Migrene med aura

[ellaumbrella]

Forumet er livet
Noen her som har det? Hvilken medisin fungerer for dere?
Sambo ble sendt med ambulanse til sykehuset idag, fordi han ikke hadde følelse i ene foten, og armen, og klarte ikke snakke ordentlig (symptomer på slag)
Men så viser det seg at der er en spesiell utgave av migrene, som heter:

Migrene med aura
20 - 40% av personer med migrene har migrene med aura. Aura er et fenomen som oppleves som et forstadium til hodepinen og fenomenet varer ca 5 til 20 minutter og skal ikke vare mer enn 1 time. Når fenomenet forsvinner får oftest pasienten hodepine innen kort tid. Personer med aura migrene opplever også anfall uten aura.
Aura kommer fra forstyrrede signaler fra hjernebarken og man tror at det kan skyldes forbigående blodsirkulasjons forstyrrelser. Oftest berører de forstyrrede signaler synshjernebarken. Av den grunn er det vanligst å oppleve synsforstyrrelser i form av "hull i synsfeltet" (skotomer) eller ulike sikksakk mønstre. Noen opplever også blinkende lysglimt. Disse forandringene kan stå stille eller bevege seg fra en side til en annen. Det er mer uvanlig at forstyrrede signaler oppstår i andre deler av hjernebarken. Hos ca 4% oppstår det aura fenomener i form av føleforstyrrelser eller lammelser i for eksempel den ene kroppshalvdelen. Noen kan oppleve taleforstyrrelser og andre kan oppleve lukte forstyrrelser. Felles er at disse forstyrrelsene blir borte og etterlater seg ikke noen forandringer i nervesystemet.

Synes det var kjempeskummelt, blei jo så redd for han. Men han kommer forhåpentligvis hjem idag, siden han "bare" har kraftig migrene nå.

Jeg har migrene med aura,og får ofte synsforstyrrelser,er skikkelig ekkelt.Har nå nettopp,for første gang,også opplevd å få taleproblemer,da ble jeg skremt!Det skjedde forrige fredag,jeg var alene hjemme også ringte gubben fra en kompis og jeg klarte ikke å prate,satt bare å snøvla og babla,ble livredd jeg.Det gikk heldigvis over etter en times tid,men fy så skremmende.Jeg bruker Imigran nesespray når jeg får anfall,det virker kjapt og bra!Man skal egentlig ikke bruke Imigran når man er gravid,men jeg er så mye plaget at jeg har fått tillatelse av legen som jeg har ekstraordinære sv.skapskontroller hos på sykehuset til å ta nesespray når det blir for ille.

men jeg har aldri opplevd å miste følelsen i forskjellige kroppsdeler,det må være ekstra skremmende!
God bedring til samboeren din,og håper han får medisin som funker for han![:)]

Jeg fikk diagnosen migrene med aura for noen år siden.
Og fikk Imigran nesespray for det, det hjalp når jeg fikk migrene anfall.
Men jeg fikk fortsatt uforklarlig hodepine (som kjentes værre ut enn migrenene) synsforstyrrelser, talevasnker og lammelser i korte perioder.
Etter 2 år med masse undersøkelser fant de ut at jeg hadde for høyt trykk i hjernen, og ble operert for det.

ORIGINAL: Hullihodet

Jeg fikk diagnosen migrene med aura for noen år siden.
Og fikk Imigran nesespray for det, det hjalp når jeg fikk migrene anfall.
Men jeg fikk fortsatt uforklarlig hodepine (som kjentes værre ut enn migrenene) synsforstyrrelser, talevasnker og lammelser i korte perioder.
Etter 2 år med masse undersøkelser fant de ut at jeg hadde for høyt trykk i hjernen, og ble operert for det.

Oj da...[&:]Godt de fant det ut,men oj...!

Jeg har det. Jeg klarer ikke å se før jeg får migrene. Det kommer et "slør" foran øynene, og jeg får prikkinger i den ene hånda og av og til nedover i foten. Det går over etter et kvarter omtrent, og da kommre migrenen for fullt. Uæck.

Jeg hadde dette i slutten av svangerskapet,aldri før aldri siden.
Utrolig skremmende,hadde synsforstyrrelser etterfulgt av hodepine.

Jeg har! Har ikke hatt talevansker da, men lammelse i armer og bein har jeg noen ganger.
Ingen medisiner som funker her - spyr de bare opp igjen...det eneste som funker hos meg er å ta en god ladning paracet med en gang jeg får synsforstyrrelser (begynner alltid med det) og gjemme meg bort i et mørkt og stille rom...

Nesespray har jeg aldri prøvd....

jeg og har det..

Veldige synsforstyrrelser, og blir sløv/høres full ut når jeg prater. Begynner å snøvle. Ansiktet mitt blir skjevt.

På meg har ingen migrene-medisn hjulpet. Har prøvd mye. Så eneste jeg har brukt de siste årene er Ibux.. massevis av sterk ibux..
Som gravid bruker jeg paracet, til tider mye..

en kamerat av oss fikk en nesespray han ska bruke hver dag som forebyggende medisin, vet at han til tider har havnet på sykehuse og fått morfin ved de værste anfallene

Jeg har dette, og har migrene tabletter - men prøver å ikke bruke dem nå siden jeg er gravid..

Men jeg har aldri fått mistet følelse og armer eller bein nei.. Jeg får kun Aura som synsforstyrrelser.. Kan også få kun aura uten at hpdepinen følger..

Men desverre ikke noe erfaring med lammelse eller noe sånt... skummelt [&:]

Takk for mange svar! Sambo har hatt migrene mange år, og han får kraftige anfall også, men dette er første gang han har opplevd dette med aura.Han har siste året prøvd Maxalt tablettene,og nå sist Imigran nesespray, men det ser ut til å funke dårlig på han, eller så tar han den ikke tidsnok. Svigermor sa at det skjedde noe lignende som aura når de var i sveits når han var 11 år, så det kan jo hende det var det samme da.. Sitter å venter på telefon om han får komme hjem ikveld.. Savne.. [&o]

Back
Topp