Migrene. (inspirert)

Maritius

April 2013s nattdyr
VIP
JuniJubel2021
Juligull2021
Jeg har fått resept på Imigram (eller hva det heter, orker ikke lete etter resepten), men da jeg skulle hente ut medisinen fikk jeg noe som skulle være helt likt, men til en mye billigere penge. Et eller annet teva tror jeg det het. Er det virkelig NØYAKTIG det samme? jeg blir skikkelig uggen av den, og tenker at jeg heller burde prøve Imigram. Men om det er nøyaktig samme  bivirkning, er det jo unødvendig.... Noen med erfaring?

Da har det blitt foretatt et generisk bytte (de spurte om du ville det antar jeg)? 
Virkestoffet og styrken er nøyaktig det samme, men hjelpestoffene (fyllmassen) er andre ting som den produsenten har valgt.
Noen kan reagere på hjelpestoffene.
Siden du reagerer på den kan du gå tilbake til legen og be han skrive på resepten at det ikke skal foretas generisk bytte og du vil da kun få Imigran uten å måtte betale mellomlegg 

Fjodora skrev:
Da har det blitt foretatt et generisk bytte (de spurte om du ville det antar jeg)? 
Virkestoffet og styrken er nøyaktig det samme, men hjelpestoffene (fyllmassen) er andre ting som den produsenten har valgt.
Noen kan reagere på hjelpestoffene.
Siden du reagerer på den kan du gå tilbake til legen og be han skrive på resepten at det ikke skal foretas generisk bytte og du vil da kun få Imigran uten å måtte betale mellomlegg 

Tusen takk for utfyllende svar, Fjodora!  Da skal jeg snakke med legen min og prøve Imigran! 

Bare hyggelig  Er jobben min så skulle bare mangle at jeg kunne gi et utfyllende svar 

Som  Fjodora seier så er virkestoffa dei same, men hjelpestoffa kan vere utbytta. Dersom du får bivirkningar av den eine sorten, kan du få færre bivirkningar av den andre. Berre gje beskjed på apoteket at du vil ha "originalmedisinen" neste gong.

Hos meg er det omvendt, eg får nesten ingen bivirkningar av "billigalternativet", mens eg blir ihjeltrøtt og for hovudverk (ironisk nok) av originalen. Snodig at det kan vere så forskjellig, men sånn er det no.

Ranveig! skrev:
Som  Fjodora seier så er virkestoffa dei same, men hjelpestoffa kan vere utbytta. Dersom du får bivirkningar av den eine sorten, kan du få færre bivirkningar av den andre. Berre gje beskjed på apoteket at du vil ha "originalmedisinen" neste gong.

Hos meg er det omvendt, eg får nesten ingen bivirkningar av "billigalternativet", mens eg blir ihjeltrøtt og for hovudverk (ironisk nok) av originalen. Snodig at det kan vere så forskjellig, men sånn er det no.

Du kan si det til apoteket at du ikke vil bytte, men da må du betale mellomlegget i tillegg til egenandelen (Imigran er så og si alltid på blåresept). Du må si det til legen din for om han skriver at du skal ha originalen betaler du ikke mellomlegget, men apoteket må ta betalt om det er kunden som sier nei til bytte

Jeg får også Imigran, og kan ikke bruke den Sumatriptsn eller hva den heter som det bytter med. Jeg blir kvalm og uggen av den, men Imigrsn fungerer bra :) Be legen din skrive på resepten at du ikke skal ha generisk bytte du.

Det er ingen grunn til å ikke bytte til den billigste, hjelpestoffene er det svært få som reagerer på, det er begrenset utvalg hjelpestoffer, så det er ofte det samme som går igjen i alle piller.

Når folk sier de reagerer forskjellig på to legemidler med samme virkestoff, så er det som oftest situasjonsbetinget og helt uavhengig av den medisinen de tar.
Tilfeldigheter rett og slett.

Ikke for å kuppe tråden, men jeg har fått cataflam mot mi migrene. Jeg har ikke så ofte, heldigvis. Har migrene med aura, så må ta tablett med en gang auraen kommer. Noen som kjenner til cataflam og hva som er forskjellen på den og imigran?

I følge felleskatalogen så er cataflam antiinflammatorisk, mens imigran er analgetika.
Cataflam er under muskler og skjellett, mens imigran under nervesystemet.

Jeg har Imigran og syns den virker bra.  Smaker jo helt forferdelig når det kommer ned i svelget.. Men etter at jeg også begynte med B-vitaminer går det lenger og lenger mellom hver gang jeg får migrene. 

Cataflam er helt fantastiske! For meg hvertfall :) 
De funker best om du tar de med en gang du merker tegn til hodepine (jeg tar de gjerne sammen med Paracet også). Har man "bikket over" til migrene så har de ingen effekt på meg og jeg må heller ta Imigran.
Syntes Cataflam er utrolig bra, for jeg blir ofte uggen av Imigran (litt brodtrykksfall, prikking i huden, tung i kroppen og generelt litt rar) :p

Dere som bruker cataflam, har dere sånn stressmigrene eller?
Får dere det hvis dere er anspent?
Jeg får det både hvis jeg er anspent, har bært tunge bæreposer eller lignende for langt, hvis jeg sover for lite, hvis jeg spiser for lite, hvis jeg drikker for lite, når jeg har mensen.
Har egentlig aldri funnet noe jeg føler funker når det står på som verst.
Har heldigvis ikke anfall så ofte lenger nå da, var værre da jeg var barn/ungdom.
Da gikk jeg på betablokkere, og det funket.

Løsa skrev:
Jeg får det både hvis jeg er anspent, har bært tunge bæreposer eller lignende for langt, hvis jeg sover for lite, hvis jeg spiser for lite, hvis jeg drikker for lite, når jeg har mensen.
Har heldigvis ikke anfall så ofte lenger nå da, var værre da jeg var barn/ungdom.

Tja... Vet egentlig ikke når jeg får anfall. Er så sjelden, kanskje 3-4 ganger i året. Hadde en del anfall i januar-mars 2011, men da gikk vi på lavkarbo, så det var nok ketosehodepine. Men jeg synes cataflam virker hvis jeg får tatt tabletter med en gang jeg merker auraen. Men kommer nok mest i stressituasjoner eller hvis jeg er sliten og trøtt.

Jeg har vært igjennom alle medisiner for migrene. Imigran mistet jeg faktisk følelser i armer og bein av, samt en hjertebank som ikke lignet noe. 

Av det man får på resept, er Relpax et vidundermiddel sendt av guder. 

har prøvd mange forskjellige migrene medisiner..bl.a kataflam, kamfergot o.l men faller tilbake på Imigran. bruker sprøyter, fungerer raskt :)

Jeg har opplevd dette opp til flere ganger at jeg har fått noe som skal være det samme, endten fordi de er tom for det jeg skulle ha eller fordi det er rimeligere. men jeg har alltid blitt spurt om det er greit og jeg har alltid takket ja.

Har ikke hatt noe problem med det.

Kan signere Fjodora også.

Selv har jeg bare brukt maxalt smeltetablett mor migrene da de er mer efgfektive enn piller.
De andre tar bare lenger tid før de virker og noenganger virker de ikke i det hele tatt.

Løsa skrev:

jeg har sånn spenningshode pine, går veldig ofte over i migrene med oppkast, blir svimmel ol, har aldri prøvd cataflam men bruker Maxalt smeltetabletter. De funker veldig bra her. så sant jeg ikke drøyer altfor lenge med å ta de da....
jeg får det av samme grunner som du beskriver. (bære ting, spise for lite eller ikke ofte nok, sove for lite eller for lenge osv...)

Har prøvd Imigran (nesespray)  men ble uggen og kvalm av den, så den var ikke rett for meg men veit den funker bra på mange.

jeg har nå fått imigran nesespray...tok hodepinen, men jeg ble liggende ehele dagen...uvel...kastet opp....så kanskje jeg bør prøve noe annet?

jeg har tidligere prøvd en annen sort...tror den begynner på s... (husker ikke navnet i farten) den ble jeg så dårlig av,,,mage vondt og har aldri kastet opp så mye før...i to dager!! altså lenge etter hodepinene var forsvunnet.

Back
Topp