Migrene og spenningshodepine..

hufselufs<3

Glad i forumet
Jeg har ofte migrene og spenningshodepine, de trigger mange ganger hverandre ( var helt ekstremt forrige svangerskap)
Jeg kaster opp, har vondt bak ett av øya stort sett (dunking..) blir svimmel hvis jeg reiser meg for fort og må helst ligge i mørkt rom å sove. Men hjelper sjelden å sove å men bedre enn alternativet.. Legger meg med det og våkner med det neste morgen, varer i alt fra 3-4 timer til 48 timer av gangen.

Noen som har noen gode tips til hvordan man kan unngå migrene, ting som kanskje hjelper?
Merker at hvis jeg trener en del og blir litt stiv i nakken så bryter det ut med en gang og hvis jeg grubler mye på ting så kommer det også.

Tenk igjennom "skadehistorikken" din.
Har du slått ryggen, halebein e.l. i løpet av livet? Kanskje det ligger en skade et sted som presser på noen nerver.

Jeg har stor tro på at hele kroppen henger sammen. Har du vondt i hodet er det ikke sikkert det er hodet som har "skylden".

Har også stor tro på naprapat, homeopat, osteopat o.l. Litt alternativ behandling.

Sliter med akkurat det samme, og nevrologen sa til meg at jeg MÅ være flink til å tøye nakken. Bøyt hodet fremover, legg hendene oppå, og la de være "vekter" og la de strekke musklene. Samme med hver side. Viktig at du er rett i ryggen, så får du tatt riktig muskler. Det er mitt tips ihvertfall   :)

Det finnes forebyggende medisiner. Ellers har jeg fått god hjelp hos kiropraktor og naprapat. Kiropraktoren klarte faktisk å ta bort et anfall jeg hadde, 30 minutter etter han hadde knekt var smertene så si borte. Men trenger vedlikeholdsbehandling minst en gang i mnd da.

jeg har prøvd fysioterapeut og akupunktur uten noe hell (bare kosta mange tusen...)
Har ikke noen skader som jeg kan huske annet enn brudd i ankelen og brakk armene når jeg var liten(ikke samtidig). Har lurt veldig på om det er noe i nakken siden det virker som det stadig starter der..

Har lurt litt på kiropraktor eller noe sånt men veit lissom ikke hva som lønner seg å prøve først og hvor lenge lønner det seg å prøve før man mener det ikke funker lissom?? Holdt på med akupunktur i flere uker 2-3 ganger i uka uten noe særlig fremgang.

Tanketrollet skrev:
Sliter med akkurat det samme, og nevrologen sa til meg at jeg MÅ være flink til å tøye nakken. Bøyt hodet fremover, legg hendene oppå, og la de være "vekter" og la de strekke musklene. Samme med hver side. Viktig at du er rett i ryggen, så får du tatt riktig muskler. Det er mitt tips ihvertfall   :)

har prøvd dette men ikke så mye hell her heller. kanskje jeg må prøve over en litt lenger periode.. :-)

Tusen takk for alle svar og tips.

du kan høre med legen om å få migrenespray enten som akutmedisine(det har gutten her, ska gies med en gang han merker det)
eller den som er forebygende den ska en ta morgen og kveld

jea1984 skrev:
Tanketrollet skrev:

har prøvd dette men ikke så mye hell her heller. kanskje jeg må prøve over en litt lenger periode.. :-)

Hvis du har sluttet så har du ikke gjort det lenge nok, for det må gjøres hver dag, 15min minst. Håper du finner ut av det, det er virkelig ikke godt!!

Tanketrollet skrev:
jea1984 skrev:
Tanketrollet skrev:

Hvis du har sluttet så har du ikke gjort det lenge nok, for det må gjøres hver dag, 15min minst. Håper du finner ut av det, det er virkelig ikke godt!!

da skal jeg prøve litt til :-)

bondekone skrev:
du kan høre med legen om å få migrenespray enten som akutmedisine(det har gutten her, ska gies med en gang han merker det)
eller den som er forebygende den ska en ta morgen og kveld

har egentlig migrene tabletter men akkurat nå kan jeg ikke ta noe siden jeg ammer. Men jeg hadde håpet å kunne finni noen løsninger som hadde virket litt bedre enn alle tablettene.Er vel ikke så bra i lengden akkurat..

Jeg sliter med spenningshodepine selv og migrene. Det som hjelper her er varmepute på nakken når jeg skal legge meg. En slik med ris i som jeg varmer i mikro.

foruten imigran, så er det å drikke MASSE vann og å massere de to kulene øverst i nakken, oppi hodet på hver side egentlig, som hjelper! være hardhendt!

Jeg har vært plaga med den hærsens migrena siden ungdomskolen! Har vel og merke blitt mye mye bedre etter jeg gikk gravid med førstemann! Jeg fikk beskjed av legen om å sette opp en plan på hva jeg spiste over en periode for å finne ut om d var noe i mate jeg reagerte på! Har hørt at magnesium med zink skal være bra forebyggende, tror d er fra helsekosten. Jeg har aldri prøvd d selv, men fikk tips om d av kjente om jeg skulle bli plaga igjen! Her er litt over hva som kan få fram migrenen i forhold til mat i alle fall :

Mat som ofte trigger hodepine/migrene:

Sjokolade, rødvin, kaffein, MSG (monosodium glutamat, smaksforsterker i ferdigmat), aspartam, spekemat, lagret ost, nøtter, alkohol, iskrem, sitrusfrukter, ananas, bananer, rosiner, plommer, fiken i boks, avokado, løk, surkål, noen gjærbakst produkter

Mat som kan lindre eller forebygge hodepine:

Fisk og fiskeolje, tran
Mat som gir liten blodsukkerbelastning (grønnsaker, belgfrukter, bæ r, de fleste frukter, hele gryn)
Olivenolje
Ingefær

Håper du finner ut noe som hjelper, er forferdelig å være plaga med d der! Lykke tilemoticon

manfred skrev:
Jeg har vært plaga med den hærsens migrena siden ungdomskolen! Har vel og merke blitt mye mye bedre etter jeg gikk gravid med førstemann! Jeg fikk beskjed av legen om å sette opp en plan på hva jeg spiste over en periode for å finne ut om d var noe i mate jeg reagerte på! Har hørt at magnesium med zink skal være bra forebyggende, tror d er fra helsekosten. Jeg har aldri prøvd d selv, men fikk tips om d av kjente om jeg skulle bli plaga igjen! Her er litt over hva som kan få fram migrenen i forhold til mat i alle fall :

Mat som ofte trigger hodepine/migrene:

Sjokolade, rødvin, kaffein, MSG (monosodium glutamat, smaksforsterker i ferdigmat), aspartam, spekemat, lagret ost, nøtter, alkohol, iskrem, sitrusfrukter, ananas, bananer, rosiner, plommer, fiken i boks, avokado, løk, surkål, noen gjærbakst produkter

Mat som kan lindre eller forebygge hodepine:

Fisk og fiskeolje, tran
Mat som gir liten blodsukkerbelastning (grønnsaker, belgfrukter, bæ r, de fleste frukter, hele gryn)
Olivenolje
Ingefær

Håper du finner ut noe som hjelper, er forferdelig å være plaga med d der! Lykke tilemoticon

har faktisk aldri tenkt på å sette opp en liste over hva jeg spiser over en periode. har bare holdt meg unna en del av de tingene jeg veit er typisk for migrene. Da skal jeg prøve dett. Tusen takk :-)

Back
Topp