Migrene

Gaupa84

Glad i forumet
VIP
Etter 1 døgn med migrene føles det som en ny verden. :)
Sliter i perioder med migrene, men som regel varer det ikke så lenge som denne gangen.
Blir noen ganger sykt dårlig med oppkast og virkelig vondt, og andre ganger får jeg tatt migrenen før den utvikler seg og jeg klarer å jobbe den vekk.

Dere som har migrene og har prøvd medisiner. Hvilken har fungert best? Må alle tas før anfallet kommer, eller finnes det medisin som kan få migrenen vekk om den allerede er i gang? Bivirkninger?

Vurderer å prøve ut medisin.

Kommer veldig an på hvilken type migrene du har, så det man bør gjøre er å laste ned en migrene dagbok og føre denne en stund for så å ta den med til legen ( ellers får du en hos legen når du kommer til han)
Denne hjelper å kartlegge hva som utløser migrenen din og hvor kartlegge hvor hardt rammet du er, intensitet på anfallene osv.
Jeg fikk først en nesespray kalt immigran, som viste seg å ikke virke på min migrene, det var vist også farlig å ta den siden jeg hadde aura under anfallene.
Når jeg fikk ny lege fikk jeg resept på en blanding av 1grams paracett og voltaren, disse virker kjempe bra (kan ikke ta voltaren mens jeg er gravid så nå er det bare paracett)
Vi kom også frem til at det var hovedsaklig hormonene i p pillene jeg gikk på som utløste migrenen. Så etter jeg slutta på pilla har jeg nesten ikke anfall lenger. (bare en eller to dager før menstrasjon, da det er masse hormoner i sving igjen) Tar jeg pillene mine med en gang jeg begynner å kjenne antydning så pleier det å gå over ganske raskt. Hadde også migrene hvor jeg hadde vondt så lenge at jeg tilslutt kasta opp. Er sikkert nesten 2 år siden sist jeg hadde et så kraftig anfall nå.
Så det beste er nok å gå til legen så dere sammen kan finne frem til noe som fungere for deg. Finnes så mange ulike typer migrene og hva som trigger de. Derfor må man bare finne ut etter prøving sammen med legen hvilke medikamenter som virker.
Lykketil :)

Bruker forebyggende (topimax fungere best), zomig når anfallet melder seg, så pinex forte om det er ekstra ille.

bruker magnesium.. men tror ikke det har så mye effekt. jeg får migrene med aura. begynner med prikking forran øynene, også utvider det seg, varer i 10-15 minutter, og så kommer hodepinen og kvalme ol.
ikke slik at jeg spyr heldigvis.

er i perioder jeg er ekstra sliten, lite søvn, nakkesmerter ol.

Bruker cataflam. Opplever at den hjelper også når jeg har anfall. Prøvd mye og landet på de. Anbefaler deg å få henvisning til nevrolog.

Her fungerer ingen migrenemedisiner ;/ Vet ikke om det er fordi jeg oppdager hodepinen for sent eller hva det er. Så her går det i paracet og ibux sammen. Får resepter av legen på større doser og større forpakninger, og de funker ganske greit :)

Jeg var veldig plaget med migrene for noen år tilbake. Begynte på blodtrykksmedisin og tok dette forebyggende. Jeg har normalt blodtrykk men etter å ha tatt dette i noen måneder ble jeg nesten helt kvitt det. Nå har jeg Max 2 anfall i året:) medisinen jeg tol heter atacand. Vet at migreneforbundet har forsket på dette og prøver å få det inn som en forebyggende migrene medisin. Hør med legen din:) jeg fikk hvertfall er nytt liv :)

Jeg var veldig plaget med migrene for noen år tilbake. Begynte på blodtrykksmedisin og tok dette forebyggende. Jeg har normalt blodtrykk men etter å ha tatt dette i noen måneder ble jeg nesten helt kvitt det. Nå har jeg Max 2 anfall i året:) medisinen jeg tol heter atacand. Vet at migreneforbundet har forsket på dette og prøver å få det inn som en forebyggende migrene medisin. Hør med legen din:) jeg fikk hvertfall er nytt liv :)
De har jeg også brukt, men er ikke godkjent bruk for migrene pga av for lite forskning av de grunn får du de ikke på blåresept.

Jeg brukte atenolol før jeg ble gravid.

Jeg bruker imigran stikkpiller :-) Har vært gjennom både piller av diverse slag (de bare kaster jeg opp igjen) og nesespray (den gjorde meg møkkvalm så jeg spøy), så de er det absolutt beste jeg har prøvd :-) Fungerer fort, men må tas litt før migrenen er som verst :-) Blir litt kvalm, men hodepinen forsvinner nesten med en gang :-)

Jeg bruker Maxalt Rapitab, smeltetabletter. Virker omtrent med det samme, og kan også tas litt ut i anfallet.

Jeg bruker Maxalt Rapitab, smeltetabletter. Virker omtrent med det samme, og kan også tas litt ut i anfallet.

Men de smaker jo høgg. De har gjort det slik at jeg ikke kan spise noe med peppermynte smak.

Men de smaker jo høgg. De har gjort det slik at jeg ikke kan spise noe med peppermynte smak.

Det får så være, jeg er i utgangspunktet ikke fan av peppermynte. Men det funker mot migrenen. Så jeg vil heller ha kort smak av svak peppermynte i munnen, enn migrene.

Jeg har prøvd almogran og imigran tabletter. Begge fikk jeg bivirkninger av. Fikk skikkelig smerter i brystet, det var helt grusomt, det kjentes ut som om hele brystkassen min ble trykt sammen. Så nå bruker jeg bare paralgin forte. Synes det virker bare delvis, men har ikke vært så mye plaget siste halvåret heldigvis. Inntil idag da...

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg brukte imigran-tabletter ved anfall. Om jeg ikke la meg til å sove i et mørkt rom rett etter jeg hadde tatt dem ble jeg kjempedårlig og spydde mye. Har heldigvis ikke hatt migrene siden første trimester :)

Søsteren min har mye migrene mer en meg hun har en nese spray på resept hun bruker ser ut til og fungere.
Jeg har ingen medisiner nå men skal få kommet meg til legen og få slik spray jeg også!
Og ha vont i hodet/migrene er noe av det verste en kan ha synes jeg !! uhh helt forferdelig !
jeg blir svimmel,kvalm, noen ganger oppkast! hadde det sist i helgen, tok over 24 timer før jeg ble bedre !

Back
Topp