Migrene

Attpåklatt?

Blir kjent med forumet
Er det andre som har migrene her? Før jeg ble gravid gikk jeg på forebyggende medisiner (blodtrykksmedisiner) som jeg har sluttet med.
Og har lest at han KAN ta sumatriptan ved anfall mens man er gravid. Men at man bør bruke det sjelden. Paracet virker ikke og har aldri virket på migrenen.

Jeg har ikke tid til å holde meg hjemme under dynen til det går over.

Har første svangerskapskontroll hos legen på fredag og skal såklart stille alle disse spørsmålene da, men kanskje noen har erfaring?

Jeg har migrene relativt sjelden, men dog helt slått ut når det inntreffer. Gått på ulike medisiner, og brukte sunatriptan et par ggr under sist svangerskap. Jeg var ikke komfortabel med det. Forsøkte kiropraktor og naprapat i ren desperasjon også.
Sunatriptan fungerte jo forsåvidt, men måtte alltid ta en ekstra tablett og jeg likte ikke å bli så «mellow».
Syntes det var ekkelt å ta medisiner man kjenner seg så fluffy av og ble bekymret for bebis.
Landet på at de relativt få gangene keg fikk anfall (tror bare to faktisk!) tok jeg sykemelding den uka.. og led meg gjennom.

Kommer jo an på hvor hardt rammet du er og hvor hyppig sumatriptan må inntas.. og det er jo førstelinjevalg.. blir vel kanskje litt individuelt hva man tenker/føler om det.

Jeg har ikke tenkt å ta sånne medisiner i dette svangerskapet. Men det er bare fordi jeg angret sist og ble bekymret av det.
:) lykke til!

Hei. Jeg har migrene og har gått på forebyggende tabletter (selo zok). Måtte slutte for jeg fant ut at jeg var gravid. Har merket mer hodeverk igjen, og håper det letter etter hvert. Slet ikke med noe migrene i de to forrige svangerskapene. Her blir det kun panodil når migrenen treffer og rett i seng er planen, prøve å vær tidligst mulig med å ta.

Jeg har migrene relativt sjelden, men dog helt slått ut når det inntreffer. Gått på ulike medisiner, og brukte sunatriptan et par ggr under sist svangerskap. Jeg var ikke komfortabel med det. Forsøkte kiropraktor og naprapat i ren desperasjon også.
Sunatriptan fungerte jo forsåvidt, men måtte alltid ta en ekstra tablett og jeg likte ikke å bli så «mellow».
Syntes det var ekkelt å ta medisiner man kjenner seg så fluffy av og ble bekymret for bebis.
Landet på at de relativt få gangene keg fikk anfall (tror bare to faktisk!) tok jeg sykemelding den uka.. og led meg gjennom.

Kommer jo an på hvor hardt rammet du er og hvor hyppig sumatriptan må inntas.. og det er jo førstelinjevalg.. blir vel kanskje litt individuelt hva man tenker/føler om det.

Jeg har ikke tenkt å ta sånne medisiner i dette svangerskapet. Men det er bare fordi jeg angret sist og ble bekymret av det.
:) lykke til!
Ja, det er jo det at jeg også blir bekymret av tanken på å ta anfallsmedisiner.

Jeg var ganske hardt rammet med 8-15 anfall i mnd før forebyggende og ble redusert til 1-4 i mnd med forebyggende.
Men heldigvis ikke 100% utslått hver gang, men man blir jo sliten uansett.

Det vanskelige for meg er at jeg studerer, og kan ikke holde meg hjemme i en hel uke, da jeg får fravær uansett og hvis jeg er borte mer enn 6 forelesninger (hele vårsemesteret), så får jeg ikke gå opp til eksamen..

Denne uken har vi obligatoriske arbeidskrav som skal fremvises lærere også, som jeg hvertfall ikke kan gå glipp av.

Kjenner det gjør meg ganske stresset , hele situasjonen.

Tror jeg får ta en telefon til legen og høre med han hvis det ikke går over av seg selv.

Jeg har også migrene. Har kunne tatt triptaner ved virkelig behov, men blir så dårlig av de også så lar være. Til vanlig har jeg best effekt av ibux og voltaren ved anfall, samt fysio med nakken. Dette kan jeg jo ikke ta nå, har fått paralgin forte av legen, spyr hver gang av paracet men ser ut som paralgin blir værende halvparten av gangene. De sier at de fleste blir bedre av migrene under svangerskap, men jeg har opplevd det som verre siden jeg ikke får behandlet det slik jeg pleier og det blir dermed mer langvarig. Nok søvn, frisk luft og hvile når migrenen melder sin ankomst. Prøve å ta det med ro og ikke stresse.

Har du oftere plager nå som du har slutta på blodtrykksmedisinene? :)

Har også migrene, brukte maxalt før men har siste tiden gått på pranolol. Denne har jeg sluttet med nå og merket jeg er mer plaget med hodepine og har hatt et anfall.

Var mye plaget med førstemann frem til midten av andre trimester. Da holdt jeg meg bare hjemme, men det er ikke et alternativ nå i den jobben jeg har og jeg må fungere for mini. Kommer til å ta det opp med fastlegen på første time.

Jeg har slitt en del med migrene nå i første trimestere. Har til vanlig høy terskel for å ta medisiner men gjør det om det er virkelig ille. Står på sumatriptan (Imigran) men har ikke tatt noe i svangerskapet og til tross for at det har vært ille til tider. Eneste som hjelper er å ligge i et mørkt kaldt rom uten ytre stimuli.

Jeg har et lite håp at det skal gi seg etterhvert og at det er pga de høye hormonnivåene i første trimester. Men det er noe skikkelig dritt, blir jo veldig isolert og lite sosial. Vi for håpe det bedrer seg for oss alle i løpet av svangerskapet<3

Jeg har også migrene, men har ikke behov for medisiner så veldig ofte. Jeg var hos jordmor forrige uke, og hun mente at det var helt trygt å ta sumatriptan/imigran. Men jeg kjenner litt på det likevel, og har så langt valgt å la være å ta det.

Jeg har også migrene. Har kunne tatt triptaner ved virkelig behov, men blir så dårlig av de også så lar være. Til vanlig har jeg best effekt av ibux og voltaren ved anfall, samt fysio med nakken. Dette kan jeg jo ikke ta nå, har fått paralgin forte av legen, spyr hver gang av paracet men ser ut som paralgin blir værende halvparten av gangene. De sier at de fleste blir bedre av migrene under svangerskap, men jeg har opplevd det som verre siden jeg ikke får behandlet det slik jeg pleier og det blir dermed mer langvarig. Nok søvn, frisk luft og hvile når migrenen melder sin ankomst. Prøve å ta det med ro og ikke stresse.

Har du oftere plager nå som du har slutta på blodtrykksmedisinene? :)
Nei, ikke stort mer. Heldigvis. Men, noe mer ja. Hatt lite murring og verk på forebyggende enn etter jeg måtte slutte Stort sett slik at jeg klarer meg med hvile og nakkemassasje. Men er mer bekymret for om jeg skulle få sterke anfall. Men jeg håper det bare er hormonene nå i starten og at det bare "forsvinner" utover graviditeten :p

Triptaner er helt trygt. Ingenting anbefales hvis ikke. Tok endel i forrige svangerskap for å holde ut.

Triptaner er helt trygt. Ingenting anbefales hvis ikke. Tok endel i forrige svangerskap for å holde ut.
Vært på første kontroll hos lege i dag og fikk klarsignal til å ta triptaner ved behov. Ble faktisk oppmuntret til det (så lenge det ikke er for ofte så klart), for vi har nok plager som det, vi som er gravide, sa legen min. Det letter veldig for min del.

Vært på første kontroll hos lege i dag og fikk klarsignal til å ta triptaner ved behov. Ble faktisk oppmuntret til det (så lenge det ikke er for ofte så klart), for vi har nok plager som det, vi som er gravide, sa legen min. Det letter veldig for min del.
Fornuftig lege du har :happy:

Har rimelig alvorlig migrene. Bruker til vanlig Emgality hver måned, men den er kuttet ut! Kjenner mer på hodepine og spenninger nå utover. Siden jeg skulle hatt påfyll nå rundt disse tider. Håper hormonene hjelper meg til å ha mindre migrene :confused005 før jeg begynte med Emgality hadde jeg anfall, og eller spenningshodepine opp mot 300 dager i året! Så her får en krysse fingrene:p

Har rimelig alvorlig migrene. Bruker til vanlig Emgality hver måned, men den er kuttet ut! Kjenner mer på hodepine og spenninger nå utover. Siden jeg skulle hatt påfyll nå rundt disse tider. Håper hormonene hjelper meg til å ha mindre migrene :confused005 før jeg begynte med Emgality hadde jeg anfall, og eller spenningshodepine opp mot 300 dager i året! Så her får en krysse fingrene:p
Kjenner også mer spenning og verk i hodet nå enn på forebyggende medisiner, men heldigvis har det ikke vært så gale.

Det hørtes grusomt ut å ha så mye, så ofte. :Heartred

Krysser fingrene for oss alle migrene-mammaer, at graviditeten stabiliserer hormonene og vi slipper mer hodepine!

Hvordan går det med dere andre med migrene? Jeg har kjent på daglig hodepine og anfall 2-3 ganger i uka de siste ukene nå. Må få meg time hos fastlegen asap kjenner jeg, for det er ikke holdbart å jobbe som jeg gjør nå når jeg har disse plagene, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette :sad015

Begynt å komme litt tilbake med migrene. Kjenner det nå også på dagtid og ikke bare kvelden :/ Kjedelige saker.

Jeg hadde migrene før (Ble borte da jeg begynte på prevensjon). Sluttet på prevensjon i mai i fjord å det kom heldigvis ikke tilbake, men er helt sikker på at det var migrene jeg hadde i går. Hadde vondt og greide ikke å slutte å kaste opp… Spent på å se hvordan det utvikler seg

Back
Topp