siden. Nå er jeg i form til å kose meg ute i sola fra morgenen av fram til rundt klokka 17 på kvelden. Da begynner formen å dale igjen. Likevel er det så fantastisk å kunne være litt ute i hagen og nyte de herlige sommerdagene :) Og det skal komme mange flere.

Nå har guttungen begynt i ny barnehage og det har gått overraskende greit. Virker som at han synes det er kjekt med en ny plass og nye leker. De ansatte i barnehagen virker veldig trivelige og jeg har fått et generelt veldig positivt inntrykk av dem, så det er bra :)

Vekten går sakte men sikkert oppover heldigvis. På grunn av hyperemesisen gikk jeg ned 13 % i vekt ganske raskt, og er nå nede i 8% lavere enn normalvekta. Men den går nå vertfall oppover, så da går det den rette veien :)
 
Back
Topp