migrene aura

sogn78

Forumet er livet
VIP
Nokon med erfaring her inne?? [8|]
Måtte ringe 113 i dag tidlg, da sambo var både lamma, snakka usammenhengande og seint, og var forvirra. Var heilt grusomt skummelt, var HEILT sikker på at det var hjerneslag. Men, etter fem tima på sjukehus vart han utskrevet med diagnosen migrene aura. Han har aldri vore plaga med hovudverk før, men legen sa han var 100% sikker på diagnosen. Så, da må eg vel berre tru på det da....
No er han heilt fin igjen, har ingen symptom, men eg er jo berre LIVREDD for at det skal skje igjen da, spesielt viss han er aleine med lillegut.
Vil gjerne høyra om andre som har hatt anfall sjølv/har erfaring med slike anfall. Vil veta ALT[;)]

Mamma har det sånn. Hva vil du vite?

Jeg har migrene med aura. ahr bare hatt lammelser en gang heldigvis, ingen hyggelig opplevelse....Ellers begynner det med sysnforstyrrelser (aura) og ender med vanvittig hodepine og kvalme som varer alt fra noen timer til flere dager

Jeg har det slik noen ganger jeg får migreneanfall. Har alltid flimring foran øynene ved anfall, men noen ganger dovner jeg bort i ansikt og hender, i tillegg til at jeg ikke klarer å stokke ord riktig og snakker veldig sakte. Utrolig ekkelt, men ikke farlig. Veldig ekkelt hvis jeg er alene med ungene, men prøver å få tak i hjelp dersom det er mulig.

ORIGINAL: forvirretmor

Vil jo helst vite at det ikkje kjem til å bli sånn igjen, har ho det så sterkt ofte??
Kor lenge vara det? Er ho heilt forvirra, eller berre litt synsforstyrrelsa og sånn?? Me fekk beskjed av legen at det var uvanlig å ha det så sterkt da, og lite sannsynlig at det vart sånn igjen, men eg tenker jo på at han skal vera aleine med sønnen vår for eksempel. Lar du din mor passe ungene dine aleine??
Hmm, mange spørsmål her, svar på det du vil altså. Tusen takk!![:D][:D]

har også migrene med aura. Ikke hatt det så mange ganger, kanskje 4-5. Jeg får ikke så veldig vondt i hodet når jeg har migrene med aura, får mye mer vondt når jeg bare har vanlig migrene.

Har det heller ikke like voldsomt som du beskriver. Hos meg begynner det med flimring foran øynene, lysglimt, så mister jeg sidesynet på det ene øyet, føler meg lammet i den delen av ansiketet (men er det ikke) og får etterhvert vondt i hodet. Litt vanskelig å beskrive men er på en måte endel ord jeg ikke klarer å si, kan tenke de inne i hodet mitt, men så er det andre ord som kommer ut. veldig merkelig opplevelse[:)]

krysser fingrene for at det "bare" er dette samboeren din.

ORIGINAL: *Carrie*

Jeg har det slik noen ganger jeg får migreneanfall. Har alltid flimring foran øynene ved anfall, men noen ganger dovner jeg bort i ansikt og hender, i tillegg til at jeg ikke klarer å stokke ord riktig og snakker veldig sakte. Utrolig ekkelt, men ikke farlig. Veldig ekkelt hvis jeg er alene med ungene, men prøver å få tak i hjelp dersom det er mulig.

Er det som bekymra meg aller mest, å la han vera aleina med sønnen vår. Tenk om han ikkje klara å gi bekjed liksom? Huff, skummelt[:(]
Han var så forvirra i dag at han sto ti min på badet etter at han hadde dusja og ikkje forstod at han skulle tørke seg...

ORIGINAL: sogn78

Vil jo helst vite at det ikkje kjem til å bli sånn igjen, har ho det så sterkt ofte??
Kor lenge vara det? Er ho heilt forvirra, eller berre litt synsforstyrrelsa og sånn?? Me fekk beskjed av legen at det var uvanlig å ha det så sterkt da, og lite sannsynlig at det vart sånn igjen, men eg tenker jo på at han skal vera aleine med sønnen vår for eksempel. Lar du din mor passe ungene dine aleine??

Hun har det ikke ofte,men det virker som det er perioder i livet det oppstår mer enn andre.
Hun mister deler av synsfeltet og ser flimmer,hun blir lammet i tungen og snakker utydelig.
Jeg har ikke noe problem med å la henne være alene med ungene for hun er flink til å ta medisiner når hun merker det skjer noe.Og etter å ha hatt det i noen år så kjenner hun igjen tegnene med en gang.Hun har alltid med seg medisiner:)

ORIGINAL: lilletitti

har også migrene med aura. Ikke hatt det så mange ganger, kanskje 4-5. Jeg får ikke så veldig vondt i hodet når jeg har migrene med aura, får mye mer vondt når jeg bare har vanlig migrene.

Har det heller ikke like voldsomt som du beskriver. Hos meg begynner det med flimring foran øynene, lysglimt, så mister jeg sidesynet på det ene øyet, føler meg lammet i den delen av ansiketet (men er det ikke) og får etterhvert vondt i hodet. Litt vanskelig å beskrive men er på en måte endel ord jeg ikke klarer å si, kan tenke de inne i hodet mitt, men så er det andre ord som kommer ut. veldig merkelig opplevelse[:)]

krysser fingrene for at det "bare" er dette samboeren din.

Sambo har ikkje påvist migrene fra før, og hadde ikkje så veldig vondt i dag, satsa på at det ikkje blir problem for han framover. Tusen takk for svar[:D]

Hun har det ikke ofte,men det virker som det er perioder i livet det oppstår mer enn andre.
Hun mister deler av synsfeltet og ser flimmer,hun blir lammet i tungen og snakker utydelig.
Jeg har ikke noe problem med å la henne være alene med ungene for hun er flink til å ta medisiner når hun merker det skjer noe.Og etter å ha hatt det i noen år så kjenner hun igjen tegnene med en gang.Hun har alltid med seg medisiner:)

Godt å vite at det fins medisinar for det da, kan eg spørre om kva type medisin ho tar, er det vanlig migrenemedisin?? Sambo fekk ingenting, men får jo sikkert det viss det skjer igjen framover. Eg får berre stole på at han klara å gi beskjed før han evt blir heilt fjern. Tusen takk for svar. Godt å høyre at ein kan læra seg å leve med det[:)]

ORIGINAL: FrittFram

Jeg har i mange år vært plaget med migrene (type på mørkt, kaldt rom - takler dårlig lyd/lys og lukter, spyr i 24 timer)
Men har hatt migrene med aura en gang, og det kommer jeg aldri til å glemme.
Var HELT sikker på at jeg hadde fått slag, munnen klarte ikke å si det jeg tenkte, ikke klarte jeg å skrive mld heller.
Sendte en sms med svært usammenhengene og meningsløs tekst til mamma, hvorpå hun ringte og jeg klarte bare å si "Kom".
Synsfeltet hoppet helt vilt, så masse rare bilder - og trodde jeg kom til å dø.

Det gikk heldigvis over etter et døgn med søvn - men det var HELT jævlig. Hadde ikke vært i stand til å ta av meg et barn.
Men - da det kun var et engangstilfelle for meg, så vil jeg tro det gjelder for flere. Håper det for mannen din sin del og.

Huff, ja det er heilt grusomt. Han var heilt ute, tok dusjsåpe i håret, leita etter ting han veit kor e vanligvis, kunne ikkje snakka, ja, heilt ute.. Godt å høyra at du kun har hatt det ein gang, håpar veldig på det her og. Takk for svar!![:)]

Først av alt: For all del, ikke tenk på at han ikke kan være alene med barnet! Selv om man får migrene, så er man klar i toppen!! Blir det for ille, så får dere ha en avtale om at han ringer deg (om han har vanskelig for å prate mener jeg, da er det enklest om han ringer deg).

Jeg har alltid migrene med aura, men det går stort sett på flimring foran øynene bare, men kan i blandt få litt nummenhet i visser deler i kroppen også. (har gudskjelov bare anfall 3-4ganger i året, bank i bordet).

Men, når jeg var yngre fikk jeg lammelse i halve kroppen og problemer med å prate. Men, det er ikke mange ganger det har vært så ille som du beskriver.

Tenk på at migrene ikke er farlig, og at man er helt klar i toppen i det det skjer selv om kanskje ikke virker sånn. Ikke vis så mye til mannen din at du er redd og tviler om han kan være alene med barnet osv. Da blir det værre for han også. Og om man prater/ er redd/ tenker mye på det, så kan det faktisk fremprovosere anfall (har jeg erfart i alle fall).
Det beste er å få medisiner man kan ha hjemme, ta det helt med ro og om det skulle komme et nytt anfall tar man medisinene med en gang man merker det.

Håper han slipper å få det flere ganger [:)]

Er det som bekymra meg aller mest, å la han vera aleina med sønnen vår. Tenk om han ikkje klara å gi bekjed liksom? Huff, skummelt[:(]
Han var så forvirra i dag at han sto ti min på badet etter at han hadde dusja og ikkje forstod at han skulle tørke seg...

Jeg så visst ikke dette før mitt forrige innlegg... Jeg har aldri opplevd å bli forvirra på den måten faktisk.. Så da tør jeg ikke uttale meg mer[X(]

ORIGINAL: Luga

Jeg så visst ikke dette før mitt forrige innlegg... Jeg har aldri opplevd å bli forvirra på den måten faktisk.. Så da tør jeg ikke uttale meg mer[X(]

Takk for svar likevel. Godt tips å ikkje vise redsel i forhold til mannen. Han er jo heilt rolig da, og påstår han ikkje er så bekymra for at det skal skje igjen, så det er jo bra[:D][:D] Skal prøva å ta meg sammen, i kveld har det blitt ein del grining for å sei det sånn. Eg såg liksom berre for meg alt som kunne gå gale i forhold til hjerneslag/blodpropp eg, så eg er jo letta for at det "berre" var migrene i allefall da[:D][:D]

Takk for mange gode svar jenter. Dei som tar medisin, kva medisinar er det snakk om da?? Vanlig migrenemedisin?? Sambo fekk ikkje med seg noko medisin, fekk beskjed om å ta Fanalgin ved hodepine, men ikkje noko anna[8|]

ORIGINAL: Fru Lotten

Jeg har migrene med aura. ahr bare hatt lammelser en gang heldigvis, ingen hyggelig opplevelse....Ellers begynner det med sysnforstyrrelser (aura) og ender med vanvittig hodepine og kvalme som varer alt fra noen timer til flere dager

kan bare signere denne!

Takk for mange gode svar jenter. Dei som tar medisin, kva medisinar er det snakk om da?? Vanlig migrenemedisin?? Sambo fekk ikkje med seg noko medisin, fekk beskjed om å ta Fanalgin ved hodepine, men ikkje noko anna[8|]

Da synes jeg han skal gå til legen og få resept på en skikkelig migrene medisin han kan ta om det skulle komme igjen!
Har ikke mine her og husker ikke hva de heter, men det finnes 10 talls forskjellige. Så han kan jo bare forklare legen hvordan det var, så får han få de tablettene som er best mot den typen migrene.

Lykke til[:)]

samme her !
så husk at han er ikke alene, og det er ikke farlig.
Men ufattelig ubehagelig [&:]

Back
Topp