Migrene og imigran

Maritius

April 2013s nattdyr
VIP
JuniJubel2021
Juligull2021
Jeg leser overalt at de har funnet ut at triptaner, da spesielt Imigran er trygt for gravide, men allikevel sitter det langt inne å ta en sånn tablett. Men nå har jeg migrene på andre dagen og har tusen ting å gjøre, så må må jeg bare... :oops:noen andre med migrene her?
 
Har du lest i felleskatalogen?

Her står dette :

Graviditet: Det sees ikke tendens til økt risiko for medfødte misdannelser, men data er utilstrekkelige til å kunne trekke endelig konklusjoner. Begrenset erfaring fra bruk i 2. og 3. trimester. Sumatriptan skal kun brukes hvis fordelen oppveier en mulig risiko.

Jeg ville ikke tatt slike medikamenter uten å rådføre meg med lege. Kanskje det finnes bedre alternativer? :)
 
Har du lest i felleskatalogen?

Her står dette :

Graviditet: Det sees ikke tendens til økt risiko for medfødte misdannelser, men data er utilstrekkelige til å kunne trekke endelig konklusjoner. Begrenset erfaring fra bruk i 2. og 3. trimester. Sumatriptan skal kun brukes hvis fordelen oppveier en mulig risiko.

Jeg ville ikke tatt slike medikamenter uten å rådføre meg med lege. Kanskje det finnes bedre alternativer? :)
Ja, har lest, men ifølge Relis, skal det være trygt. Huff jeg syns det er så vanskelig :( vil jo helst ikke ta. Men er det eneste som funker og jeg fungerer ikke i det hele tatt med migrene. Så har jeg tre barn som skal tas vare på og...
 
Jeg går til en av de beste nevrologene i Norge på Rikshospitalet. Jeg har hatt kronisk migrene i flere år. Det er helt trygt å ta triptaner i svangerskapet. Jeg bruker summatriptan bluefish. Jeg kan ta triptaner 2 dager i uka under svangerskapet uten at det er farlig for barnet. Står også tydelig her på relis: https://relis.no/content/4872/Gravide-og-ammende-kan-bruke-triptaner
Nevrologen min har sagt at det er bedre for både mor å barn å ta medisiner i stedet for at mor går å ha har smerter.

Ville snakket med legen å hørt uansett siden jeg ikke kjenner din situasjon/sykehistorie, evt. også får å få summetriptan da de sier det er trygest. :)

Migrene er helt forferdelig, håper du blir bedre :Heartred
 
Jeg går til en av de beste nevrologene i Norge på Rikshospitalet. Jeg har hatt kronisk migrene i flere år. Det er helt trygt å ta triptaner i svangerskapet. Jeg bruker summatriptan bluefish. Jeg kan ta triptaner 2 dager i uka under svangerskapet uten at det er farlig for barnet. Står også tydelig her på relis: https://relis.no/content/4872/Gravide-og-ammende-kan-bruke-triptaner
Nevrologen min har sagt at det er bedre for både mor å barn å ta medisiner i stedet for at mor går å ha har smerter.

Ville snakket med legen å hørt uansett siden jeg ikke kjenner din situasjon/sykehistorie, evt. også får å få summetriptan da de sier det er trygest. :)

Migrene er helt forferdelig, håper du blir bedre :Heartred
Tusen takk for svar! ❤️Jeg måtte ta en! Ellers blir jeg sengeliggende og helt ute av drift! Jeg bruker også sumatriptan og har forstått at det er førstevalget når det kommer til gravide og triptaner :happy: vil jo helst ikke ta det uansett, men har lest mye på det i dag og det skal være trygt ❤️ Heldigvis!!! Igjen, tusen takk for det beroligende svaret ditt!! ❤️
 
Jeg fikk også beskjed av legen at det var greit å ta imigran, men jeg har veldig god effekt av det og trenger kun å ta 1 tbl pr anfall.
Det var bedre for meg og baby at jeg tok det enn at jeg skal gå med anfall og ikke fungere :)
 
Back
Topp