Migrene pga graviditet?

Mozzarella

Elsker forumet
Er det noen av dere som har eller er plaget med migrene? Tidligere fikk jeg migrene under stress foran dataen eller lignende når jeg gikk på skolen, men nå har jeg kun hatt det èn gang på over 1 år etter jeg fant ut hva som forårsaket det. Skiftet yrket og ble mer aktiv enn jeg var før. Men den siste uken har jeg hatt 2 migrene anfall og et som startet rundt lunsj i dag. Jeg er en av de heldige som får "advarsel" før det kommer så jeg rakk og ta flere tabletter mot det og murringene jeg får i hodet forsvant etter rundt 1 time. Heldigvis! Sitter å lurer på om jeg må kontakte lege, er det ikke spesielt at jeg får det så kraftig og 3 dager etter hverandre, når jeg har gått så lenge uten? Noen som har opplevd det samme etter dere ble gravid? :)

hei :)
det er visst ikke uvanlig å få mer migreneanfall under svangerskapet, men jeg ville tatt det med legen.
Migrenemedisiner skal helst ikke brukes i graviditeten, men noe smertestillende kan tas ved anfall, som f.eks paracet, paralgin forte og pinex forte.
Lurt å diskutere dette med legen sin :)
God bedring, håper det er forbigående!

eg hadde mye migrene i andre sv.skapet mitt.
har hatt lite migrene dei siste årene så regner med det var pga sv.skapet. kun hatt ett migrene anfall siden det sv.skapet. (11 mnd siden.)

jeg har vært mye plaget med migrene tidligere, men nå -etter at jeg sluttet på p-pillene og ble gravid, har jeg kun hatt ett anfall. Jeg har fått beskjed om å ikke ta tabletter mot dette nå som jeg er gravid, vet at du kan ta paracetamol o.l, men for meg så er det ingenting annet enn migrenemedisin som fungerer. 

Ut fra hva jeg har hørt, så forsvinner migrenene (eller en får mye sjeldnere anfall) når en blir gravid, men noen får mye flere og kraftigere anfall. Tror også jeg leste noe om at de som har migrene med aura er som regel de som får økning under graviditeten. 

ta det iallefall opp med legen din :)

Har bare vært bort i de som blir kvitt migrenen under graviditet så fikk det ikke til å stemme ;) Jeg skal ta det opp med legen min på kontrollen om 2 uker, fortsetter jeg med migrene i neste uke får jeg ringe han å spørre hva vi skal gjøre. 

Men takker for svar! Ikke så greit å skjønne alt når kroppen forandrer seg i alle retninger ;)

Nei, heldigvis ikke. Men jeg har en venninne som er plaget av migrene, og det var verre da hun var gravid. Hun var også plaget av kraftig bekkenløsning, og fysioterapauten hennes sa at det kunne henge sammen. For hun anstrengte seg når hun bevegte seg og gikk på en rar måte og spente muskler, som kunne gå opp ryggraden og sette seg i hodet.

Jeg er veldig plaget med hodepine og migrene nå, i alle fall.. Jeg pleier ikke å merke noe voldsomt til det til vanlkig, bortsett fra når jeg har sittet mye ved data/TV.
Jeg var veldig plaget i forrige svangerskap også, så jeg for min del mener det har noe med det å gjøre.
Noen ganger må jeg slå av alt lys på jobben og sitte med lukkede øyne til det går over, noe som i blant kan ta svært lang tid..
Er ikke så voldsomt plaget hjemme, men det kan være fordi jeg kan ta det betraktelig mye mer med ro der enn ellers..

Ut fra hva jeg har hørt så er det ikke så uvanlig med migrene i sv.skap.

Mine råd er å drikke masse vann, å være ordentlig hydrert minker sjansen for migrene.
Å puste godt ned i magen, inn gjennom nesa, ut igjennom munnen. Tett nese kan fororsake migrene.
Å ikke anstrenge seg for mye. Som nevnt over kan det føre til migrene.

Back
Topp