Migrene/hodepine

Lisa_piah

Andre møte med forumet
Jeg sliter med migrene/hodepine hver dag, og jeg gikk på migrene medisin før jeg ble gravid. Men nå er migrenen så si hver dag og lurer på om noen som plages med det samme og har noen tips. Skal ringe fastlegen min i morgen for å høre om det er noe jeg kan ta av medisiner. Paracet funker ikke.

Å, stakkars deg :( Jeg sleit mye med migrene før jeg ble gravid, men har vært heldig og blitt bedre på det under svangerskapet *bank i bordet*
Jeg har dessverre ikke mye tips, hvor hardt rammet er du? Drikker du kaffe og spiser mye sjokolade kan det være greit å kutte ned mye på det, og cola. Jeg bruker pinex som fåes kjøpt på apoteket reseptfritt og det hjelper meg når jeg merker hodepinen komme. Paracet gjør ingenting for meg. Ha det mer mørkt og stille rundt deg om du har mulighet for det, få nok søvn, ha det kjølig og drikke vann.
Du vet sikkert om mye av dette. Forhåpentligvis er det noe du kan få av legen som hjelper deg for migrene er virkelig et mareritt :(

Jeg sleit også mye med migrene før jeg ble gravid. Heldigvis har den vært fraværende lenge, hatt noen dager med vondt men ikke på langt nær så mye som før. Før graviditeten fikk jeg noen tabletter mot migrene. Disse fungerte ikke på meg. Paracet fungerte heller ikke, så da satt jeg der da, uten noe å ta som fungerte.... ble tipset om triggerpunkts-massasje/muskelterapi. Prøvde dette, og det har hjulpet som bare det! Det å få løsnet opp oppi skuldre/nakke/ der migrenen starter er gull verdt. Samt kiropraktor, knekke opp litt. Det koster litt, men helt klart verdt det! :)

Masse god bedring, veit hvor vondt det er :(

Migrene er skikkelig kjipt! Har en venninne som hadde det hele svangerskapet og fikk ikke ta noe annet enn Paracet.. Som selvfølgelig ikke hjelper på migrene:/

Men da jeg var på tidlig ultralyd så fortalte jordmora meg om en ny forskning som har bevist at gravide kan ta enkelte migrenemedisiner. Hun viste meg denne artikkelen:
http://forskning.no/2015/03/gravide-kan-bruke-medisiner-mot-migrene

Det er gjerne verdt forsøket å vise det til legen?:)

Jeg spurte legen og da fikk jeg til svar at så lenge jeg ikke brukte det for ofte, kunne jeg fint ta migrenemedisin ved kraftige anfall!
Dette gjaldt både maxalt og imigran (vet ikke hvilken type du evt bruker)
Men hør med legen din først, så er du sikker!
Lykke til :)

Jeg har fått klarsignal på å bruke imigran ved behov. Men jeg har cluster og ikke migrene da, men imigran er jo migrenemedisin. Tror det finnes en side som heter tryggmammamedisin.no eller noe sånt?

God bedring! :-)

Jeg har migrene eller migrenelignende hodepine (får vanligvis synsforstyrrelser først så de gangene jeg ikke får det er jeg ikke 100% sikker på at det er migrene men det kjennes helt likt) omtrent annenhver dag nå. Paracet hjelper ikke meg heller. Det som hjelper meg til at det letter nok til å fungere greit er:
- minimere skjermtid (mobil PC og TV). Sitter foran PC på jobb nesten hele dagen, så nå tvinger jeg meg selv til å se lite TV og til å ikke sitte å fikle med telefonen. Virker litt som flimringen trigger det.
- spise så sunt som mulig, og drikke masse vann
- ta med jevnlige, små spaserturer i frisk luft. Går meg en tur rundt huset to ganger ila arbeidsdagen, går til og fra tog om morgen og ettermiddag og tar med en tur etter at 3-åringen er i seng.
- spise hjemmelaget saftis (hjelper mot kvalmen og hodepinen)
- få nok søvn, men heller ikke for mye
- nok hvilke, men også nok bevegelse i frisk luft
- minimere stress

Back
Topp