Noen med migrene som vet om noen typer migrenemedisin man kan ta mens man ammer? Legen min mener at ingen migrenemedisiner er trygge under amming, og jeg begynner å bli gal av migreneanfallene mine.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ja, og det gjelder for all migrenemedisin har jeg funnet ut. Utrolig kjedelig. Får vel bare bite tenna sammen..Still spørsmål på tryggmammamedisin.no
Immigran kan brukes hele svangerskapet, men det må gå minst 12 timer etter inntak av medisin til man ammer igjen. I mellomtiden må man evt pumpe og kaste og gi enten mme eller mm man pumpet
Ja, og det gjelder for all migrenemedisin har jeg funnet ut. Utrolig kjedelig. Får vel bare bite tenna sammen..
Ved behov for anfallsmedisin mot migrene ved amming er sumatriptan førstevalg, da det er større grad av dokumentasjon på sikkerhet for sumatriptan sammenlignet med øvrige triptaner. Det er likevel ikke mistanke om negative effekter for barnet dersom mor bruker rizatriptan eller zolmitriptan som anfallsmedisin, og disse medikamentene kan brukes dersom sumatriptan ikke vurderes som egnet for mor. Det er etter vår mening ikke nødvendig med restriksjoner på amming etter inntak. En kilde foreslår likevel å vente 4-6 timer etter inntak av alle triptaner før barnet ammes for å redusere eksponeringen av barnet (5, 6).
Paralgin Forte og andre preparater med innhold av kodein skal ikke brukes av ammende kvinner på grunn av uforutsigbar omdannelse av kodein til morfin (7). Enkeltdoser morfin gitt for eksempel ved akutt migreneanfall vurderes som trygt til kvinner som ammer, men ved gjentatte doser er det fare for sedasjon og andre opioideffekter på barnet (8, 9). Etter en enkeltdose morfin er det derfor ikke nødvendig med restriksjoner på amming. Paracetamol kan trygt brukes under amming, og er førstevalg ved smertetilstander også hos ammende (10).
KONKLUSJON
Kvinnens legemiddelregime er forenelig med amming, og det er ikke nødvendig med spesielle restriksjoner på amming etter inntak av legemidlene. Legemidlene som brukes er ikke førstevalg ved migrene, og spesielt ikke til kvinner som ammer. Dersom dette ikke er tatt med i vurderingen rundt behandlingsvalg, bør det gjøres.
Fra relis