Migrene

AG89

Glad i forumet
Juliknøttene 2022
Junispirene24❤️
Hei!

Jeg har migrene med aura. Anfallene har kommet svært sjelden de siste årene, kanskje 2-3 ganger i året

Nå er det 9 uker siden fødsel og jeg har hatt en del av det, 3 anfall bare siste uka. Noen som har erfart lignende ? Kan det ha med amming å gjøre?

Hei!

Jeg har migrene med aura. Anfallene har kommet svært sjelden de siste årene, kanskje 2-3 ganger i året

Nå er det 9 uker siden fødsel og jeg har hatt en del av det, 3 anfall bare siste uka. Noen som har erfart lignende ? Kan det ha med amming å gjøre?
Jeg vet ikke hvordan det er med migrene med aura. Men jeg har migrene uten, har det sjeldent nå i forhold til før. Men jeg kjenner jo hva som utløser det da. Ofte stiv nakke eller skuldre, vet ikke om du kan finne utløsende faktorer ved din migrene? Men om du sitter ubehagelige ved amming så kan jo det sikkert føre til anspente muskler

Hei!

Sniker. Har selv migrene med aura. Det ble verre i svangerskapene, og det er nok hormonelt. Har også hatt mer migrene siden ungene ble født, tror dels det er hormonelt med amming mm, og bare det at man blir litt mer forstyrret i nattesøvn med barn. Du har en 9 uker gammel baby, og du opplever nok mindre regelmessig søvn og måltider enn før, der er ofte en trigger for migrene bare det alene.

Hei!

Migrene med aura her også. Jeg blir heldigvis bedre i svangerskap og ammeperiode. Får det tilbake først når jeg ikke ammer like hyppig lenger, typ etter 7-8 mnd. Anfallene med aura er grusomme. Jeg hater virkelig aura. Føler at migrenen absolutt er påvirket av hormoner. Om det fortsetter sånn er det kanskje ikke verdt å fortsette ammingen? :(

Hei @AG89, så bra at du tar opp dette! Har lite migrene til vanleg, men har hatt hormonell migrene med aura innimellom i samband med mensen. Men i første svangerskap fekk eg fleire anfall og fekk påvist migrene med aura, som blei bedre etter fødsel. No med nr. 2 har eg knapt hatt migrene i svangerskapet, men har som deg hatt masse migreneanfall med aura i barseltida. Utruleg kjipt!! Baby er no snart tre mnd og det er iallfall blitt bedre no, har kun hatt eitt anfall på ein mnd no mot fleire gonger i veka tidlegare. Prøver å henta inn søvn på dagtid så godt det går, men ikkje alltid så lett… Både hormonar og dårleg søvn kan jo trigga dette. Leste at éi av fire kvinner slit med migrene etter fødsel…!! :wideyed: Det er jo heilt sjukt… Håpar det går fort over for deg. God bedring! Sender styrkeklemmar

Dere med migrene og som ammer, hva tar dere av medisiner? Jeg har dessverre fått tilbake migrenen etter en fantastisk lang periode uten, og den ser ut til å være verre enn noen gang.. Paracet/Ibux fungerer ikke over hodet. Jeg kan ikke ta sumatriptan (imigran) for det blir jeg spysyk av.

Jeg fikk imigran etter at lillemor ble født, har ikke brukt det før. Men kan jo ikke bruke det mens jeg ammer uansett, så har ikke engang hentet ut resepten. Har tidligere bare fått naproxen og paracet, men det hjelper overhode ikke hos meg heller.
Det som derimot har hjulpet meg veldig mye, er manuell behandling. Jeg får bestandig sekundær spenningshodepine og stive muskler i rygg, nakke og kjeve også, da hjelper det enormt å gå til naprapat, kiropraktor eller lignende å få hjelp med låsninger og spenninger. Da er det iallefall "bare" migrenesmertene som blir igjen.

• Liker
Reactions: K89
Jeg fikk imigran etter at lillemor ble født, har ikke brukt det før. Men kan jo ikke bruke det mens jeg ammer uansett, så har ikke engang hentet ut resepten. Har tidligere bare fått naproxen og paracet, men det hjelper overhode ikke hos meg heller.
Det som derimot har hjulpet meg veldig mye, er manuell behandling. Jeg får bestandig sekundær spenningshodepine og stive muskler i rygg, nakke og kjeve også, da hjelper det enormt å gå til naprapat, kiropraktor eller lignende å få hjelp med låsninger og spenninger. Da er det iallefall "bare" migrenesmertene som blir igjen.

Du kan bruke imigran selv om du ammer:

Er du fremdeles usikker så anbefaler jeg gratistjenesten tryggmammamedisin.no :)

Back
Topp