Migrene og medisin i svangerskapet

Lionista

Andre møte med forumet
Hei!
Er det flere som sliter med migrene i svangerskapet?
Jeg har ofte migrene og nevrolog anbefaler sumatriptan. FL og gyn har også sagt det er ok.
Leser man en del så finnes det studier som viser til økt forekomst av adferdsproblematikk som adhd og aggresjonsvansker hos barn som ble utsatt for sumatriptan, spesielt i 1.trimester.
Paracet settes også i sammenheng med adhd, emosjonelle vansker og noen ganger problemer med testikkelsenkning hos guttefoster.

Jeg vet at det er lav risiko for disse ‘bivirkningene’, men har ikke noe god forestilling om hva som er gjennomsnittlig bruk av disse medisiner hos gravide med migrene.

Jeg har tatt:

- sumatriptan 100 mg 4 x,
- paracet 1000 mg 1x
- sumatriptan 50 mg 1x

i løpet av de første 8 ukene.
Får vannvittig dårlig samvittighet hver gang, men blir så dårlig at jeg ikke orker å la være

Er det noen som har lignende erfaring og kanskje allerede fullført graviditet?
 
Hei!
Er det flere som sliter med migrene i svangerskapet?
Jeg har ofte migrene og nevrolog anbefaler sumatriptan. FL og gyn har også sagt det er ok.
Leser man en del så finnes det studier som viser til økt forekomst av adferdsproblematikk som adhd og aggresjonsvansker hos barn som ble utsatt for sumatriptan, spesielt i 1.trimester.
Paracet settes også i sammenheng med adhd, emosjonelle vansker og noen ganger problemer med testikkelsenkning hos guttefoster.

Jeg vet at det er lav risiko for disse ‘bivirkningene’, men har ikke noe god forestilling om hva som er gjennomsnittlig bruk av disse medisiner hos gravide med migrene.

Jeg har tatt:

- sumatriptan 100 mg 4 x,
- paracet 1000 mg 1x
- sumatriptan 50 mg 1x

i løpet av de første 8 ukene.
Får vannvittig dårlig samvittighet hver gang, men blir så dårlig at jeg ikke orker å la være

Er det noen som har lignende erfaring og kanskje allerede fullført graviditet?
Jeg har hatt 2 svangerskap hvor migrenen har vært veldig hyppig de første 3 mnd, for så å forsvinne.
Jeg har sånn migrene hvor jeg ikke fungerer å MÅ sove uansett om jeg tar medisin eller ikke. Har ikke funnet medisin som funker enda, selvom jeg har lidd under migrenen i 15 år.

Så jeg droppet å ta medisiner i svangerskapet. Tok ikke Paracet heller da det kan føre til at testikklene på guttebarn ikke kommer ned i pungen. (Noe de sjekker alle for uansett og ser det an ift behov for operasjon) Paracet er helt innafor i svangerskapet likevel.

Om jeg var deg ville jeg snakket med "Trygg mammamedisin", så kan du ta avgjørelsen din basert på hva de sier kontra fastlegen og de andre.
Både du og baby skal ha det bra i svangerskapet.
 
Jeg har hatt 2 svangerskap hvor migrenen har vært veldig hyppig de første 3 mnd, for så å forsvinne.
Jeg har sånn migrene hvor jeg ikke fungerer å MÅ sove uansett om jeg tar medisin eller ikke. Har ikke funnet medisin som funker enda, selvom jeg har lidd under migrenen i 15 år.

Så jeg droppet å ta medisiner i svangerskapet. Tok ikke Paracet heller da det kan føre til at testikklene på guttebarn ikke kommer ned i pungen. (Noe de sjekker alle for uansett og ser det an ift behov for operasjon) Paracet er helt innafor i svangerskapet likevel.

Om jeg var deg ville jeg snakket med "Trygg mammamedisin", så kan du ta avgjørelsen din basert på hva de sier kontra fastlegen og de andre.
Både du og baby skal ha det bra i svangerskapet.

Takk for svar!
Utrolig tøft av deg å klare deg uten medisiner!
Og kjipt at du ikke har funnet en som hjelper ellers!
Skulle ønske jeg klarte å la være, men migrenen varer i flere dager og allmenntilstanden blir verre og verre utover, psykisk er det også slitsomt å ligge uten å få gjort noe.

Mammamedisin sier også at det er trygt med sumatriptan. Men nå har jeg engang lest den metastudien https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5648730/om mulige senvirkninger og får det ikke ut av hodet og ergrer meg uendelig mye over at jeg ikke klarer å la være å ta triptaner.

Håper at det finnes noen med lignende bruk der alt har gått bra og barnet ble født friskt og raskt?!
 
Takk for svar!
Utrolig tøft av deg å klare deg uten medisiner!
Og kjipt at du ikke har funnet en som hjelper ellers!
Skulle ønske jeg klarte å la være, men migrenen varer i flere dager og allmenntilstanden blir verre og verre utover, psykisk er det også slitsomt å ligge uten å få gjort noe.

Mammamedisin sier også at det er trygt med sumatriptan. Men nå har jeg engang lest den metastudien https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5648730/om mulige senvirkninger og får det ikke ut av hodet og ergrer meg uendelig mye over at jeg ikke klarer å la være å ta triptaner.

Håper at det finnes noen med lignende bruk der alt har gått bra og barnet ble født friskt og raskt?!
Jeg har 24 timer, så er det då godt som over.. Skjønner at du ikke klarer å gå uten medisiner. Migrene er heeeelt grusomt!!

Går det an å lufte det du har lest for de i trygg mamma medisin?
Sånn jeg ser er studien fra 2005? Ingen nyere forskning som underbygger eller tilbakeviser studien?
 
Jeg fikk imigran nesespray jeg kunne ta i andre og tredje trimester. Hadde noen helt forferdelige 3-5 dagers migrene i andre trimester, så måtte ta det da.
 
Jeg har 24 timer, så er det då godt som over.. Skjønner at du ikke klarer å gå uten medisiner. Migrene er heeeelt grusomt!!

Går det an å lufte det du har lest for de i trygg mamma medisin?
Sånn jeg ser er studien fra 2005? Ingen nyere forskning som underbygger eller tilbakeviser studien?

God idé, jeg har nå sendt samme spørsmål og lenke til tryggmammamedisin, spent på hva de svarer!
 
Ah, så du fikk spesifikk beskjed om ikke å ta det i 1.trimester?
Ja, er vist nok ikke helt bra å ta den når organene er under utvikling (bør unngås) men skal være grei fra andre trimester og ut :)
 
Ja, er vist nok ikke helt bra å ta den når organene er under utvikling (bør unngås) men skal være grei fra andre trimester og ut :)

Aiaiai, ingen av de 3 legene (nevrolog, fastlege, gynekolog) sa noe om 1.trimester når jeg tok opp triptaner.

Jeg er i uke 8 og har tatt sumatriptan 5 ganger allerede..
blir helt kvalm av å tenke på det
venter på svar fra tryggmammamedisin
 
Aiaiai, ingen av de 3 legene (nevrolog, fastlege, gynekolog) sa noe om 1.trimester når jeg tok opp triptaner.

Jeg er i uke 8 og har tatt sumatriptan 5 ganger allerede..
blir helt kvalm av å tenke på det
venter på svar fra tryggmammamedisin
Har ikke intensjonen min å skremme deg, og forhåpentligvis får du ett beroligende svar.
 
Har ikke intensjonen min å skremme deg, og forhåpentligvis får du ett beroligende svar.

Nei, jeg vet at det ikke var intensjonen din!
Jeg er bare så overrasket over at helsepersonell gir så ulike anbefalinger..
Har for så vidt fått et beroligende svar fra tryggmammamedisin.
Men de sier selv at de ikke forholder seg til langtidsvirkninger på barnets utvikling, selvom det finnes studier som tyder på at det kan forekomme.
De fokuserer kun på det umiddelbare svangerskapsforløpet og konkrete misdannelser.
Men det er selvfølgelig betryggende at det virker å være liten risiko for nettopp dette!

Takk for å dele erfaring!
 
Jeg har fått beskjed om å bare bite det i meg, fastlegen vil ikke at jeg skal ta imigran så tidlig som i uke 17 siden jeg går på svangerskapspenger og har fri har jeg klart meg sånn halvveis uten for store problemer med å ligge i sengen/sofaen 90% av tiden...

Jeg er nå i uke 18 og har migrene 1-3 ganger i uken. Heldigvis ikke typ "kaste opp med aura", men skikkelig vondt i pannen på ene siden.
 
Jeg har fått beskjed om å bare bite det i meg, fastlegen vil ikke at jeg skal ta imigran så tidlig som i uke 17 siden jeg går på svangerskapspenger og har fri har jeg klart meg sånn halvveis uten for store problemer med å ligge i sengen/sofaen 90% av tiden...

Jeg er nå i uke 18 og har migrene 1-3 ganger i uken. Heldigvis ikke typ "kaste opp med aura", men skikkelig vondt i pannen på ene siden.

Hei og takk for å dele din erfaring med migrene!
Det er tøft å ligge i flere dager med anfall! At du holder ut er imponerende!

Igjen så blir jeg overrasket hvor ulikt triptaner bedømmes i helseapparatet rundt gravide!
Det gjør meg alltid bekymret for at det er skumlere enn de jeg har snakket med gir uttrykk for..
Men i tillegg til de ovennevnte legene har jeg sendt spørsmål til relis/tryggmammsmedisin med spørsmål om mengde og doser er innafor normalen, jeg har tatt sumatriptan 5 x de første 8 ukene, derav 4 x 100 mg.

Jeg fikk som svar at de ikke så på det som et unormalt nivå og at de anbefaler sumatriptan/imigrane som første valg mot ordentlige migreneanfall (der paracet ikke virker), også i disse mengdene.

Jeg holder ofte ut i starten, men så blir det verre og verre og så kommer kvalmen og nesten et slags kollaps i blodsirkulasjonen (sånn føles det i hvert fall) og da er det bare triptan som bryter sirkelen...
Sist merket jeg at det hjalp å ta 50 istedet for 100 mg og ergret meg utrolig mye over at jeg ikke hadde testet det de 4 gangene tidligere
 
Back
Topp