Gravid med nummer to - Et hyperemesis svangerskap

6+4

Nå ligger jeg i senga "mi" på sykehuset og får væske intravenøst. Jeg har gått opp litt i vekt siden første måling jeg kom hit, så nå tror jeg det er gode muligheter for at jeg kan bli skrevet helt ut. Har ikke kastet opp på tre dager og klarer å få i meg litt mer mat. Sykepleierne har bedt meg å tracke kalorier og hvor mye drikke jeg klarer å holde nede, og de siste dagene har det vært på 1100 kcal i snitt.
Hvis jeg skal beskrive formen min nå så er jeg kvalm hele døgnet, men aller minst på morningen i 7-tiden, så blir det gradvis verre utover dagen, og verst på kvelden/natta. Opplever en sterkere kvalmebølge på kvelden i 19-tiden. Så tar jeg Phenergan som nesten tar knekken på kvalmen - og som gjør at jeg sover som en stein! :)
 
6+4

Nå ligger jeg i senga "mi" på sykehuset og får væske intravenøst. Jeg har gått opp litt i vekt siden første måling jeg kom hit, så nå tror jeg det er gode muligheter for at jeg kan bli skrevet helt ut. Har ikke kastet opp på tre dager og klarer å få i meg litt mer mat. Sykepleierne har bedt meg å tracke kalorier og hvor mye drikke jeg klarer å holde nede, og de siste dagene har det vært på 1100 kcal i snitt.
Hvis jeg skal beskrive formen min nå så er jeg kvalm hele døgnet, men aller minst på morningen i 7-tiden, så blir det gradvis verre utover dagen, og verst på kvelden/natta. Opplever en sterkere kvalmebølge på kvelden i 19-tiden. Så tar jeg Phenergan som nesten tar knekken på kvalmen - og som gjør at jeg sover som en stein! :)

Så godt å høre at det er noe bedring i formen din! Tenker på deg og krysser fingrene for at det i hvert fall ikke blir verre nå:Heartred
 
6+6

Litt dårligere i formen i dag. De siste kveldene har jeg lagt meg rundt 20:45 for da har kvalmen begynt å bli ganske overveldende. Ved hjelp av Phenerganen klarer jeg likevel å sove :) I dag som de siste dagene våknet jeg i 7-8 tiden om morgenen og følte meg ganske fin i formen. Jeg har et lite vindu på morningen fra 7-9 hvor jeg kan spise et par skiver med det jeg skulle ønske av pålegg, også daler formen fra klokka 9 om morningen. Kvalmen er aller verst på kvelden. Anti-kvalmende tabletter jeg tar nå er 8 mg zofran om morgenen og 8mg zofran og 1 phenergan på ettermiddagen, + 1 phenergan på kvelden. Med dette har jeg klart å unngå oppkast i fem dager nå :) Klarer også å spise nesten 1000 kcal om dagen, men sliter litt med å drikke en liter væske. Merkelig med det, at det er så vanskelig å holde ned væske uten å bli veldig kvalm.

Ellers her hjemme i huset går det bra med oss. Merker at det er en belastning for forholdet at jeg er så syk og mannen må gjøre alt. Denne uken hadde vi tatt ferie og hadde booket en strandhytte med familien min som jeg ikke har fått besøkt på 1,5 år. På grunn av formen min så måtte vi avlyse det. Selv om det er meldt sol hver dag og opp til 23 grader :/
Alt jeg mestrer nå om dagen er å ligge helt flat med ryggen i sofaen/senga og komme meg gjennom dagen, mannen tar seg av sønnen vår, innhandling av mat, rydding og vasking. I tillegg til at han støtter meg som ikke har det så bra. Han er helt fantastisk <3

Jeg har også begynt nedtellingen til dagen jeg er 9+0 på vei, historisk sett så har vendepunktet i kvalmen min vært her. Med andre ord forventer jeg at kvalmen blir gradvis verre i 15 dager til, men så vil det snu og bli gradvis bedre! Og 15 dager, det er jo ikke så alt for lenge til! Må bare prøve å holde meg sterk i mellomtiden <3
 
7+0

Da er jeg offisielt 8 uker på vei og inne i de to verste ukene mtp kvalme! Hurra for det :p Death zone ukene fra 8 - 10 er ganske kjent for mange som har hatt hyperemesis gravidarium tidligere. Feiringen startet rett over midnatt med oppkast, til tross for en heftig kvalmestillende cocktail bare noen timer før (8 mg zofran + 25mg phenergan).

Hele dagen i dag har jeg ligget flatt ut på sofaen hvor mannen har vært en superhelt i hjemmet. Han fyller flasken min med vann og lager brød med pålegg til meg. I tillegg til å kjøre og hente sønnen i barnehagen (kjøringen tar 2,5 time), stå opp med sønnen, legge sønnen og nå er han på første møte med den nye barnehagen. Stakkars mann.
Jeg har store planer om å belønne han med noe av det beste han vet når vi er forbi det verste og hvor alt forhåpentligvis har gått bra. Da tenker jeg å spandere sushi-middag på han - og hvis jeg finner det så hadde det vært nice med noe par-massasje :D
 
7+2

I går begynte jeg gradvis å føle meg litt bedre fra 14-tiden og utover. Vanligvis så blir formen bare verre jo senere på dagen det er, så det var litt merkelig. Jeg begynte faktisk å bli sulten til middagstider (har ikke holdt nede noe middag på to uker), så jeg lagde meg en pizza. Det var tydeligvis litt ambisiøst, for den kom opp igjen. Men likevel så var jeg mye bedre i formen i går i forhold til tidligere, var ikke kvalm bare uggen. Hodet var også ikke så tungt som tidligere, og jeg var nesten ikke svimmel. Så jeg brukte litt tid i går kveld på å google "symptomer som kommer og går". Virker som at det kan være ganske vanlig. Med tanke på at sist gang når det gikk galt så hadde jeg spydd hele veien fram til MA-en tilfeldigvis ble oppdaget på ultralyd i uke 11. Så jeg velger og tro og håper inderlig på at alt er bra inni der selv om jeg føler meg litt mindre kvalm. Booket likevel en ultralyd om tre dager bare for å dobbeltsjekke at alt ser bra ut.

Utenom det er det skikkelig fint sommervær ute! I går var det 24 grader og nydelig vær! Jeg lå inne på sofaen eller i senga hele dagen, men prøver å tenke på at det er bare begynnelsen av sommeren, og hvis formen snur om 12 dager fra i dag, så håper jeg at jeg får noen fine dager ute i solen likevel etterpå :)
 
Last edited:
7+4

For et par dager siden så hadde jeg et døgn som var litt bedre enn de andre dagene, men det snudde raskt tilbake igjen. Jeg har begynt å øke dosen med phenergan i håp om å unngå å kaste opp, samtidig som at jeg ikke spiser noe etter klokka 13 om dagen. Det er garantert oppkast issåfall.
I dag er det ca 10 dager til at formen snur, wohoo! Så det nærmer seg :) Og i morgen tidlig skal vi på ultralyd. Greit å ha noe å se fram til :)

Nå ligger jeg i sofaen og har akkurat spist frokost som besto av to rista brødskiver med brunost og syltetøy :) I det siste har jeg ligget mye i sengen og sett på serier på Netflix, akkurat nå er jeg godt i gang med Designated Surviver. Samtidig som at jeg spiller litt Catan på nett :) Men nå begynner jeg å bli lei av Catan, så lurer på om jeg skal kjøpe meg noe dataspill for å prøve å få tiden til å gå fortere.

Nå er vi snart i midten av Juni og det har vært mange varme dager med oppe i 25 dager på dagen. Jeg håper bare at ikke alt finværet blir "brukt opp" nå for denne sommeren. Krysser fingrene for at det er noen fine dager igjen etter jeg er 12 uker på vei :) Prøver å trøste meg med at folk flest uansett jobber nå og at det fremdeles er koronatider. Vi kan ikke treffes mange på fest, eller reise, eller gjøre hva vi vil ennå, og da er det like så greit å være gravid og isolert :)
 
7+4

For et par dager siden så hadde jeg et døgn som var litt bedre enn de andre dagene, men det snudde raskt tilbake igjen. Jeg har begynt å øke dosen med phenergan i håp om å unngå å kaste opp, samtidig som at jeg ikke spiser noe etter klokka 13 om dagen. Det er garantert oppkast issåfall.
I dag er det ca 10 dager til at formen snur, wohoo! Så det nærmer seg :) Og i morgen tidlig skal vi på ultralyd. Greit å ha noe å se fram til :)

Nå ligger jeg i sofaen og har akkurat spist frokost som besto av to rista brødskiver med brunost og syltetøy :) I det siste har jeg ligget mye i sengen og sett på serier på Netflix, akkurat nå er jeg godt i gang med Designated Surviver. Samtidig som at jeg spiller litt Catan på nett :) Men nå begynner jeg å bli lei av Catan, så lurer på om jeg skal kjøpe meg noe dataspill for å prøve å få tiden til å gå fortere.

Nå er vi snart i midten av Juni og det har vært mange varme dager med oppe i 25 dager på dagen. Jeg håper bare at ikke alt finværet blir "brukt opp" nå for denne sommeren. Krysser fingrene for at det er noen fine dager igjen etter jeg er 12 uker på vei :) Prøver å trøste meg med at folk flest uansett jobber nå og at det fremdeles er koronatider. Vi kan ikke treffes mange på fest, eller reise, eller gjøre hva vi vil ennå, og da er det like så greit å være gravid og isolert :)
Lykke til på TUL, vi skal neste mandag. Gleder meg sånn!
 
8+0

I går tidlig var vi inne på ultralyd og så et bankende hjerte slå <3 Det var så godt å se og en stor motivasjons-boost til å fortsette å holde ut dette tøffe trimesteret :)

Dagen i dag er også en stor milepæl, nå er det ca en uke igjen til at formen snur og blir bedre! Hvis den blir som den har vært i tidligere svangerskap da det snudde etter 9+0 :) I går var en veldig dårlig dag da, kastet opp fra 11 til 22 rett før jeg la meg til å sove. Tror grunnen til at det var en så dårlig dag i går var fordi vi kjørte 20 minutter til sentrum for å dra på ultralyd. Dersom jeg ikke ligger helt i ro i en seng fra morgen til kveld så blir formen mye, mye verre. Klarte ikke å holde ned noe mat jeg spiste i går, og vekta i dag viste at jeg har allerede gått ned 8% fra min startvekt som da var en normalvekt for en på min høyde. :/
Jeg skal jo egentlig inn på første svangerskapskontroll hos legen på tirsdag, og ser nå at det blir vanskelig. Så den må jeg nok ringe og avlyse dagen før dersom ikke formen blir bedre, eller forhåpentligvis få en telefontime da jeg trenger å utvide sykemeldingen.

Ellers er det nok en flott sommerdag ute. 25 grader og ikke en sky å se på himmelen. Skal si det suger skikkelig å måtte være inne i dette været hele dagen, men prøver å trøste meg med at det er en kort periode av det livet som går med til dette. Forhåpentligvis så blir det flere fine dager på slutten av sommeren :)
 
Last edited:
8+2

Fram til nå (kl 12) så har formen i dag vært ganske ok. Sleit litt med å sove i natt så var oppe og spiste en brødskive og ble uggen etter det igjen. Sov litt frampå til 9. Så tok jeg 8 mg Zofran og har ikke spist noe siden. Egentlig så er formen min bedre når jeg ikke spiser, det er når jeg spiser kvalmen kommer. Jo, mer jeg spiser jo kvalmere blir jeg. Er litt herlig å ikke være kjempe kvalm nå, så jeg tror jeg venter med å spise til senere i dag, kanskje etter neste dose med 8 mg zofran.

I dag er det også 24 grader ute og stekende sol, men jeg prøver å trøste meg med at det er stor sjanse for at finværet kommer tilbake når jeg er friskere og :)
Jeg må også innrømme at det begynner å bli tøft psykisk å bare ligge inne å være kvalm. Det har gått litt i bølger, men i går var en litt dårlig dag. Merker at det er tungt for forholdet at jeg er så dårlig slik at mannen må gjøre alt i huset og med barnet vårt. Det er vanskelig for oss begge. Jeg bare håper formen snur snart sånn at vi kan få livene våre tilbake.

Ellers så ser jeg fram til neste ultralyd som er om 15 dager. Hvis det går bra da, så har babyen levet lenger denne gangen enn det den gjorde sist. Prøver å lene meg på at statistisk sett så går det bra, men sliter likevel å nyte graviditeten etter alt vi har vært gjennom tidligere. Gleder meg bare til at formen blir bedre så jeg kan bli litt bedre i humøret og mer glad i livet selv :) Livet er litt tøft nå.
 
8+4

Ikke så mye nytt å oppdatere. Formen er like dårlig og jeg gjør alt jeg kan for å holde ut til at det blir bedre. En av mine nærmeste venninner ringte meg i dag og vi prata i 2,5 time på telefon. Merker at det hjalp litt på motivasjonen <3 Ellers så har jeg funnet en litt mer spennende serie på Netflix som har gjort at dagen har gått litt raskere enn ellers. Håper formen snur snart, kanskje allerede i morgen (krysser fingrene) :)
 
8+5

Huff, dette er helt forferdelig. Aner ikke hvor mange ganger jeg har kastet opp de siste døgnene. Føler snart at jeg ikke klarer det mer. Jeg skulle ønske jeg kunne tatt en stor slurk med kaldt vann uten å kaste opp. Eller spise noe som kan ligne på et fullverdig måltid. Det å bli gravid sålangt for meg har vist seg å ha vært den mest effektive slankemetoden som finnes, kan ikke huske sist jeg veide så lite. Hater dette. Er kvalm hvert bidige sekund fra morgen til kveld. De eneste gangene jeg får "fri" er når jeg sover.
 
8+5

Huff, dette er helt forferdelig. Aner ikke hvor mange ganger jeg har kastet opp de siste døgnene. Føler snart at jeg ikke klarer det mer. Jeg skulle ønske jeg kunne tatt en stor slurk med kaldt vann uten å kaste opp. Eller spise noe som kan ligne på et fullverdig måltid. Det å bli gravid sålangt for meg har vist seg å ha vært den mest effektive slankemetoden som finnes, kan ikke huske sist jeg veide så lite. Hater dette. Er kvalm hvert bidige sekund fra morgen til kveld. De eneste gangene jeg får "fri" er når jeg sover.

Uff, tenker på deg! Skulle ønske du kunne slippe unna dette! Masse lykke til, håper dette slipper taket for deg snart:Heartred
 
9+0

Formen har blitt litt bedre det siste døgnet. I går var den første dagen på en del uker at jeg ikke kastet opp. Det er med stor hjelp av kvalmestillende (8 mg zofran morgen og ettermiddag, pluss phenergan på kvelden). Men det er håp om at det kanskje gradvis vil bli bedre fra nå av. Krysser alt av fingre og tær for det :)

Er fremdeles sengeliggende pga kvalmen, men det er bedre enn det det var :)
 
Så fælt det må være å bli så dårlig av å gå gravid. Det er jammen stor forskjell på gravide. Jeg var ikke kvalm i hele tatt i begge mine svangerskap. Var du sånn med første også?
 
Så fælt det må være å bli så dårlig av å gå gravid. Det er jammen stor forskjell på gravide. Jeg var ikke kvalm i hele tatt i begge mine svangerskap. Var du sånn med første også?

Det er ganske tøft til tider, det er tydeligvis veldig stor forskjell mellom oss gravide ja. Heldigvis så er det kun 1% som får hyperemesis og kaster mye opp, så de aller fleste slipper heldigvis ekstrem-kvalmen (99%) :) Du er heldig som har sluppet unna kvalmen :)
Jeg var mye kvalm med førstemann også, men klarte å blokkere oppkastene helt med de sterkeste kvalmestillende (zofran). Jeg synes kvalmen har blitt verre jo flere svangerskap jeg har hatt. Aller verst denne siste gangen da de kvalmestillende ikke har hjulpet like mye. Men heldigvis ser det ut som at formen nå snur :) :)
 
9+1

I dag har jeg hatt fin dag faktisk. Formen begynner å bli bedre merker jeg. I dag har jeg til og med klart å være ute i sola fra klokka 10-14 sammen med mannen og sønnen. Det var en skikkelig idyllisk dag hvor sønnen vår badet lenge i barnebassenget og mannen slappet av litt med oss. Jeg måtte av og til bruke vannsprederen for å avkjøle meg. Og alle koste seg med is på et tidspunkt. Veldig koselig! :)

I dag klarte jeg også å holde nede lunsjen som ble spist klokka 13, som besto av noen stekte frosne grønnsaker. Føles ut som en stor seier! Etter å ha gått på vekta i dag og oppdaget at jeg har gått ned 11% i vekt så håper jeg at jeg klarer å snu trenden veldig snart.

Det beste av alt med dagen i dag var at jeg fikk en helt spesiell pakke i posten. Det var en doppler som jeg hadde kjøpt på Finn (Sonoline B). Jeg har vært så bekymret over at det kan ha gått galt, spesielt siden jeg har hatt litt kramper om nettene i det siste. De første gangene klarte jeg ikke å finne hjertelyden til fosteret. Satt og så flere videoer på YouTube, og når jeg prøvde på nytt så fant jeg den ganske raskt! Jeg ble så utrolig glad, lettet og i ekstase! Tårene rant av glede. Så nå ligger jeg bare i senga i lykkerus. Har virkelig fått et håp om at det kommer til å gå bra denne gangen.
 
Last edited:
9+4

Formen er ganske lik som for noen dager siden. Nå klarer jeg å spise 1-2 brødskiver til frokost samt litt stekte grønnsaker til lunsj i 12-tiden. Så går jeg resten av dagen uten mat, for ellers så har det kommer det bare opp igjen. Så lenge jeg ikke spiser etter klokka 13 og tar det veldig rolig, så er formen nokså ok. Klarer å unngå å kaste opp selv om kvalmen alltid er til stede.

Jeg har også akkurat bestilt NIPT-kitet fra Danmark, så er spent på når det kommer! Har snakket med både Medicus og Aleris som har lovet meg at de vil hjelpe å ta blodprøven til dette kitet som jeg sender tilbake til Danmark. Det kan hende legekontoret mitt kan bistå med dette, men de var usikre når jeg ringte og lovet å komme tilbake til meg med et svar neste uke.

I går kveld var den første kvelden på mange uker hvor jeg fikk sosialisert litt igjen :) Mannen og jeg trasket over veien til naboene i bade-skoene våre og ble sittende der nesten til midnatt. Med babycallen på selvsagt :) Var så herlig å komme seg ut og truffet folk litt igjen! Det var fantastisk sommervær i går og når vi gikk hjem var det fortsatt 22 grader ute, varmt og herlig.

I kveld skal mannen få besøk av tre kompiser hvor han skal vise dem huset vårt for første gang. Vi flyttet for et par mnd siden. Da skal de grille burgere, drikke øl og kose seg ute den siste sommerdagen som er meldt på en stund. Så i dag har mannen rydda hele huset samtidig som han har det fulle ansvaret for sønnen vår. Jeg ligger fortsatt rett ut i senga og venter på at formen skal bli bedre. Riktignok har han ikke gjort alt dette helt uten klaging, men han skal få skryt for innsatsen :)
 
Last edited:
Back
Topp