Mimretråd - gamle barnebøker

Nøttelita

Gift med forumet
Julegavene 2019
Vårspirene 2021
Stjerneskuddene 2024
Skuddårsspirene 2024
Jeg er veldig glad i bøker, og lurer på om det er noen som vil fortelle om de har noen gode barndomsminner fra ei spesiell bok / noen spesielle bøker? Skriv gjerne både tittel og forfatter på boka/bøkene om dere husker.
Hadde du ei favorittbok som barn?

Selv husker jeg så godt da mor leste fra serien "Mitt skattkammer" som hun hadde fra da hun selv var liten. 10 slitte, nydelige gamle bøker![:)] Favoritthistorien min var den om den lille negergutten Bambo, elefanten Jumbo og krokodillene. Det er sikkert flere her inne som har disse bøkene?[:)]

Ja, de bøkene hadde vi, de står hjemme hos mamma og pappa! Jeg husker jeg likte dem veldig godt, morsomt å se igjen!

Mitt skattkammer kan jeg dessverre ikke huske å ha lest.

De første bøkene jeg husker at jeg likte var alt av Anne-Cath Vestly. Husker veldig godt første gang jeg leste en bok fra perm til perm uten pause. Det var "Åtte små, to store og en lastebil". Jeg var 5 år gammel, og ble utrolig furten da mamman min insisterte på at jeg tok en pause og spiste litt, før jeg fikk lese "Mormor og de åtte ungene i skogen". Hadde sikkert sittet der en evighet med den boken, men kunne ikke forstå hvorfor jeg måtte spise når det var så mye morsommere å lese.

Husker at jeg syntes Gummi Tarzan var en morsom bok.

Jeg husker en av de første bøkene jeg leste, da var jeg også fem år. Den handlet om Sara, og jeg mener den inneholder flere små historier. I den ene tok hun på seg sin fineste bluse fordi hun skulle i bursdag til ei jente i klassen, men så viste det seg at hun ikke var bedt likevel.. jeg husker jeg kunne kjenne ydmykelsen og skuffelsen hennes inni meg! Men så tok moren hennes henne med og kjøpte pommes frites og pølse. Når jeg får lyst på pommes frites en gang hvert 5. år, tenker jeg alltid på den pommes friten som var avbildet der, sånne riflede i eske med pølse til.. Det var ikke ofte vi fikk spise sånt da jeg var liten (heldigvis)...

Etter hvert fikk jeg fullstendig dilla på bobsey-barna (da hadde jeg begynt i 1. klasse) og frøken detektiv. Leste alle bøkene jeg kom over, sikkert et par hundre. Pappa pleide å lese Astrid Lindgren og Anne Cath Vestly for oss, Heidi husker jeg også han leste, pluss masse eventyr.

Jeg hadde en eventyrbok som jeg ville gi bort til biblioteket fordi jeg ble så redd av den[:D]. Jeg var av typen som kunne ligge og lese til langt på natt..

ORIGINAL: Carine

vi var medlem av bokklubb og hadde alle eventyrene til h.c. andersen + mer. Den aller beste var Jack og bønnestengelen. Hadde sikkert hundre bøker, men hver gang pappa skulle lese for oss var det det eventyret.

Når jeg var større leste jeg Bentongbanden, Den lille vampyren (eller no) og absolutt ALLE Frøken Dektektiv bøkene (inkl alle de gamle som mamma hadde da hun var ung). Skikkelig lesehest med andre ord.

Samme her, leste også alle frøken detektiv-bøkene som mamma hadde! Kom på nå at hun også hadde mange Susy-bøker, som jeg også leste alle sammen, i tillegg til noen Puk-bøker... Det var populære serier da hun var liten..

ORIGINAL: Carine

vi var medlem av bokklubb og hadde alle eventyrene til h.c. andersen + mer. Den aller beste var Jack og bønnestengelen. Hadde sikkert hundre bøker, men hver gang pappa skulle lese for oss var det det eventyret.

Når jeg var større leste jeg Bentongbanden, Den lille vampyren (eller no) og absolutt ALLE Frøken Dektektiv bøkene (inkl alle de gamle som mamma hadde da hun var ung). Skikkelig lesehest med andre ord.

Den vesle vampyren tenker jeg. Jeg hatet den boken.[X(] Vet det er en hel serie, men jeg har aldri kommet meg gjennom den første. Jeg ble livredd hver gang jeg prøvde. Alle andre sier den ikke er skummel, men jeg taklet den aldri. Ser omtrent aldri vampyrfilmer eller leser vampyrbøker nå heller.

Jeg også elsket detektiv bøkene. Leste alt jeg fikk tak i av frøken detektiv, hardy guttene, bobsey barna, lykkebarna osv. Ble veldig skuffet da jeg oppdaget at noen av historiene er veldig like. Det er nok ikke meningen at barn skal lese både jenteserien frøken detektiv, og gutteserien hardy guttene.[8D]

Så koselig å lese om "barndomsbøkene" deres![:D]
Det er så bra å lese bøker![:D]

Kjente igjen mange av de dere har nevnt, spesielt Anne Cath Vestly sine bøker ble lest om og om igjen her, og bobseybarna[:)] Heidi var også en slager.
Frøken detektiv syntes jeg faktisk var for skummel![8D] Men så er jeg ekstremt lettskremt da....[;)]
Ellers husker jeg en serie om INA ble lest mange ganger. Ina i ilden osv..

Back
Topp