Migrene

amliv88

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
Noen som vet noen medisiner mot migrene som kan brukes i svangerskapet? Fikk et skikkelig anfall i går og ringte legevakten for å spørre om jeg kunne ta medisinene mine (maxalt) men det kunne jeg ikke... Var ren tortur.

Sniker litt. Fikk beskjed fra jordmor om at imigran er nå godkjent for bruk under svangerskap :)
Takk for svar! Jeg skal til fastlegen på tirsdag så får høre med henne da. Godt å vite at det finnes noe der ute som kan hjelp! For det var jammen meg helt forferdelig. Har nok vært litt vell høyt tempo denne uken, må nok skru ned litt å få nok søvn for å prøve å unngå dette i det lengste!

Jeg brukte også Maxalt før svangerskapet, men siden jeg ikke kunne bruke det mens jeg var gravid, (og ingen andre medisiner ble anbefalt), jerntilskudd (selv om jeg ikke hadde mangel), magnesium og mye hvile det eneste som hjalp litt, samt å holde blodsukkeret stabilt.

Håper du slipper mange anfall! <3

Dette er jeg nysgjerrig på og! Til vanlig har jeg migrene annenhver mnd, men som gravid pleier jeg å ha det flere ganger i uka :(

Takk for svar! Jeg skal til fastlegen på tirsdag så får høre med henne da. Godt å vite at det finnes noe der ute som kan hjelp! For det var jammen meg helt forferdelig. Har nok vært litt vell høyt tempo denne uken, må nok skru ned litt å få nok søvn for å prøve å unngå dette i det lengste!

Ja, migrene kan dessverre blomstre når man er gravid :( jeg hadde det ofte i starten av svangerskapet, men det roet seg heldigvis :) men drikk masse å vær flink til å ta det med ro ❤️

Jeg går til nevrolog ettersom jeg har ekstrem migrene. Gikk på hjertemedisin 3ganger dagen for å forebygge anfall. Var hos nevrologen på onsdag og snakket om medisinering ved anfall. Fikk beskjed av henne at man absolutt ikke skal bruke triptaner under graviditet, men om det virkelig ble ille så kunne man dra på legevakten for å få behandling med morfin, det skulle fosteret tåle. Om man ammer kan man ta triptaner, men da må man pumpe og kaste all melk i 24-timer etter anfallsbehandling.
Sjansen for at migrenen blir verre under graviditet er 30%, i de aller fleste tilfeller så forsvinner den.

Triptan er virkemidlet i all migrenemedisin. Sumitriptan, zolmitriptan, naratriptan osv..

Sniker fra juni...Jeg fikk beskjed av min lege om at imigran kunne brukes i 2. Trimester...men at man alltid skulle overveie behovet...har hatt mange migreneanfall i svangerskapet...heldigvis flest mildere enn normalt...men har krøpet til korset å tatt imigran 2 ganger...begge gangene med veldig god effekt...

I felleskatalogen står det at det er lite forskning...men i når det kommer til amming står det 12t...og jeg brukte medisiner 2-3 ganger under forrige amming hvor jeg brukte den regelen..

Jeg går til nevrolog ettersom jeg har ekstrem migrene. Gikk på hjertemedisin 3ganger dagen for å forebygge anfall. Var hos nevrologen på onsdag og snakket om medisinering ved anfall. Fikk beskjed av henne at man absolutt ikke skal bruke triptaner under graviditet, men om det virkelig ble ille så kunne man dra på legevakten for å få behandling med morfin, det skulle fosteret tåle. Om man ammer kan man ta triptaner, men da må man pumpe og kaste all melk i 24-timer etter anfallsbehandling.
Sjansen for at migrenen blir verre under graviditet er 30%, i de aller fleste tilfeller så forsvinner den.
Jeg har opplevd at migrene anfallene har blitt mye sjeldnere etter at jeg ble gravid! Jeg har egentlig kronisk migrene og spenningshodepine. Har typisk 4-5 dager i måneden uten vondt i hode. Og ingen medisiner virker på meg, ikke anfallsmedisiner og ikke forebyggende. Måtte migrenen deres også bli bedre!:)

Takk for mange gode svar! Håper at det kan bli bedre nå i svangerskapet med tanke på migrenen. Ellers må jeg nok være flinkere med jevnt blodsukker, drikke vann og få nok søvn!

Back
Topp